Dricker dåligt

Remix

Trådstartare
Hej!

Min ponny bytte stall vid nyår och nu dricker han jättedåligt.
Brukar endast vara borta 3-4 cm ur vattenhinken/dag.
Han får nu betfor och lusern (3 dl vardera i glassburkar fyllda med vatten) för att gå i sig lite mer vätska. Äter torrt hösilage. Han rids 1 timme om dagen, medelhårt och får extrasalt. Han har en mineralsten i boxen.
Vattnet smakar ganska mycket kalk, kan det vara så att han inte tycker om de? Det är bara han som dricker dåligt vad jag vet.

Att ha äppelbitar i hinken hjälper inte. Ska prova ta med vatten hemifrån och äppeljuice.
Har ni kloka bukefalister flera tips får ni gärna dela med er. :bow:
 
Sv: Dricker dåligt

Det låter ju som att smaken skulle kunna vara boven i dramat, en del hästar dricker ju nästan bara "hemmavatten".

Dricker han upp vattnet som är i betforburkarna? Har du i så fall provat att ha rejält med betfor (eller ren melass) i dricksvattenhinken?

Vad är det för temperatur på dricksvattnet? Våra hästar dricker MYCKET mer när vi serverar ordentligt ljummet vatten, på gränsen till varmt.

Kanske en kombination av varmare vatten och en smaksättning skulle funka? :)
 
Sv: Dricker dåligt

vi har inte varmvatten där vi står nu, lite ljummet är det när man häller upp det men han dricker inte då heller.

Han väljer hö före lusern vet jag, betfor får han på morgonen och vet inte vilken ordning han äter den i.

Tror du juice hjälper? Vanliga äppelbitar hjälper inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Dricker dåligt

Vet du hur mycket han dricker i hagen? Känner hästar som nästan inte rör vattnet inne för att sedan nöjt smälla i sig litervis så fort de kommer ut på morgonen, det är ju mycket godare då ;).
 
Sv: Dricker dåligt

det går inte att ha vatten ute, det fryser på nolltid och eftersom vi inte har stallet hemma och det ingår utsläpp så blir det lite svårt :(
 
Sv: Dricker dåligt

Om det inte finns vatten i hagen och han dricker väldigt lite inne skulle jag också bli orolig. Har du provat att ta med vatten i dunk hemifrån? Betforvatten? (Typ någon dl betfor i en 10litershink med vatten). Har du provat med äpplejuice?

Hur drack han förra vintern? Eller när började han dricka dåligt? Någon förändring i stallet som kan spela in?
 
Sv: Dricker dåligt

Jag ska prova ta med vatten hemifrån men det håller ju inte i längden då jag ofta åker buss efter skolan för att komma ut tidigare. Han får betfor med vatten för att få i sig lite till men det är inte mycket (glassburk).
Han får lusernpellets med vatten och då äter han först silaget, det kan ju ha o göra med att det är vatten i det?. Ska springa in på affären på vägen till stallet och köpa äppeljuice.
Jag ägde honom inte förra vintern. Han har alltid druckit dåligt på dehär stället (kanske ½ hink om dagen som max), vi flyttade hit vid nyår. Ingen förändring i stallet vad jag vet (förutom att kaninerna i boxen brevid har flyttat).. Alla andra hästar dricker det vattnet
 
Sv: Dricker dåligt

Då skulle jag nog prova att ge mer betforvatten om han dricker det i glassburken? Lägg lite betfor i en hink och se om han dricker mer då.
 
Sv: Dricker dåligt

Jag kunde inte sluta tänka på ditt vattenproblem när jag skulle sova. Det går ju göra en undersökning med att ta två-tre 1½litersflaskor med hemmavatten och se om han dricker det innan du tar med en dunk. Lättare att bära med på bussen :)
 
Sv: Dricker dåligt

pancakes: ja, det är slut när jag kommer så han äter upp det men det är ju inte jättemycket vatten. Han äter inte betfor om de är för mycket vatten.
Cahs: Farmor skulle prova ta med vatten imorgon men det håller ju inte i längden att släpa 20 liter vatten dagligen.
 
Sv: Dricker dåligt

Ja precis han måste dricka mer om han får i sig mer salt = ökat vätskebehov i kroppen.

Remix Är hästen uttorkad? Om du nyper den i skinnet jämnas det ut på en gång eller stannar skinnet kvar i den positionen en stund?

Det låter inte på något vis rimligt att en häst endast får i sig 4-5 liter vatten per dag och mår bra på bara den vätskemängden.
 
Sv: Dricker dåligt

Nej och just därför försöker jag få mer tips på hur jag får i honom vatten.

Huden går tillbaka men inte så snabbt som den borde. Den ska väl återgå snabbt som på typ en männsika? Det går lite långsammare men den återgår. Vet inte hur många liter han dricker ur vattenhinken men max 5 cm ur en 20 liters hink med ena sidan platt, från globus
 
Senast ändrad:
Sv: Dricker dåligt

Jag kanske formulerade mig dåligt. Vad jag menade är att om ponnyn dricker dåligt verkar det inte riktigt logiskt att öka vätskebehovet. Ponera att den behöver dricka 10 liter men bara dricker 5. Om man tillsätter salt och ökar vätskebehovet, säg då att den nu behöver dricka 12 liter, men den ökar bara vätskeintaget i proportion till den nya vätksebehovet och dricker då 6 liter vatten / dygn. Då hamnar man fortfarande på ett underskott.

Men det är mina egna tankar :) (och ja, givetvis är antalet liter påhittat för att det skulle vara lättare för mig att föklara)
 
Sv: Dricker dåligt

Prova som sagt med äppeljuice, men jag skulle dock ha två hinkar då. Min pålla är hyfsat skeptisk till nya saker, och skulle hon bara få äppelvatten skulle hon kanske inte dricka något alls.
 
Sv: Dricker dåligt

Om du äter salt mat blir du ju törstig och är du riktigt törstig så dricker du även äckligt vatten. Och du dricker även mer än du brukar göra. Att tillföra salt gör att hästen måste dricka mer, googla osmos om du inte tror mig.
 
Sv: Dricker dåligt

Det är knappt ens en liter (jag har samma hink) sen kanske han får i sig 1-2 liter genom maten. Och litegrann genom hösilaget. Det är alldeles för lite. Det är för lite med bara 20 liter vatten inne.

Jag skulle investera i ett kärl så ni kan ha vatten ute också.Den härlösningen kostade mig 200 kr ungefär och jag har isfritt vatten dagtid ner till -15 grader och ner till -25 grader när jag fyller på med 2 liter kokande vatten på morgonen.

Jag skulle nog köpa äppeljuice och ha i 1 dl koncentrat i vattnet till natten sen skulle jag till att börja med ge 3-4 msk salt i maten + göra tunnan och ha den ute i hagen.
 

Liknande trådar

Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 948
Senast: Dopy
·
Foder & Strö För ca 1 månad sedan fick min 4åring kolik, stressrelaterat. Veterinären var ut och det redde upp sig som tur var.:crazy: Första gången...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 196
Senast: mackan
·
Hästvård Hejsan! I lördags eftermiddag fick min ena häst gaskolik. Antagligen beroende på att hon äter metacam för knä- och kotledsinflammation...
Svar
2
· Visningar
890
Senast: svea
·
Foder & Strö Jag och Pållens ska flytta från Umeå till Skåne, lastbilen är bokad och jag har lite smått panik över bristen på kontroll när jag inte...
Svar
10
· Visningar
2 036
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp