Dressyrstam - kan det bli en bra hopphäst?

Sv: Dressyrstam - kan det bli en bra hopphäst?

Ska man förklara enkelt är hundra genomsnitt, alltså under hundra dåligt - över hundra bra.

120 är mycket bra

140 är otroligt bra

Chawa e Warsteiner har väl gått svår hoppning flera år nu och hoppar otroligt fint!

Okej, då fick han himla bra på hoppningen med andra ord, kul!

Ja Chawa hoppar bra, men det jag menade var att titta på alla Weltmeyers avkommor, jag har inga siffror men nog är det säkert 99% som är dressyr, han hör väl till en av tysklands viktigaste dressyrförvärvare.
Hans son Warsteiner lämnar ju också mest dressyr, även om jag sett ett par som hoppat hyffsat. Och som sagt, min pålle e. Warsteiner är det mer hopp än dressyr i. :) Jag har varit ute på många regionala och lokala tävlingar, hopp och ft, men aldrig sett någon annan än min med Warsteriner eller Weltmeyer i första eller andra led.
Det jag menar är att vill man avla fram en hopphäst så tror jag inte Warsteiner/Weltmeyer är något man kommer på tanken att använda.

*kl*
Tar upp en liten gammal tråd.
Men jag har varit och tittat på en häst,som jag ska köpa (hoppas jag) e. Strauss- Chapman... Dressyrstam alltså- ägaren (som ridit OS i dressyr) hade hoppats på att hon skulle gå GP-dressyr, men hon hoppar som satan! Alltså behöver inte stammen spela någon roll :)

Jag skulle tvärtom säga att det är just det den gör, hästen är väl ett bra bevis för att stammen spelar roll?

Strauss är ju bl a pappa till Artist, som tävlade mycket framgångsrikt i svår klass i hoppning.

Chapman har ocksa lämnat en hel del hästar med hopptalang.

Så med den stammen är det inte konstigt om hästen kan hoppa!:D

Att få 8:or på hoppningen är väl jättebra! Jag har tittat på många unghästbedömningar och det är inte många som når upp till 8-8. Men vad har du får mål med din häst? Ska den gå grand prix, 1.40 eller 1.20? Sedan handlar det ju inte bara om förmåga fysiskt, har den huvud att bli tävlingshäst? Det är väl så viktigt som att kunna hoppa hus.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 160
Senast: ameo
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 843
Senast: banani
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 170
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Badrumsrenovering
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar