Dricker din häst för lite vatten?

B

Benzon_lover

Vi fick tipset att ge vår häst Betforvatten, vilket jag inte hade hört talas om. Nu vill jag föra tipset vidare för det har funkat så himla bra och fått vår pålle att dricka sig frisk! Han dricker inte bara betforvattnet utan det har även bidragit till att han fått "sug" på vatten igen!
( Vår pålles dåliga dryckesvanor påverkade hans hälsa, han fick svårt att göra sig av med avfallsprodukter, vilket påverkade både mage och utrensningsorganen och som bla visade sig i hosta...!)

Betforvatten: Om du inte vill att din häst skall äta betforen så gör du enligt följande...
Lägg ca 5 dl Betfor i en tät nätpåse....Jag har tagit en tvättpåse för BH...lägg påsen i en hink och fyll med ljummet vatten. Låt svälla ordentligt och ta sen upp påsen och krama ur den. Sött och gott, färdigt!
Vi fick locka vår pålle med att lägga tillbaka lite betfor i vattnet, för att han skulle dricka upp allt. Nu är det inga problem, då han vet att det väntar lite belöning i botten. Om du ändå skall ge din pålle betfor så skippar du bara påsen.

Sv: Dricker din häst för lite vatten?

Så där gör vi när vi är på tävlingar!

På sommaren när det är varmt och hästarna inte vill dricka brukar vi slänga i lite betfor som får svälla. Då smakar det sött och gott och så får de i sig vätska! Kanonbra!:)

smarta hästmanniskor de finns!!!! TACK, de ska ja prova!:bump:
(att man inte klurat ut detta själv än....;) )

Jag tycker att åtgärd nr ett är att se till att hästen får i sig tillräckligt med salt annars fungerar nämligen inte törstrecepetorerna som dom ska.
PL

jag brukar ge betforvatten eller väldigt blöt betfor när jag är ute på tävling, fungerar super :)

Hur mycket är egentligen tillräckligt med salt? Jag menar det skiljer sig ju markant på sommaren då hästarna svettas mer, men behöver man ge salt året runt?

Varför påsar och dyl, om man inte vill ha påse är ett annat förslag. Blöt upp betfor i rikligt med vatten, använd durkslag att sila bort betforen med och sen är drinken färdig.

Själv har jag användt mig att betforvatten knepet i ca 10 år, så någon nyhet lär det väl knappast vara.;)

peter_lundin skrev:
Jag tycker att åtgärd nr ett är att se till att hästen får i sig tillräckligt med salt annars fungerar nämligen inte törstrecepetorerna som dom ska.
PL

Och det är väl sant till en viss del, sen har vi de sk kallbloden.;) Alltså islandshästen, som faktiskt kan lura en rejält på den punkten. Trots fri tillgång av vatten dricker man bara precis så man blir otörstig, varför skall man stå kvar längre än så.:crazy:
Inget ovanligt fenomen har jag noterat, vissa hästar är rent odrägliga vad gäller den här punkten. Man måste ta all list för att lura dem, en vinter fick jag vänta ut min valack i över 1 timme. Han fick betforvatten först, och maten när han druckit upp. I det läget hade han en ganska stor vätskebrist, vilket jag märkte när han skulle klippas och huden följde med i rynkor.:eek:

Nåväl han lärde sig sen snabbt, fördrinken först sen maten. Efter ett tag kom hans normala drickande igång, men det tar ett tag att återställa när de har varit kinkiga. Denna pålle äter alltid salt i samband med mat, han slickar ömsom på stenen samtidigt som han dricker.

annars har jag hört att melass ska vara väldigt bra i vattnet me om man vill få hästen att dricka ordentligt.. lite lättare att hantera kanske..

Min häst dricker helst ute, men han står ju inne hela kvällen å natten så jag provade att flytta vattenhinken till fönstret, å de funkade! vill att han ska dricka mer men de hjälpte lite i alla fall. han vill nog inte stå å glo in i väggen hela natten. så när han ändå står å kollar läget så passar han på att dricka=)

På en del funkar inte betfortricket men det finns ett till knep som e lite dyrare. blanda i "lättdryck" i vattnet. som saft fast utan socker. finns i massa smaker. vet inte om det finns massa konstiga ämnen som gör att man ofrivilligt dopar sin häst=/ har gett det på tävling då de e extra viktigt att hästen dricker. ha bara varit på lätta tävlingar så man slipper dopingtester i alla fall=) haha men prova betfor först=)

Tillsätter du salt i din pålles mat? Hur mycket? Min pålle är väldigt dålig på att slicka på sin saltsten och jag har ibland undrat om han behöver salt. Kan brist på salt göra att hästar blir lite lösa i magen?

AnnikaH skrev:
Tillsätter du salt i din pålles mat? Hur mycket? Min pålle är väldigt dålig på att slicka på sin saltsten och jag har ibland undrat om han behöver salt. Kan brist på salt göra att hästar blir lite lösa i magen?

Nja, lös i magen är väl inte symtom på brist av salt, mig veterligen. (brist på fibrer snarare eller något annat)

Men däremot kan det nog vara idé för dig att tillsätta salt genom maten om hästen inte slickar mycket på sin saltsten. Många ger en matsked salt i krubban tillsammans med kraftfodret. Det kan du göra utan att riskera att hästen får i sig "för mycket" salt. Bättre att ta det säkra före det osäkra och ge tillskott. Ev. överskottet kissar dom ut.
Men dom får även i sig en del av natriumbehovet genom mineralfoder, om du ger det?

Andra tips på att få hästen att dricka mer:

* Pröva att erbjuda den LJUMMET vatten några ggr om dagen. En del hästar vill inte dricka så mycket på vintern då vattnet är iskallt.
Hästar vill gärna dricka MYCKET på en gång men sällan, det ligger i deras natur, och det kanske är svårt att sluka så mcyket vatten om det ISKALLT. Min häst älskade varmljummet vatten och drack betydligt bättre när hon fick det.

* Man kan även pröva att droppa i lite koncentrerat äppeljuice i vattnet. En del hästar gillar det!

knapplån

en del ger äppelcidervinäger i vattnet för att det ska smaka bättre:idea:

blä:crazy: det smakar väl inte bättre?

:crazy: jag gillar heller inte äppelcidervinäger, men det sägs att hästar ska gilla det;)

Jag ger 1dl Miner Vit per dag. Det står att dessa mineralerna innehåller 125g natrium, det är väl per kg antar jag?! Behöver jag ge ytterligare salt, tror du? Förut när vi tävlade gav jag honom alltid extra salt, ungefär 1msk per dag i fodret, särskilt på sommarhalvåret då de svettas mycket.

Jag skrev fel, det står att de innehåller 125g koksalt, inte natrium!

Senast ändrad av en moderator:

peter_lundin skrev:
PL

Frågan kan riktas till alla...
Det är ju olika åsikter om man bör tillsätta salt i foderstaten eller ej.
En del påstår ju att hästarna slickar i sig det de behöver (de känner det) så länge de alltid har tillgång till saltsten.
Behövs det verkligen kompletteras med salt om hästarna har saltsten?

AnnikaH skrev:
Jag ger 1dl Miner Vit per dag. Det står att dessa mineralerna innehåller 125g natrium, det är väl per kg antar jag?! Behöver jag ge ytterligare salt, tror du? Förut när vi tävlade gav jag honom alltid extra salt, ungefär 1msk per dag i fodret, särskilt på sommarhalvåret då de svettas mycket.

Jag skrev fel, det står att de innehåller 125g koksalt, inte natrium!

Är inte det samma sak?

Iaf, om hästen dricker dåligt så skadar det inte att ge den lite extra salt.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 563
Senast: Sassy
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 533
I
Hästvård Vår ponny fick förstoppningskolik för två dagar sedan. Vet. var ute och koliken släppte efter några timmar. Igår var hon dålig igen...
Svar
4
· Visningar
812
A
Hästvård Min häst är sjuk. Tror han fått någon förkylning/virus. Varit i kontakt med vet och varit inne på Strömsholms djursjukhus. Fått...
2
Svar
21
· Visningar
5 329
Senast: afsana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar