Dressyrtävling

MissOnly

Trådstartare
Om man ska rida LB:1 och LC:1 , vad är viktigast att tänka på? Vad kollar domaren mest på?

Har ni ågor tips för ponnyer som slår upp huvudet när han ska sakta av och göra halt? När jag pratar med honom "ptrroar ;) " så stannar han direkt utan att slå upp huvudet, funkar det att göra så lite diskret :angel: ? Eller ska man träna på det mer seriöst :smirk: ?

Sv: Dressyrtävling

Tänk på att rida snyggt och prydligt, bra vägar. Förbered inför olika övergångar så de hamnar på rätt ställe och ser balanserade ut. Du kan få avdrag för prat med hästen, men träna på att göra det mindre och mindre, så vänjer kanske din ponny sig vid att det fungerar även utan prat. Lycka till!

Det får bli hårdtränig hemma innan tävlingen med andra ord :smirk: min ponny är en hopponny, så när det är transportåkning på G så ställer han in sig på hopptävling och är helpigg när vi kommer fram :D

försök komma ihåg vad du ger för hjälper när du "ptrroar" och gör halt. Antagligen så är du mjukar i handen de gångerna än när du inte hjälper till med rösten. Förbered halten ordentligt så att den inte kommer som en överaskning för ponnyn.

Vägarna är alltid viktigt i låga program eftersom det inte finns några rörelser som är speciellt utslagsgivande. Tänk på att sitta snyggt och att planera din ridning så att du inte slarvar bort några poäng där.

Ett vanligen missuppfattning som florerar runt de lägsta programmen är att hästen/ponnyn inte behöver jobba i form och det är självklart sant om man vill rida på under 50%:D . För att ens vara i närheten av 60% så krävs det att hästen går i den form som motsvarar övningarnas svårighetsgrad.

Jo men det där med formen tycker jag är självklart :p det är ju det som är meningen med dressyr..:smirk:

Han har en sån hemsk skumpig trav när han inte går långsamt :mad: han har alldeles för höga knärörelser.. ;)

äh du får kila fast dig i 5 min som det tar att rida programmet. Håll i för kung och fosterland:D

Hej!

Jag håller med dem som skrivit att det är viktigt med en god sits och noggranna vägar. Man kan tjäna många poäng på att rida noggrant!

När det gäller halterna så är det bra att öva dem på just mdellinjen. Oftast slår hästen upp huvudet för att den inte är riktigt rak, (eller som någon annan sagt att ryttaren är för hård i handen.) Då måste du träna på det. Rid in på medellinjen eller kvartslinjen, börja i skritt, rid ibland ända fram till sargen, ibland bara en kort bit, gör sedan halt. Bestäm dig för hur länge hästen ska stå stilla innan du gör halt. Mellan 3-7 sekunder kan vara lagom. När det fungerar i skritt så går du över till trav, sakta av till skritt och gör ett bestämt antal skrittsteg innan halten, ex. trav-skritt 7 steg- halt. Genom att träna halterna med skrittsteg får du en mjukare övergång och förhoppningsvis blir hästen lugnare med huvudet. Senare kan du prova med halt direkt från trav.

Hoppas att det kunde vara till någon hjälp.

Berätta hur det går!

Mvh Monika

Rida nogranna vägar och göra rörelser på rätta ställen, (som redan nämnts).

Om nu hästen kan stå still i halten ;) så dra nytta av det. Stillheten i halten bedöms.
Räkna till kanske 4 innan du hälsar och kanske lika mycket efter du hälsat. Visa att din häst verkligen kan stå stilla. Även de andra halterna förutom hälsningshalterna, räkna till 6-7 sek innan du rider fram igen.
TYcker att många ruschar i halterna, stannar- hälsar snabbt som attan och innan handen är på tygeln, är det framåt igen. Ser lite hafsigt ut. *tycker jag*
En annan sak är det ju om hästen inte kan stå still riktigt, då kan det ibland vara bättre att inte dra ut på det.

Och ptroa kan du säkert göra lite diskret, speciellt om domaren råka sitta i en bil eller så ;)
Glöm inte att rida in i halten och håll om med benen, den ska "tänka framåt" även när den står still.

ok jag ska tänka på allt detta :D eftersom det är en hopponny ja har så blir det ju lite hastigt ibland,speciellt i galoppen. Det skulle ju vara mkt roligare att hoppa över staketen :angel:

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 397
Senast: Sassy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar