Dricka kaffe

_FiA_

Trådstartare
Hur lär man sig? Jag börjar komma upp i åldern att det börjar bli lite smått pinsamt att inte dricka kaffe. Men när jag testat så tycker jag att det är vidrigt, får kväljningar! Ni som dricker kaffe, tyckte ni verkligen att det smakade bra från första början? Är det något man kan lära sig? Det skulle ju vara praktiskt att kunna dricka , plus att det ju är bra att kunna pigga upp sig om man är trött.;)
 
Sv: Dricka kaffe

Äsch, tycker du inte om kaffe finns det väl ingen anledning att tvinga sig att tycka om det. Inget att skämmas över.

Jag började sno min mormors kaffe redan som tvååring så ja, jag har nog alltid tyckt om kaffe :D Jag har aldrig behövt lära mig att tycka om det.
 
Sv: Dricka kaffe

Varför lära sig dricka någonting som man

1) tycker smakar vidrigt och
2) kommer bli beroende av?

Jag ser noll och ingen anledning till att lära mig dricka kaffe. :)
 
Sv: Dricka kaffe

Nej egentligen håller jag med er, men jag ORKAR inte med att det blir så krångligt när dem flesta dricker kaffe och det blir alltid frågan "jaha dricker du inte kaffe.. nehej jag har inget te, " Det hade varit så mycket lättare om jag lärde mig dricka, + den upppiggande effekten då
 
Sv: Dricka kaffe

Tycker som zassoo, det är onödigt att skaffa sig en last för att göra omgivningen nöjd. Ha alltid en te-påse i väskan eller nåt så slipper du sitta utan dricka när ni fikar :)
 
Sv: Dricka kaffe

Kaffe är ju inte bara uppiggande utan det är ju beroendeframkallande också. Inte kul att gå omkring med huvudvärk för att man inte hunnit ge kroppen sin dagliga dos med koffein.
 
Sv: Dricka kaffe

Nej egentligen håller jag med er, men jag ORKAR inte med att det blir så krångligt när dem flesta dricker kaffe och det blir alltid frågan "jaha dricker du inte kaffe.. nehej jag har inget te, " Det hade varit så mycket lättare om jag lärde mig dricka, + den upppiggande effekten då

Ja det är rätt trist det där! Folk skakar på huvudet åt mig när de får veta att jag inte dricker kaffe. Det verkar som om folk tycker att man är besvärlig då. Många gånger säger jag nej tack helt istället så slipper de krångla.

Jag är tedrickare och dricker periodvis mycket kamomillte. När folk bjuder så är det märkligt nog aldrig kamomill utan annan sorts te. Förut ratade jag alla sorters te förutom kamomill så gissa hur krånglig jag kände mig då, men så tänkte jag att jag skulle strunta i vilken sorts te folk bjuder mig på så slipper de himla med ögonen åt besvärliga jag, det var då jag insåg att andra sorters te faktiskt ÄR drickbara, men bara om det inte är socker i.

Sedan det blev varmt har jag knappt druckit så mycket te, en mugg te om dagen knappt, men jag dricker mycket vatten däremot istället. Te funkar inte när man är törstig :p

Men kaffe luktar förresten jättegott! Så gott att jag ibland smakar lite, trots att jag vet att min mage ger mig värsta mardrömssmärtan när kaffet landar däri. Den vill INTE ha kaffe alls, inte ens lite! :meh:
 
Sv: Dricka kaffe

Äsch, jag dricker inte te heller. Såhär brukar det låta:

- Vill du ha kaffe?
- Nej tack, jag dricker inte kaffe.
- Jaha, men då fixar jag te!
- Nej tack, jag dricker inte te heller.
- Men vad dricker du då???!!! :eek:

Ptja, jag kan dricka saft, oboy, vatten, mjölk eller vad annat drickbart som nu finns ;) Jag förstår inte att många ser det som ett stort problem. Det är nästan värre att inte dricka kaffe än att inte dricka alkohol :p
 
Sv: Dricka kaffe

Tycker som zassoo, det är onödigt att skaffa sig en last för att göra omgivningen nöjd. Ha alltid en te-påse i väskan eller nåt så slipper du sitta utan dricka när ni fikar :)

Det hade jag i min skolväska i vintras och drack te ibland när de andra sörplade kaffe. Väldigt praktiskt faktiskt!
 
Sv: Dricka kaffe

Så där lät det lite en gång när någon skulle bjuda mig på kaffe. Jag tackade nej, sedan skulle hon bjuda mig på te, men jag såg direkt att det var just den tesorten jag absolut inte drack så jag tackade nej, fick frågan om jag ville ha mjölk, men min mage har starka åsikter om mjölk också så jag tackade nej. Och fick frågan "Men vad dricker du??!!" :eek:
Eh...vatten...?:o

Förresten, när folk kommer och hälsar på hos mig har de märkligt nog med eget kaffe... Jag har ju inget hemma då jag inte dricker och jag har inte kaffedrickande besök så ofta :D
 
Sv: Dricka kaffe

Nej, jag tyckte att det var fullkomligt vidrigt i början! Men det är faktiskt lite socialt handikappande att inte dricka... Första gången jag tvångsdrack var när jag skulle sitta uppe och skriva tenta en hel natt. Gjorde en termos kaffe och drack med jämna mellanrum i shotglas :P Inte alls gott och min mage bröt samman, men jag höll mig vaken. Det är lite som när jag har lärt mig dricka öl och vin också, bara att tvinga sig i början, sen går det av sig själv ;) Men jag hade faktiskt inte tänkt börja, just med tanke på det där med beroendet. Men det är väldigt trevligt att dricka kaffe nu!
 
Sv: Dricka kaffe

Varför ska du tvinga dig att dricka kaffe? Det förstår jag inte alls.
Och jag har fortfarande inte uppnått den åldern när det är pinsamt att inte dricka kaffe.
Numera är det ju väldigt vanligt att folk inte dricker kaffe, annat var det när jag växte upp på 60-70talet.......så jag vet precis hur besvärlig man kan känna sig. Men då var jag inte vuxen men kaxade upp mig såpass ändå att jag vägrade.
Det är väl bara att säga att du kan ta "någonting annat blött".
 
Sv: Dricka kaffe

Men det är faktiskt lite socialt handikappande att inte dricka...????

Jag måste bo på fel ställe - tack och lov.
 
Sv: Dricka kaffe

Ni som dricker kaffe, tyckte ni verkligen att det smakade bra från första början?
Nej. Och inte nu heller, om det är svart. Det måste vara socker i och helst mjölk.

Jag började dricka kaffe därför att det just då inte fanns något annat (fikapaus på jobbet och läskmaskinen funkade inte) och jag lyckades pricka rätt med socker och mjölk. Och så blev det många koppar så jag blev pigg och produktiv och fick en massa gjort, så sedan dess är jag fast.
 
Sv: Dricka kaffe

Äsch, jag är 24 och dricker inte kaffe och framför allt inte te (det är ju så VIDRIGT, jag föreställer mig att det är exakt så avloppsvatten smakar). Det enda "jobbiga" är väl möjligen att behöva dricka vatten till frukost om man sover borta eftersom de bara har kaffe/te. Om folk tycker att det är pinsamt säger det väl mer om dem än om mig.

För pigghet är koffeintabletter fantastiska.
 
Sv: Dricka kaffe

Skulle aldrig falla mig in att lära mig dricka kaffe, det smakar ju rävgift!

På frågan om jag vill ha kaffe brukar jag svara "nej tack, jag har inte blivit så stor". Te då? "Nej, inte så stor heller, jag dricker sånt som barnen dricker"...

Det jobbigaste är när man är på kurs eller konferans - många är de gånger då jag ätit kaka och druckit vatten till som fika. Dessutom är jag så besvärlig att jag inte äter kött, så när det serveras mackor får jag i bästa fall en ostfralla, i sämsta fall ingenting...
 
Sv: Dricka kaffe

Jag dricker inte heller kaffe. Smakar pyton och min mage tycker inte om det heller. Har märkt att det är enklare att skylla på känslig mage än på själva smaken. Man slipper diskussionen "men hur många gånger har du smakat då?" :banghead: Dricker te, vatten, läsk, mjölk eller vad helst annat som erbjuds. Märker inte av mitt "handikapp" så där jättemycket i varadagen men då har jag ingen utpräglad fikakultur runt mig. Däremot har jag lärt mig att alltid ha ett paket kaffe stående hemma, folk förväntar sig liksom att det finns.
 
Sv: Dricka kaffe

Det kan ju förvisso ha med hur kaffesörplande umgänge man har också. Min bostadsort är det inga som helst fel på. (Inte umgänget heller för den delen.)
 
Sv: Dricka kaffe

Drick te istället, en vattenkokare brukar alltid finnas och i värsta fall kan du ju ta med några påsar i väskan för nödlägen. ;P

Jag tycker om kaffelukt, och kaffe i kakor, men själva drycken är ju gräslig... försökte med moccachino och några sådana varianter ett tag men fick sällan i mig dem. Så - jag har accepterat ett liv utanför kaffekulturen.
 
Sv: Dricka kaffe

Bara eget kaffe?

Mina svärföräldrar köpte en kaffebryggare till mig så dom kunde få kaffe när dom kom på besök :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag pressar tänderna när jag sover vilket gör att jag får ont i nacken och huvudvärk väldigt ofta. Dock stämmer inga av...
2
Svar
33
· Visningar
1 813
Senast: Amha
·
Mat Min första reaktion här var att säga att du har fel, det smakar inte alls neutralt! Men vem är jag att avgöra hur du uppfattar saker...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 382
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
10
· Visningar
613
Senast: movi
·
Mat Jag förstår inte, några saker runt de läskvarianter som kallas för energidryck. Jag började fundera på de här frågorna, när en...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
8 659
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp