Dricker din häst för lite vatten?

Sv: Dricker din häst för lite vatten?

jag har jätte mkt vatten redan i min hästs betfor, han gillar att slafsa, men tror att han får i sig mer vätska oxå iom vatten mängden jag har.
Har 200g betfor och sedan ca 6liter vatten till det...mums säger han:d

Ajdå, knepigt! Har du provat att ge det i betfor? Eller brukar du blöta pelletsen? Jag ger 1-2 msk i knappt 200 gram (mätt torrt) betfor och det slinker ner! Men när hon fått mer salt har jag lurats med lite söt B-vitamin också ;)

hehe, jaa. har provat att ge i betfor.. Hon funkar ridmässigt inte bra på det och hon dissade även betforn... Jag har ju köpt salt och så.. men det GÅR inte lura i henne..
jag har testat allt!
Urhålkat morötter och hällt i salt och satt på "locket". Men icke..
Vet inte vad man ska göra åt det! För mycket på saltstenen slickar hon inte heller... :(

Min häst drack dåligt ett tag tills jag kom på att hon helt enkelt inte tycker om iskallt vatten som de vart när det vart svinkallt ute.Då får amn hälla i varmvatten i halva hinken så dricker hon så fint så:D
Jag brukar låta henne få dricka när jag tar in henne och innan jag släpper ut henne igen efter ridning=)

Jag ville vara lite extra snäll vid min häst nu när det är så kallt och vattnet är svinkallt så jag gjorde precis som du, tog hälften kallt och hälften varmt för att få det ljummet. Hängde in spannen i boxen och släppte in hästen, men inte skulle han dricka det! :crazy:

Nosade bara på vattnet och stack ner huvudet till den andra vattenhinken (han har två vattenhinkar i boxen) som innehöll svinkallt vatten och drack flera djupa klunkar! :smirk: :)

Mina hästar får alltid ljumet vatten både när dom kommer in och ute i hagen. Ardennerna tex. dricker ca. 30 liter var bara på natten. Men visst är betfor soppa en bra lösning till hästar som dricker lite. Även bra att ge stresiga hästar innan dom skall åka transport eller till föl som skall transporteras.

Ja alal hästar är ju olika min häst hade inte druckit ur det kalla vattnet iaf=)

Tinen skrev:
Frågan kan riktas till alla...
Det är ju olika åsikter om man bör tillsätta salt i foderstaten eller ej.
En del påstår ju att hästarna slickar i sig det de behöver (de känner det) så länge de alltid har tillgång till saltsten.
Behövs det verkligen kompletteras med salt om hästarna har saltsten?

Min sköthäst slickar i sig hela saltstenen på en gång om han har en :smirk: Han får ca 1,5 msk salt om dagen i kraften.

Du låter klurig! ;) Men hur länge har du "hållt ut" så att säga? Gör det nåt om hon dissar kraften några dagar då, sen får hon ge med sig och snällt äta den saltade maten eller vara utan? Eller funkar inte det heller? Ibland är man ju lite otålig med dem... men visst, går det inte så går det ju inte. Jag vet faktiskt inte vad jag hade gjort då! :crazy:

Kanpplån..

Jag har också en häst som det är helt omöjligt att få i salt via maten. Har provat det mesta och han lämnar maten totalt...han är i vanliga fall helt matgalen...

veronican skrev:
Du låter klurig! ;) Men hur länge har du "hållt ut" så att säga? Gör det nåt om hon dissar kraften några dagar då, sen får hon ge med sig och snällt äta den saltade maten eller vara utan? Eller funkar inte det heller? Ibland är man ju lite otålig med dem... men visst, går det inte så går det ju inte. Jag vet faktiskt inte vad jag hade gjort då! :crazy:

hehe.. säg vad jag inte har testat... :cool: grejen är den att min häst inte finner det särskilt "tråkigt" att behöva dissa kraftfodret. hon är inget matvrak. det hjälper alltså inte även om hon får vara utan några dagar, det vet jag.. så väl känner jag henne. bara hon får sitt hö är hon nöjd..;)
andra mineraler och sånt funkar hyffsat.. men inte salt... hopplöst..:crazy:

Kul när inläggen får respons! :) Har läst igenom allt och ser att många tagit upp vikten av att ge salt...Det hör ju till den "normala" utfodringen och jag håller med fullständigt! Våra hästar har fri tillgång på salt, både ute och i sina boxar. De slickar friskt på dessa och behöver inget extra. Om jag såg att någon av dom inte slickade på sin sten hade jag övervägt att tillsätta det i maten. För hästen som får betforvatten vore det rent förädiskt att tillsätta mer salt, då han har problem med utrensningsorganen. Salt behövs men i lagom dos!
Vill också kommentera förslagen på att smaksätta vattnet med äpple...Själv tillsätter jag äppelcidervinäger i hästarnas vattenhinkar och när jag började med det steg vattenförbrukningen drastiskt. Kanonbra! Äppeljuice är ju också en variant, som säkert uppskattas!.:banana: Att däermot lägga ett äpple i hinken...mja...jag tror nog att effekten hade blivit densamma som det blev när vi skulle ge vår lilla shettis betforvatten...Hon är så himla smart...Varför dricka upp allt vattnet när man kan välta hinken för att komma åt betforn!:idea:
...Och ljummet vatten...självklart får dom det flera gånger per dag under vintern!

Fick tipset med äpplejuice när jag var på kurs med Djurambulansen syd i helgen. Att ha med uppblött betfor till en tävling eller när man kör transport långt är ju onekligen rätt kladdigt! Ska testa att ta med ett paket koncentrerad äpplejuice att hälla i vattnet nästa gång och se om det funkar lika bra som betfor!

här hittade jag lite intresant info om vatten
http://www.hippson.se/7434

klart intresant att drick tiden är densamma men mängden olika!

Senast ändrad av en moderator:

Kan du inte prova att ge elektrolytersättning ist för salt då? Krafft har vell deras "svettersättare", kanske är "godare" än salt?

Jag kör även med klivatten. Alltså ca 5 dl kli och sedan hälla på varmt vatten. låt stå en liten stund och sedan sila rent. Slurp, säger det då! Eftersom min häst även har varit en kolikhäst så häller jag ibland i 1 dl paraffinolja i det varma vattnet.

det låter ju som en ide! :)
Min häst dricker ju mycket vatten, men inget salt som sagt...
Vad kostar det ungefär?

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 563
Senast: Sassy
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 533
I
Hästvård Vår ponny fick förstoppningskolik för två dagar sedan. Vet. var ute och koliken släppte efter några timmar. Igår var hon dålig igen...
Svar
4
· Visningar
812
A
Hästvård Min häst är sjuk. Tror han fått någon förkylning/virus. Varit i kontakt med vet och varit inne på Strömsholms djursjukhus. Fått...
2
Svar
21
· Visningar
5 329
Senast: afsana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV