Dressyrstam - kan det bli en bra hopphäst?

H

hästig

Har varit och tittat på en fin unghäst som fick hoppdiplom (fick 8or på hoppningen så inte toppresultat men ok) men som är efter en dressyrhingst. Finns det någon som har en dressyrstammad häst som går högre klasser i hoppning?

Jag gillar hästen men undrar om den kanske fungerar bra i lägre klasser och sen finns det en gräns. Jag vet att det är individuellt men undrar vad ni har för åsikter.

Sv: Dressyrstam - kan det bli en bra hopphäst?

Har pappan ren dressyrstam eller blandad?

Strauss svår internationell dressyr lämnade Artist svår internationell hoppning.
Emir svår dressyr var helbror med Imperator svår internationell hoppning. Emir lämnade Eminent svår hoppning som hade samma mamma som Flamingo OS-brons i lagdressyr. Flamingo har i sin tur lämnat svårklasshoppare. Bara några exempel som jag kommer på just nu.

klart de finns chans att de är en bra hopphäst.
Är många hoppstammade unghästar som inte bli rnågot oxå.. så de är alltid en chans att köpa unga hästar.

Kolla vad mödernet har presterat.

för övrigt så har malin BJ en häst som går 160 som är dressyrstammad... Espri e.Guiness.

Det är fullblod på mödernet. Vet inte vad hon själv har presterat.

har en häst med "dressyr"-pappa. Tävlad 1.35 och hoppar hus!

Min bästa är e Rambo, tävlar nat (fast just nu är hon mammaledig), hoppar hus... :)

Senast ändrad:

Stirra dig inte blind på stammen!
En av de bättre hästar jag hoppat var efter Chirac...
:)

Hoppstam borgar naturligtvis för bättre förutsättningar men i slutändan är det ju individen det handlar om.

Fullblod på mödernet låter toppen, me like...

(Anser f.ö. att det ska in mer fullblod i hbl-aveln. Iofs blir det ju det per automatik många gånger när man ser på hingstarnas stam, men förvånansvärt få använder fina fullblodston i aveln.)

Säger som någon sa tidigare, stirra dej inte blind på stammen, jag har en e: Falleur - Flamingo. Hon fick hoppdiplom som 4 åring. har en kanonteknik, och galopp, och helt rätt huvud för hoppning. tävlar i dagsläget bara 1.25, ska starta 1.30 inom kort, tränar på högre höjder, och har helt klart kapacitet att tävla högre.

Min dressyrstammade häst (bellini-brisad-honeymore) har startat 1.30 hoppning, inte jättehögt men ändå. Nu har matte blivit en fegis och så fick hon föl förra året så iår blir ett kommaigång år för mig, så jag hoppas att kunna komma tillbaks till den höjden.

Klart det kan bli en hopphäst av den! :laugh:
Är det inte Briar som fick 9 och 10 på 3-års testet i hoppningen?

(Anser f.ö. att det ska in mer fullblod i hbl-aveln. Iofs blir det ju det per automatik många gånger när man ser på hingstarnas stam, men förvånansvärt få använder fina fullblodston i aveln.)

Ja, jag håller med ang fullblodsston men jag tycker att då måste man sätta sej in i fullblodslinjer också, många ser bara "fullblod" och har ingen aning om ens vad föräldrarna heter:angel:

Det gäller att välja rätt ston, som har rätt egenskaper för ridhästavel. Precis som man tittar på hingstens egenskaper ska man ju titta även på stoets.

Ts: vad har mamman för fullblod i sin stam?

Ja, jag håller med ang fullblodsston men jag tycker att då måste man sätta sej in i fullblodslinjer också, många ser bara "fullblod" och har ingen aning om ens vad föräldrarna heter:angel:

Det gäller att välja rätt ston, som har rätt egenskaper för ridhästavel. Precis som man tittar på hingstens egenskaper ska man ju titta även på stoets.

Precis!!

Skrev kanske inte så noga, men det var det jag menade med "fina"... Haha!

*kl*
Tar upp en liten gammal tråd.
Men jag har varit och tittat på en häst,som jag ska köpa (hoppas jag) e. Strauss- Chapman... Dressyrstam alltså- ägaren (som ridit OS i dressyr) hade hoppats på att hon skulle gå GP-dressyr, men hon hoppar som satan! Alltså behöver inte stammen spela någon roll :)

Just Chapman har väl lämnat en del hopp också?

Själv har jag en pålle e. Warsteiner (weltmeyer) - Lambert, ren tysk dressyrstam på pappans sida.
Min går hoppning och fälttävlan, skulle nog vilja säga att dressyrbiten är hans sämre sida! ;)
Så jag tycker inte man ska stirra sig blind på stammen.

Just Chapman har väl lämnat en del hopp också?

Själv har jag en pålle e. Warsteiner (weltmeyer) - Lambert, ren tysk dressyrstam på pappans sida.
Min går hoppning och fälttävlan, skulle nog vilja säga att dressyrbiten är hans sämre sida! ;)
Så jag tycker inte man ska stirra sig blind på stammen.

Weltmeyer hade fantastiska 141,44 i hoppning på sitt hingstprov.

Weltmeyer hade fantastiska 141,44 i hoppning på sitt hingstprov.

Jag har ingen koll, det är alltså bra? Vad är det högsta de kan få?
Hursom så har han väl i princip bara lämnat dressyrpållar, så han kanske inte nedärver hoppningen så bra.

Ska man förklara enkelt är hundra genomsnitt, alltså under hundra dåligt - över hundra bra.

120 är mycket bra

140 är otroligt bra

Chawa e Warsteiner har väl gått svår hoppning flera år nu och hoppar otroligt fint!

Vet en hopphäst i stallet jag står som går 140(7år) och han är efter rubingnon ue: freinbrant(?) så han kan hoppa iallfall

Vet en hopphäst i stallet jag står som går 140(7år) och han är efter rubingnon ue: freinbrant(?) så han kan hoppa iallfall

Rubignon hade 9-8 i hoppning på sitt bruksprov och 9-9 av båda testryttarna i hoppning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 160
Senast: ameo
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 843
Senast: banani
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 170
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka