Dricka saltvatten.

Gabriol

Trådstartare
Pållen och jag var i havet och badade idag. Han stod då hela tiden och drack och tyckte antagligen att vattnet var hur gott som helst.

Är det farligt för hästar att dricka saltvatten?
Vilka mängder ska det vara för att det ska bli olämpligt?

/ Zofia.

Vattnet utanför Simrishamn är ju eg inte saltvatten utan bräckvatten, skulle gissa på att salthalten ligger på ca 1,1%, med tanke på att fysiologisk koksaltlösning håller 0,9% så blir det ganska ofarligt. Inget problem för njurarna att ta hand om det extra saltet om hästen dricker rejält ngn gång. Däremot tror jag inte att hästar i längden klarar sig så bra på vatten med den salthalten.
PL

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 107
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 225
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar