Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tinen skrev:Koksalt= NaCl = Natriumklorid
milly skrev:Nja, lös i magen är väl inte symtom på brist av salt, mig veterligen. (brist på fibrer snarare eller något annat)
Men däremot kan det nog vara idé för dig att tillsätta salt genom maten om hästen inte slickar mycket på sin saltsten. Många ger en matsked salt i krubban tillsammans med kraftfodret. Det kan du göra utan att riskera att hästen får i sig "för mycket" salt. Bättre att ta det säkra före det osäkra och ge tillskott. Ev. överskottet kissar dom ut.
Men dom får även i sig en del av natriumbehovet genom mineralfoder, om du ger det?
Tinen skrev:Jo, Min häst funkar likadant.
På sommaren slickar hon duktigt, men nu på vintern rör hon inte mycket alls
Jag har testat lägga i i fodret.. Men hon är hopplöst.. en tsk och hon rör inte en tugga av det!
Skrauti skrev:Ett tips till om man vill få hästen att dricka är att lägga ett helt äpple i vattenhinken, då får hästen garanterat i sig vatten när den försöker ta det flytande äpplet ( ni vet själva hur svårt det är )
Fast olika hästar har ju olika knep:
Min första sköthäst var livrädd för vatten i hink så när jag la i ett äpple så försökte han först peta det lite mot kanten för att få tag i det, men sen välte han ut hinken och skrämde slag på sig själv innan han tog äpplet från marken i stället; mycket smart! Fast efter ett par gånger kom han på att det var smartast att dricka ut hälften av vattnet och sen trycka äpplet mot kanten.
En annan häst var ännu smartare, hon bara siktade in sig mot äpplet, tog ett djupt andetag och körde ner äpplet och hela mulen till botten av hinken och mumsade i sig det innan hon tog upp mulen och andades ut, duktig på att hålla andan kan man säja
Och min andra sköthäst han gjorde så att han drack upp allt vatten innan han åt äpplet.
Skrauti skrev:Ett tips till om man vill få hästen att dricka är att lägga ett helt äpple i vattenhinken, då får hästen garanterat i sig vatten när den försöker ta det flytande äpplet ( ni vet själva hur svårt det är )
Fast olika hästar har ju olika knep:
Min första sköthäst var livrädd för vatten i hink så när jag la i ett äpple så försökte han först peta det lite mot kanten för att få tag i det, men sen välte han ut hinken och skrämde slag på sig själv innan han tog äpplet från marken i stället; mycket smart! Fast efter ett par gånger kom han på att det var smartast att dricka ut hälften av vattnet och sen trycka äpplet mot kanten.
En annan häst var ännu smartare, hon bara siktade in sig mot äpplet, tog ett djupt andetag och körde ner äpplet och hela mulen till botten av hinken och mumsade i sig det innan hon tog upp mulen och andades ut, duktig på att hålla andan kan man säja
Och min andra sköthäst han gjorde så att han drack upp allt vatten innan han åt äpplet.
veronican skrev:Stopp. Det finns väl ändå inga vetenskapliga bevis för att en häst med hjälp av saltsten själv klarar av att intaga så mkt salt den känner att den behöver?
Oh nej, alla foderrådgivare jag pratat med och i alla böcker jag läst står det tvärtom.