Dressyrträningar när man rider ut!

T

tildaajohansson

Jag har en ponny som jag rider, men det är inte jag som äger den, men bara jag som rider honom..
Där finns ingen paddock eller ridhus i närheten, men vi kör iväg till ett ridhus ibland, dock inte ofta..

Han är en jättemysig ponny, som passar perfekt till barnponny, att busa i skogen och sådant.. Men jag vill rida dressyr på honom, och jag behöver lära honom en hel del!

"Problem" i skritten: Han går väldigt fint i form i skritten, förutom att han "gungar"/"pullar" med huvudet ganska mycket.. vad kan det bero på?

Traven: Så fort man visar att man ska börja trava (lägger till skänkeln eller liknande) så drar han upp huvudet och "vägrar" gå ner i form igen..

Och tillsist i galoppen , där jag inte har börjat jobba han så mycket , eftersom det inte funkar i traven, så där försöker jag mer bygga muskler.. Så jag fattar, saktar av osv. För det är ju väldigt stärkande!

Han är en ganska envis ponny, och när det inte passar så kan han bocka eller stegra sig..

Vad finns det för övningar jag kan göra? (på grusväg och så)

skulle behöva lite hjälp! Och eftersom det inte är min ponny, så bestämmer inte jag vilken tränare jag ska ha, och så.. så jag har ingen tränare just nu :/ Men ska antagligen börja träna för tränare! :)

Sv: Dressyrträningar när man rider ut!

Öppna och sluta kan man göra mot vägkanten dessutom väldigt lösgörande om dem utförs rätt. Av saktningar och igångsättningar verkar ju också behöva tränas. Vet du om sadel sitter som den ska? Är det något problem i munnen? Låter väldigt lik dem symptomerna ponnyn i stallet upppvisade i början. Men efter vila från sadel och byte av bett är det en helt annan liten häst. Just nu rids hon inte alls utan jag har fått börja om från början med tömkörning.

Skulle kollat över utrustningen om jag var du. Kanske testat att rida utan sadel 3-4 veckor (i början lugnt) om du känner att du har balans och mod till det.

Hejsan!

Jag brukar rida "serpentiner" mellan träden för att mjuka upp hästen, när hon är mjuk och fin kör jag skänkelvikningar sick-sack på grusvägen , en jättebra övning ute!:D Mycket halvhalter blir det oxå, då hittar hon formen snabbare och blir lyhörd och fin.

Hoppas dessa tips hjälper dig en bit påväg!:bump:

Lycka till!

Det är faktiskt så att han stegrade och bockade och var helt hopplös, så jag red utan sadel, eller med Puta, och den trycker ju inte någonstans, och det har blivit mycket bättre.. Och vi har testat olika bett, men får nog testa mer, för det har inte blivit någon större skillnad!
Men tack för tipsen, ska testa det som jag tror kan funka! :D

Tack, det låter bra, för där finns många träd att köra slalom mellan ;)
Det får vi testa, det låter ju också väldigt kul!

Tack för tipsen :D

Lite fler tips och råd; (om ponnyn är helt frisk och inte har ont i rygg/nacke eller liknande)
Har en c-ponny som är likadan, frisk men lite egen ;)

Har en viss förmåga att skriva böcker istället för korta snabba svar :S Läs om du orkar ;)

Finns det någon yta till att lägga en volt på vägarna du rider på?
Passa på vid mötesplatser (om sådana finns) utmed grusvägen eller liknande. En åker du kanske kan få rida på?
Jobba med att flytta undan för innerskänkeln, mjuka upp ytteridan på ponnyn och försök ta igenom ställningen.
Focusera inte så mycket på formen i traven, den kommer när du gör rätt och ponnyn hittar sin egen balans och känner sig bekväm i situationen.
Drar den upp huvudet så fort du ska börja trava så börja med att sysselsätta den och ställa lite krav på den direkt när du fått fram den i trav. Flytta den för skänkeln, ställ höger, rakrikta, ställ vänster. Mycket av- och igångsättningar! Tempoväxlingar!
Så du hela tiden gör något med den. Vänta med att komma fram i trav tills ponnyn är mjuk och avslappnad i skritten, lättast (tycker jag) är att börja trava på volten. Ha ponnyn ställd och avslappnad i skritten, flytta lite för inner och kom fram i trav. Bry dig inte om att den drar upp huvudet, ställ bara innåt och flytta den för innerskänkeln. Så fort den försöker (gärna innan) "smita undan" så flyttar du den igen. Byt varv ofta, gör serpentiner (du kan flytta den lite för skänkeln varje gång du byter varv/riktning). Var så mjuk i handen som möjligt, men ge den stöd och ha kontakt med munnen. Tänk att dina hjälper är som en gummisnodd, så fort den flyttar för skänklarna så ger du efter, men om den börjar dra imot igen så får du sysselsätta igen och sedan ge efter när den ger efter för dina hjälper.
Såklart ska du inte glömma att lägga in lite skrittpauser i träningen. Det är jobbigt för dem i början när man börjar ställa lite krav på dem.
När det kommer till övningar i galoppen så gillar jag att göra fattningarna från skritt, hästen lägger över mer vikt på bak och får sätta in under sig bättre. Galoppera ett par galoppsprång (på rakt spår eller volt) och gå ner till skritt igen, allternativt trav och sedan skritt. Använd sätet så mycket du kan i avsaktningarna, så lite hand som möjligt.
Fatta höger galopp ena gången, vänster nästa så att du stärker musklerna så jämt som möjligt.
Förvänd galopp stärker också.
En annan övning du kan göra på rakt spår (grusväg) är att komma fram i galopp, ha ponnyn så rak som möjligt. Sakta av till skritt, gör halt och rygga (nu vet jag ju inte om din ponny kan detta än, men träna annars ryggning från marken först och sedan från halt från ryggen).
Ur ryggningen kommer du direkt fram i galopp. Här får hästen verkligen ta i och lägga över vikten på bakbenen.
Tempoväxlingar i galoppen är jättebra! Så länge snökäpparna sitter uppe utmed vägarna så kan du ta dem till hjälp. Fatta galopp, galoppera i lite lugn samlad galopp mellan två, gör sedan en lägning fram till nästa pinne och gå tillbaka till den lugna galoppen. Fungerar ju lika bra att göra i skritt och trav, läng och korta :)
Har du möjlighet och tillgång till skogen så tycker jag absolut att du ska jobba på där inne! Gör små volter runt träden, gå lungt där det är ojämt, träna kortning av steget t.ex.
Det är ju oftast ojämn mark i skogen, hästen får se upp med vart den sätter fötterna. Det gör den smidigare, mer uppmärksam och vaken. Och det stärker den.
Dessutom är det ju kul! Hästarna får alltid lite extra energi och bjudning ute i naturen, ta vara på den!
Sen är det vel bara en sak till, sitt inte och traggla alltför länge med en och samma sak. Det hjälper varken dig som ryttare eller din pålle. Ha ett par vilodagar i veckan och rid lite "oseriöst" ibland med! Lek och ha kul :)
Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 341
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama