Jag och djuret har haft en jobbig start på året där inget har stämt men nu börjar det släppa, tack och lov.
Vi har säsongsdebuterat och trots låga procent så är jag sååå nöjd. Vanligtvis glor/skyggar/bromsar hon inne på banan men redan på framridningen hade jag en jättefin känsla där hon var lösgjord och framme för skänkeln. På banan bibehöll hon bjudningen och jag kunde rida förbi domaren utan att hon krumbuktade iväg. Bara det är en stor seger!!
Min plan för dagen var att få en trevlig runda och att kunna bibehålla en mjuk kontakt i handen (det är mitt största problem, att jag lätt blir stum)och jag tycker att jag lyckades! Domaren sågade oss vid fotknölarna men det Gör inget! För hästen släppte ner mig på ryggen inne på banan, på första tävlingen för säsongen! Skitsamma om formen inte är 'ristad i sten' då. Dessutom hade vi inte en enda stor miss.
Något som jag däremot måste ta tag i ordentligt är de enkla bytena. Jag får inte till det så nu måste jag verkligen hitta 'tips och trix' för att hitta rätt teknik. När min ena tränare rider så gör djuret klockrena avsaktningar och självklart har hon förklarat hur hon gör men det går inte. Det blir fortfarande galopp, travsteg, skritt. Inte galopp, skritt...
Hur gör ni? Hur tänker ni? Varför är det så svårt? Jag tycker att jag förbereder, gör halvhalter, håller om med benen, andas ut och blir 'tung' i sadeln men på något sätt går det inte fram. Hästen fullkomligen älskar att ignorera mina hjälper (men så fort jag tänker öka i trav och galopp, då jävlar reagerar hon på två röda
).