Dressyrträns *bildtråd*

Jag har för det första tråkiga erfarenheter med läderkvalitén på CH's träns (Har 4-5 st). De brukar vara hårda och ofta missfärgade med fläckar och ibland olika stora remmar trots att de är samma "sort" (ex ena sidostyckesremmen står alltid ut för att den är för smal så stoppen åker ner) Tycker nosgrimmorna på CH brukar vara normala i förhållande till storleken.
GM brukar ha mycket trevligare läder som både är mjukare och kan putsas blankt och fint. Har aldrig haft problem med missfärgningar på dem heller. Däremot har nosgrimmorna på 3 olika modeller varit så små i full att jag bytt upp till xfull. Hästen har ett normallångt, brett huvud med ponny-nos. På bilden iklädd ett GM Alecto i strl full. Som synes är nosgrimman lite liten över nosryggen. Har dessutom bytt pannbandet till ett GM Hermes strl xfull.
12366135_10153365647113215_8701196923700084617_o.jpg

JH gillar jag lädret på, men full är för litet, pannband och käkrem för korta samt nosgrimman för liten.

Tränset min skimmel har är Aurora. Väldigt fint för priset. Det vitfodrade på fuxen är ett CH, absolut inte stelt! Riktigt mjukt och smidigt läder. Inte har jag skött det särskilt bra heller...

Carney tycker jag är jättesnyggt, hade jag behövt flera träns hade jag köpt det eller Aurora.

Jag har ett Dýon. Tanken är väl mest att ha det på framtida tävling.
11.jpg

Och så har jag PS Flyinge Change. Detta är mitt favoriträns! (avtagbar snokrem)
152.jpg

Jag skulle gärna vilja ha ett snyggt lackträns också...men det får vänta.

Jag hade tidigare ett PS Top Notch, men sålde det.
43.jpg

Barbs favoritträns är ett CH Ashford med ett pannband från Hubertus Classic. Mycket nöjd med detta tränset!
12009708_10206731052506838_2750756895785400971_n.jpg

Hon har även ett CH Sunderland med pärlpannband
11822440_10206187305433501_2052798597411167354_n.jpg

Indra har ett Stübben, håller på att velar kring vad för pannband jag ska byta till. Detta är lite för tajt.
12208764_10206770523733594_5025688076014383402_n.jpg

Hon har även ett GM Eris med pannband från Sweetscandinavia. Är dock sjukt missnöjd med lädret. Sämsta tränset från Hööks som jag haft.
12038399_10206628576505002_8987705107721094451_n.jpg

...och i en garderob hänger Junos Passier Juno som jag inte har hjärta att sälja. Tyvärr passar det inte nån av de andra två:(.
11143341_10205588641107267_1232386299494819616_n.jpg

Jag har köpt ett PS-träns, youngster revolution. (remont) helt absurt men jag märker faktiskt ganska stor skillnad. Hon är mycket jämnare i tygelkontakten och verkar helnöjd med det. tror det är nackstycket och vaggorna i sidostycket. Det enda som jag retar ihjäl mig på är att man tydligen inte får tävla utan käkrem. Går visserligen att beställa men ändå. Fattar inte varför dressyren ska vara så himla konservativ!:meh:

Dock tycker jag att pannbanden är rätt fula med snabbknäppningen. Ser lite klumpigt ut så jag satte på mitt svängda OS som passade finemang. Tyvärr måste jag ha deras pannband när jag ska tävla för att kunna fästa käkremmen.

Ska ta bild på henne i det. Tycker det är riktigt fint annars!

Jag har köpt ett PS-träns, youngster revolution. (remont) helt absurt men jag märker faktiskt ganska stor skillnad. Hon är mycket jämnare i tygelkontakten och verkar helnöjd med det. tror det är nackstycket och vaggorna i sidostycket. Det enda som jag retar ihjäl mig på är att man tydligen inte får tävla utan käkrem. Går visserligen att beställa men ändå. Fattar inte varför dressyren ska vara så himla konservativ!:meh:

Dock tycker jag att pannbanden är rätt fula med snabbknäppningen. Ser lite klumpigt ut så jag satte på mitt svängda OS som passade finemang. Tyvärr måste jag ha deras pannband när jag ska tävla för att kunna fästa käkremmen.

Ska ta bild på henne i det. Tycker det är riktigt fint annars!

finns två modeller du får tävla dressyr med utan käkrem. Jag tävlade med high jump.
Jag märker stor skillnad på min häst med PS träns mot andra.

finns två modeller du får tävla dressyr med utan käkrem. Jag tävlade med high jump.
Jag märker stor skillnad på min häst med PS träns mot andra.
Hon går bäst på remont så jag vill inte köpa nått annat PS. Får väl hänga på en käkrem om man inte får tävla utan med mitt träns. Fast det verkar ologiskt att man får tävla med vissa men inte med andra:confused:

Hon går bäst på remont så jag vill inte köpa nått annat PS. Får väl hänga på en käkrem om man inte får tävla utan med mitt träns. Fast det verkar ologiskt att man får tävla med vissa men inte med andra:confused:
tror det är för att remmen sitter lite högre upp mot käken på dom modellerna så det blir lite större "säkerhet"...men jag håller med dig, man borde få tävla utan käkrem. En helt onödigt rem

232151814ee3db136e26a1d9d0ca1c74.jpg

Här är det jag har använt mest till min lilla Ferrari. Ett från PS! har varit väldigt bra trots att hon spände sig väldigt mycket. Blev bättre efter att ha använt tränset ett tag!

9bb231ee09934b2e2433b9c5fa375553.jpg

Den andra har ett från globus tror jag. Pannbandet har en tjej hemmavid gjort.

@Luzzan Är det pannbandet från Equito? Är väldigt sugen på det, men det står i beskrivningen att stenarna ska gå i orange vilket jag inte gillar alls. Tycker att det på bilden ser ut att vara mer i bärnstenssyans?

@Luzzan Är det pannbandet från Equito? Är väldigt sugen på det, men det står i beskrivningen att stenarna ska gå i orange vilket jag inte gillar alls. Tycker att det på bilden ser ut att vara mer i bärnstenssyans?

Ja det är det!
Tycker inte att det är orange, utan mer som du skriver bärnsten eller mörk och ljus brun till färgen. En halvdålig close up på pannbandet.

2015-12-25-1507_567d4dbe9606ee476e0d4127.jpg

Hoppar in här.. Har ju en skimmel nu. Har köpt ett svart remontträns CH, likadant som Fiorano har fast svart. Dessvärre mässingsspännen, kanske ingen hit men ville ha remontnosgrimma.

Frågan är, vilken typ av pannband på en skimmel med massa lugg? Jag vill gärna ha mkt mkt bling!! Bara klara stenar/silver?
Kommer väl troligen ha ljusnat lite till i sommar.
11401502_843146409068592_1370958620079195015_n.jpg

@Fenestra Jag har slutat med blingpannband till Barbie för att luggen fastnar i fästena till stenarna så de luggar och tunnar ut luggen:(. Så jag rekommenderar klinker:).

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339
Utrustning Hej allihopa! Jag köpte en svart dressyrsadel i förra veckan och letar efter ett snyggt dressyrträns. Det finns en hoppsadel med...
Svar
10
· Visningar
1 298
Utrustning Ni som har hästar som inte gillar smala, raka nackstycken, vilka modeller har ni provat och vilka har fungerat bäst? Jag har ett...
Svar
6
· Visningar
1 256
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar