Dressyrtävling på gräs

F

Frajda

Jag har anmält mig till en dressyrtävling och både framridning och själva tävlingen är på gräs. Har aldrig varit med om det förut. Nu funderar jag på om jag borde brodda eller inte. Hopptävling på gräs så broddar jag alltid. Vet ju inte om det bli halt eller inte. Hur hade ni gjort?

Sv: Dressyrtävling på gräs

Tänkte nästan göra det. Dumt om det blir "sliding stopp" efter mellangaloppen. Fast det blir kanske bra poäng på upptagningen då??
;-)

Eftersom man inte vet hur underlaget är så hade jag broddat för säkerhets skull, alternativt gått och "kännt" på gräset på framridningen innan och kollat, det gjorde jag förut i alla fall. På en tävlingsplats man varit förut brukar man ju ha lite bättre koll på om broddar behövs eller inte.
Numera broddar jag dock alltid när jag tävlar dressyr, oavsett underlag, för det har visat sig vara det som funkar bäst för hästen, så nu behöver jag inte fundera längre.

Eftersom man inte vet hur underlaget är så hade jag broddat för säkerhets skull, alternativt gått och "kännt" på gräset på framridningen innan och kollat, det gjorde jag förut i alla fall. På en tävlingsplats man varit förut brukar man ju ha lite bättre koll på om broddar behövs eller inte.
Numera broddar jag dock alltid när jag tävlar dressyr, oavsett underlag, för det har visat sig vara det som funkar bäst för hästen, så nu behöver jag inte fundera längre.

Ursäkta OT, men lite nyfiken bara.
På vilket sätt är det skillnad när hästen är broddad/inte broddad?
Varför?

Med broddar så snubblar han inte längre.
Med broddar så går han inte och är rädd för att tappa fotfästet, han spänner sig inte och håller inte igen. Han tar för sig bättre helt enkelt.
Det har visat sig påverka poängen i positiv riktning med så mycket som mellan 15-30 poäng om han har broddar jämfört med om han inte har det. Gjorde misstaget en gång (sen vi börjat brodda) att inte brodda, var lite stressad och vi skulle rida i ridhus, hästen snubblade två gånger och poängen dalade. Det misstaget gör jag inte om.

Trampar din häst sig lätt?
Min gör det och jag kan därför inte brodda utan att använda boots, men det beror ju på hur din häst är. Skulle ha broddat om hästen inte trampar sig. Med min häst undviker jag tävling på gräs. :)

Nä hon har rätt bra kolla på fötterna. Vi broddar ju alltid på vintern... Det får nog bli broddar.

Jag hade broddat. Har ridit dressyr på (halt) gräs och det var inte lätt att komma ut i hörnen på ett vettigt sätt...

jag skulle ha broddat!
:)
det kan hända en olycka annars.

Jag brukar träna dressyren på gräs utan broddar. Men för säkerhetens skull så brodda :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 513
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
20 638
Senast: Badger
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 474
Senast: Ajda
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 832
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka