Dressyrstövlar

E

Ezcada

God eftermiddag!
Jag är en dressyrryttare på jakt efter nya ridstövlar och jag har tittat på ett par svarta i läder, dragkedja baktill och snörning över vristen. Förr har jag alltid haft för mig att snörning på stövlarna mer hör hemma i hoppningen men jag tycker det är så himla snyggt att nu vill jag ha det ändå! Vad tycker ni? Har ni snörning på era?

Sv: Dressyrstövlar

Nix pix, varken snören eller dragkedjor för mig. :D

Jag har snörning på mina, tycker det är jättesnyggt. Tycker det ser ganska tomt ut utan snörning :angel:

Då är det iallafall nån som tycker som jag:) Jag är faktikst riktigt sugen på ett par med snörning, det är så himla elegant! Jag får väl bli den som för in det på dressyrbanorna i mitt områder haha...

Det låter bra det, in med fler snörade stövlar på tävlingsbanorna! :D
Är det någon speciell stövel du tittat på, märke?

Min tränare har det, tävlar nu MSV men har ridit Int I med tidigare häst, MED snörade stövlar...haha vi har mobbat henne rätt mycket för det men alla får ju ha vad de vill! Jag säger dock som flera andra, inga snören, ingen dragkedja...haha

Sen juste om dragkedjan, tänk på att de stövlar med dragkedja på insidan ofta håller längre då slitaget på kedjan inte blir lika stor som på baksidan. De jag känner med kedja på baksidan får byta den HELA tiden!

jag har 3 par stövlar med dragkedja på baksidan o mina går sönder hela tiden,,,men jag har inget val, kommer inte i några andra stövlar. Va precis iväg o köpte mig ett 4:e par häromdagen

Nu blir jag nyfiken.. Varför blir slitaget större med dragkedjan på baksidan? Säkert finns någon logisk förklaring men jag är för trött för att tänka :angel:

Det är väl för att när man haft stövlarna ett tag så "sätter" de sig ju på baksidan, skaften liksom sjunker ner och det bildas ett veck typ vid hälsenan, sen när man rider så böjs ju det där och sträcks ut varenda gång man driver, om inte mer. På framsidan/insidan är ju lädret ofta mjukare och följer väl liksom med bättre.

Men det är alltså så även i övriga delar av landet att man inte "gillar" snörning på dressyrbanorna? Trodde det var någon fix idé jag hade fått för mig haha=P Jag har väldigt smala ben så jag måste ha ett par med drakedja för att de ska passa, annars blir skaftet så smalt att jag inte får ner foten tyvärr! Hmm dragkedja på insidan...rätta mig om jag har fel men skaver inte det på sadelkåpan??

Jag har sett ett par från Hööks som var jättebilliga, 1899:- Så OM jag skulle hata snörningen så har jag ju ändå inte lagt ut en förmögenhet!

Tack för alla åsikter iaf:)

De flesta stövlar med dragkedja på "insidan" har dragkedjan placerad på den främre delen av insidan (framdelen av insidan av skenbenet, så att säga), så om du inte rider med knäna pekande in i sadelkåpan, skall det inte vara någon fara. :)

Tänker också att det skulle skava och att dragkedjan bara blir mer sliten av det.
Jag har då dragkedja bak och det funkar hur bra som helst sålänge man rengör den.
Skulle aldrig kunna rida i ridstövlar utan dragkedja, dom blir aldelens för vida

tycker också det är snyggt med snörning, men det är inte särskilt dressyrigt och jag har det inte själv.... dragkedja är dock himla bra, så mkt enklare att ta av och på stövlarna!

Som sagt så sitter den på framsidan/insidan så risken att man skaver mot sadeln är ju nästan större om den sitter på baksidan, men den gör inte det iallafall...

Jag har med dragkedja bak och snörning, tkr det ser naket ut utan och det beror ju rätt mkt på modellen på stövlar om dom e snygga som "dressyrstövlar" tkr jag... :)

Jag har lite pissed för att hööks har tagit bort HH stöveln med snörning (vuxenmodellen alltså) finns bara som junior och då blir dom inte lika höga som jag vill :]

Jag har med dragkedja bak och snörning, tkr det ser naket ut utan och det beror ju rätt mkt på modellen på stövlar om dom e snygga som "dressyrstövlar" tkr jag... :)

Jag har lite pissed för att hööks har tagit bort HH stöveln med snörning (vuxenmodellen alltså) finns bara som junior och då blir dom inte lika höga som jag vill :]

De jag har kollat på är också från Hööks, fast CRW. Du har inte testat dem?

Liknande trådar

Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 874
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 863
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka