Dressyrtips....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Favina

Trådstartare
skulle jag behöva lite från er!

Det är så att när jag rider min häst så är hon fruktansvärt stel i vänster sida. Jag har svårt att ställa vänster, men sedan så är det lite konstigt för jag har även svårt att göra sluta till vänster och höger skänkelvikning.

Nu kanske det är lite svårt för er eftersom ni inte sett mig rida, men kanske har någon litet tips på hur jag bör göra eller någon bra övning?

Tacksam för alla svar!

Kram Favina :bump:

Sv: Dressyrtips....

rid jättemycket volter å serpentiner å sånt. och sitt inte å dra i vänstertygeln utan lätta så fort din häst ger efter litegrann å ta de steg för steg

Det är antagligen inte vänster sida hon är stel i, snarare höger, eftersom du upplever att hon är svårt att ställa till höger så är hon troligtvis kortare i muskulaturen i högersidan, och har därmed svårare att ställa sig. Att slutan till vänster inte funkar beror antagligen också på att hon är kortare i muskulaturen i hö. sida, det blir svårt för henne att böja.
Är du högerhänt? Är svaret ja så din "dåliga" sida antagligen höger också, muskulaturen är oftast kortare på den sidan, men man upplever att det är den sidan som är lättast att "hantera", dvs göra saker med, såsom att skriva och sånt.

Det är det här jobbet som är rakriktninge, ngt som vi kommer att få kämpa med i hela livet, även om de flesta aldrig lyckas särskilt bra ;) Att börja med är att försöka länga ut sin egen dåliga sida genom bla stretch. När man väl sitter på hästen så ska fokus vara på den korta sidan (dåliga sidan), och bara att tänka att man länger ut sidan kan göra mkt!
Att träna på från marken är bla att när du går i nedför/uppförsbackar är att låta hästen gå med sin dåliga sida där det lutar mest, så att den sidan sträcks ut ordentligt. Tänk även på att stretcha den dåliga sidan noggrant efter ridning och arbete.

Du menade ställa till vänster? För jag har inte svårt att ställa till höger.

Skall tänka på allt ni sagt! :bow:

Försök stärka höger sida som hon är svagare i. Jag kan nästan garantera (utan att ha sett henne) att hon skjuter ut vänster bog och sätter ut höger bakben, dvs undviker att ta vikt på det.

Träna mycket halvhalter och avsaktningar och igångsättningar. Fortsätt träna skänkelvikningar och skolor.
Om du har en spegel så rid mot den och rakrikta henne. Oerhört nyttigt att se hur sneda de kan vara fast de känns raka...

Jag har samma svårighet med medryttar hästen men upplever att det går bättre att ställa henne om jag först rider massor av volter, serpentiner i båda varven och inte tänker på att ställa henne.
För mig så är det nämligen så att om jag försöker för mycket så fungerar det inte.
Brukar också fungera bättre efter första galloppen.

Du får testa att göra lite benlyft hemma i vardagsrummet, lättare när man själv är lika stark i båda sidorna att ge hästen hjälperna bra.

Du har förmodligen alltid handväskan i samma hand, bär matkassen i samma hand. lyfter grepen med samma hand bär sadeln på samma arm alla gånger o s v. Det påverkar även styrkan i benen (när du bär alltså) Du tränar alltså din starka sida mångdubbelt mer än din svaga.

hej rid ut i skogen och klättra och rid lite här och där på traktor vägar
och på åker äng där man får rida,rid sedan i ridhuset för en tränare
och prova cavalletti.plus dressyr och hoppa som omväxling.
låt hästen dra ivägen ibland så att man känner suget av hästen,
prova western ridning lite nya metoder tjata inte om det som sitter fast det lossna med tiden. :banana: :bump:

haha, jo klart att jag menar ställa till vänster, lite virrig :D

Låter på pricken som min häst när jag köpte henne för lite mer än ett år sedan. På min berodde det på att hon (som andra påpekat) var mycket starkare i vänster än högersida. Jag har kommit tillrätta med problemet genom att jobba med mycket skolor för att stärka höger bakben. Öppnan och förvänd sluta i högervarv har varit guld värd. Håll dock noga koll på så att h*n inte skjuter ut vänster bog för att undvika att belasta höger bakben.

Mvh//LG

rid mycket på viloter och jobba mycket med att jobba han i vänster varv. så kommer förhoppnings vis släppa sen

Jag plockade ut en massör när hästen efter vila blivit jättestel i hö sida. Hon hjälpte också till med förslag på ridövningar och nu har stelheten släppt i princip helt. Så att låta en duktig massör gå igenom hästen kan enligt min erfarenhet vara väl investerade pengar.

jag håller helt med, jag går massage kurs den hära veckan och har precis förståt att det kan vara en ytig pyttig spänning i en endast muskel som kan göra hästen halt el stel, så ta ut en massör, be denne att skriva ned vilka muskler hästen är stel i, och vad musklerna gör, och be om ridråd för att förbättra för de musk´ler som är spända
§

Eftersom hästen är stel i vänster sida.
I vänster varv hamnar hästens inre vänster bog innanför spåret, innåt på volten, och hästen skjuter ut bakdelen, hästen vill inte böja sig i detta varv, hästen vill inte ställa sig till vänster, hästen vill inte ta stöd på yttre höger tygel.
Lösning: Försök att ta stöd på yttre höger tygel, släpp inte stödet på tygeln där, driv fram hästen mot bettet, sitt emot, var samtidigt mjuk och följsam i varje steg på tygeln. Tygeln får absolut inte glappa, korta upp tyglarna, låt hästen ta stöd.
Inre skänkel långt fram, försök att ställa hästen. Rakriktning görs genom att flytta ut inre vänster bog för inre vänster skänkel och hålla kvar med yttre höger skänkel vid bakdelen så att hästen inte flyttar ut bakdelen ännu mera.
Du kan försöka att minska volten och göra volten större med bara dina skänklar. Detta har lösgörande effekt.

I höger varv, på volten, hamnar hästens inre höger bog utanför volten och spåret, hästen skjuter in bakdelen innanför voltspåret, hästen vill förböja sig.
Lösning: Försök att flytta in hästens bog på volten, led innåt med höger inre tygel, håll emot och ge stöd på yttre vänster tygel, håll även emot och använd vänster yttre skänkel för att flytta in bogen.

Det du skriver om svårt att göra sluta till vänster och höger skänkelvikning. Det blir så därför att din häst är stel i vänster sida, hästen vill skjuta sin bog åt vänster och bakdelen åt höger, och om du tänker på detta så kan du förstå varför en sluta till vänster och höger skänkelvikning blir svårt att utföra.
Tex. I vänster sluta, vill man att hästen ska " skjuta ut" ha bakdelen åt vänster ( när din häst vill "skjuta ut" ha bakdelen åt höger och dessutom vill din häst inte böja sig åt vänster).
Tex. I höger skänkelvikning ska hästen "skjuta ut " ha framdelen lite mer åt höger, framdelen ska alltid leda lite, ( men din häst vill "skjuta ut") ha framdelen åt vänster isället ) :smirk:

Inget löser sig genom att ingnorera det! Det bästa man kan göra är att kontakta en dressyrtränare , och inte rejsa på ängar! :crazy:

Hej. :)
Det bästa är nog att kontakta en kunnig tränare men jag har endå tips som jag tror kan funka. Om man rider på en 20 m volt, och sen så minskar man volten suksesift sen så fomar man hästen runt innerskänkeln så att hela kroppen formas (tänk fortfarande på ytter), tänk lite tagen bakdel då blir det lättare att forma. Led utåt (inte bakåt) men innertygeln tills du fått igen formningen sedan kan du ta tillbaka handen igen. När du fått igen det du vill utöka volten suksesift igen, gör skänkelvikning när du utökar men låt det ta tid att komma ut på den stora volten igen. Så kan man fortsätta....

En annan övning som kan hjälpa att forma hästen och få den stadig är att ställa ut fyra koner i en fyrkant så man kan rida innanför konerna på en volt. Typ såhär: * *

MVH Elin * *

Tråden är ju bara 3 år gammal så får väl hoppas att hon kommit tillrätta med problemet nu :p

haha hon har sålt den hästen för läääänge sen.... :p

hur lyckas folk hitta såna gammla trådar...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
442
Senast: Redfox
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 541
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 313
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar