Dricker din häst för lite vatten?

Sv: Dricker din häst för lite vatten?

Hehe, okej! ;)
Om all den 125g Na som finns utgörs av föreningen NaCl vet jag inte.. finns ju mängder av andra natriumföreningar, men måste ju vara huvuddelen.. Men Cl väger ju ännu mer än Na (>35% skillnad), så varför skriver de då inte ut hela föreningens vikt?!? :S

Jag insåg redan innan att det är samma sak, men det finns de här på buke som är väldigt petiga så därför ändrade jag det jag skrev. ;) :D

Undrar jag också. Min häst slickar ingenting på saltstenen nu på vintern. På sommaren vet jag inte då de går ute dygnet runt men då tillsätter jag salt i kraftfodret i och med att han svettas mer på sommaren. Frågan är om jag borde tillsätta salt i fodret nu också...:confused:

Jo, Min häst funkar likadant.
På sommaren slickar hon duktigt, men nu på vintern rör hon inte mycket alls :crazy:
Jag har testat lägga i i fodret.. Men hon är hopplöst.. en tsk och hon rör inte en tugga av det!:crazy:

Jaha.. det stod 125g på hela Natriumkloriden? :crazy:
I så fall är det ju inte konstigt! :smirk:

milly skrev:
Nja, lös i magen är väl inte symtom på brist av salt, mig veterligen. (brist på fibrer snarare eller något annat)

Men däremot kan det nog vara idé för dig att tillsätta salt genom maten om hästen inte slickar mycket på sin saltsten. Många ger en matsked salt i krubban tillsammans med kraftfodret. Det kan du göra utan att riskera att hästen får i sig "för mycket" salt. Bättre att ta det säkra före det osäkra och ge tillskott. Ev. överskottet kissar dom ut.
Men dom får även i sig en del av natriumbehovet genom mineralfoder, om du ger det?

En matsked är bara underhållsbehovet så det BÖR man ge. Mer dessutom om hästen svettats för då går det åt mycket salt och som sagt överskottet kissar hästen ut om den har fri tillgång på vatten.

Hälsning Maja

Tinen skrev:
Jo, Min häst funkar likadant.
På sommaren slickar hon duktigt, men nu på vintern rör hon inte mycket alls :crazy:
Jag har testat lägga i i fodret.. Men hon är hopplöst.. en tsk och hon rör inte en tugga av det!:crazy:

Jag hade en häst som gjorde så om jag la minsta gnutta vitlök i hennes foder. Så hon fick stå ut med knotten på sommaren och var dessutom överkänslig mot dem. En häst som nobbar salt har jag aldrig haft, som tur är.

Hälsning Maja

Ett tips till om man vill få hästen att dricka är att lägga ett helt äpple i vattenhinken, då får hästen garanterat i sig vatten när den försöker ta det flytande äpplet ( ni vet själva hur svårt det är )

Fast olika hästar har ju olika knep:
Min första sköthäst var livrädd för vatten i hink så när jag la i ett äpple så försökte han först peta det lite mot kanten för att få tag i det, men sen välte han ut hinken och skrämde slag på sig själv innan han tog äpplet från marken i stället; mycket smart! Fast efter ett par gånger kom han på att det var smartast att dricka ut hälften av vattnet och sen trycka äpplet mot kanten.

En annan häst var ännu smartare, hon bara siktade in sig mot äpplet, tog ett djupt andetag och körde ner äpplet och hela mulen till botten av hinken och mumsade i sig det innan hon tog upp mulen och andades ut, duktig på att hålla andan kan man säja:rofl:

Och min andra sköthäst han gjorde så att han drack upp allt vatten innan han åt äpplet.

Skrauti skrev:
Ett tips till om man vill få hästen att dricka är att lägga ett helt äpple i vattenhinken, då får hästen garanterat i sig vatten när den försöker ta det flytande äpplet ( ni vet själva hur svårt det är )

Min första sköthäst var livrädd för vatten i hink så när jag la i ett äpple så försökte han först peta det lite mot kanten för att få tag i det, men sen välte han ut hinken och skrämde slag på sig själv innan han tog äpplet från marken i stället; mycket smart! Fast efter ett par gånger kom han på att det var smartast att dricka ut hälften av vattnet och sen trycka äpplet mot kanten.

En annan häst var ännu smartare, hon bara siktade in sig mot äpplet, tog ett djupt andetag och körde ner äpplet och hela mulen till botten av hinken och mumsade i sig det innan hon tog upp mulen och andades ut, duktig på att hålla andan kan man säja:rofl:

Och min andra sköthäst han gjorde så att han drack upp allt vatten innan han åt äpplet.

Jag har också varit med om hästar som ratar vatten som det ligger "skräp" i. Den gör då några tappra försök att få undan lorten från vattenytan och ger sedan upp. Så viktigast av allt är att känna sin häst. ;)

Hälsning Maja

hon dricker ändå :) typ 60 liter om dan haha

Skrauti skrev:

Min häst dissar vattnet totalt! :crazy:
"-Tror du jag tänker lägga ner massa energi på att slabba ner mig med det där?" :rofl:

Som nån annan skrev, ge salt då dricker dom! Min häst går 20g salt varje dag i maten och hon dricker en hel hink från kväll till morgon och dricker sedan även ute. Salt tycker jag är nummer ett!

min häst drack knappt någonting inne, han ville bara ha vatten i hagen. nu har jag haft i en dl betfor i vattenhinken och tillsatt salt i maten. nu dricker han mycket mer=) eller eftersom alla fyller på vattenhinkarna hela tiden så kan jag ju inte kolla den, men han kissar mer i boxen i alla fall=)

vilket bra tips med betfor, tack!:)

Stopp. Det finns väl ändå inga vetenskapliga bevis för att en häst med hjälp av saltsten själv klarar av att intaga så mkt salt den känner att den behöver?
Oh nej, alla foderrådgivare jag pratat med och i alla böcker jag läst står det tvärtom.

Till alla;
Det finns uträknade underhållsbehov för hästar och salt. Alla hästar behöver ett tillskott av salt men behovet är olika beroende på storlek, arbete, årstid, hur mkt de svettas, osv. Det står på Kraffts hemsida att man bör räkna med ett behov på 20-40 gram salt per dygn för normalt arbete -hårt arbete kräver ännu mer salt, men att man inte behöver vara rädd för att ge för mycket, då hästens njurar utsöndrar den mängd som inte behövs. En häst som arbetar hårt en timme kan förlora upp till 130 gr koksalt!

Salt är så otroligt viktigt! Jag ger tillskott direkt i fodret året runt men givetvis mer på sommaren eller när hon går hårda pass och då svettas mycket. Det är sällan hästar slickar tillräckligt på saltstenen för att täcka sitt behov...

Får man lov att länka till en artikel om salt? (jag provar)
http://www.krafft.nu/krafftskolan/12.asp

Gör alltid så på tävlingar... Hon får även salt, då hon rids mycket...

Däremot så vägrar min häst att äta betfor med mycket vatten, men om man häller bort vattnet och ger de separat så äter/dricker hon både betfor och vatten :D

veronican skrev:
Stopp. Det finns väl ändå inga vetenskapliga bevis för att en häst med hjälp av saltsten själv klarar av att intaga så mkt salt den känner att den behöver?
Oh nej, alla foderrådgivare jag pratat med och i alla böcker jag läst står det tvärtom.

Nej, inga bevis finns... Bara berättar var man hör andra säga! Jag tror inte heller att den saltmängden de slickar i sig borde räcka, men jag menar verkligen när jag säger detta.. Min häst är OMÖJLIG att lura i salt!!! det funkar verkligen inte!!!
En matsked salt blandat med 1liter pellets RÖR hon inte.. hon dissar ALLT då. fungerar inte att lägga i vattnet heller.. Vad ska man göra då då? :crazy:

Bra länk den där!!!

Någon som vet hur mycket t.ex 20 gram salt är i matskedar?

Förut gav jag min häst 2 msk och dagen när vi tävlade, men jag trodde i min enfald att det inte behövdes mer då vi inte tränar och tävlar längre. Nu vet jag bättre!

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 563
Senast: Sassy
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 533
I
Hästvård Vår ponny fick förstoppningskolik för två dagar sedan. Vet. var ute och koliken släppte efter några timmar. Igår var hon dålig igen...
Svar
4
· Visningar
812
A
Hästvård Min häst är sjuk. Tror han fått någon förkylning/virus. Varit i kontakt med vet och varit inne på Strömsholms djursjukhus. Fått...
2
Svar
21
· Visningar
5 329
Senast: afsana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar