Dressyrtävla med magplatta?

SweetBriar

Trådstartare
Jag ska tävla dressyr med den egentliga hopponnyn på måndag (annandag påsk) och undrar om man får tävla med magplattegjord? Har en annan gjord, men den är inte skön och ponnyn trivs bäst med magplattan. Har läst dressyr TR, men tycker det är lite svårt att tyda. Detta gäller en klubbtävling, men dom följer TR. Ska ut på lokala dressyr senare i vår.
Tacksam för svar :bow:

Sv: Dressyrtävla med magplatta?

ja det får du, på lokalt också.

åh, perfekt! :D
Ska skaffa en skön vanlig gjord så fort som möjligt iaf, men bra att jag kan ha magplattan tills dess.

jag tävlar med magplattegjord på min ena. Han gillar den bättre än vanlig sadelgjord. Har nämligen lång sadelgjord på den dressyrsadeln. han tycker väl magplattan fördelar trycket bättre.

Byter dock sadel snart och då blir det dressyrgjord.

Är oxå på jakt efter dressyrsadel och då blir det en med kort anatomisk gjord, men skönt att jag kan ha magplattan fram tills dess :)

Pssar på och puttar fram denna tråden då jag också har en liten undring...

Finns det magplatta till dressyrsadlar med långa stroppar typ stl55 cm? Jag själv skulle gärna vilja ha en sådan för att fördela ut trycket optimalt.

Det finns ju annars lösa magplatter du kan köpa och sätta på en vanlig gjord, det måste väl gå om inte annat :)

Finns det magplatta till dressyrsadlar med långa stroppar typ stl55 cm? Jag själv skulle gärna vilja ha en sådan för att fördela ut trycket optimalt.

Ja, det finns. Jag har en sådan från Chetak, men min är 65 cm. Magplattan är dock inte lika stor som på en hoppgjord, men tillräckligt för att passa min häst på sommaren när det är bete ute i hagen. Den borde ju finnas i mindre storlekar också, och var inte särskilt dyr.

Det finns ju anatomiska dressyrgjordar med hyfsat stor mittendel (nästan platta). Det har blivit väldigt populärt.
Tror tom Hööks har en..

hoppas du inte köpte den på den sidan.. för den kostar 650 på en annan sida..

Liknande trådar

Utrustning TR II (dressyr) utelämnar mycket gällande bett kan jag tycka. Hur är det med mått? Vilka bettringar är godkända med oledat, tvådelat...
Svar
3
· Visningar
1 135
Senast: Amanda_F
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 616
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar