Jag tränar just nu på att få hästen framför skänkeln. Har trott att hon var det innan men har nu insett att det är hon ju inte alls. Började med att jag gjorde ett inlägg på fb eftersom jag hade lite problem att få fram hästen om det var något läskigt (typ domarbås
) och jag fick till svar att hästen inte var framför skänkeln.
Nu på senaste tävlingen som jag visserligen är nöjd med i det mesta, stod det på ett par ställen att hästen var för öppen i formen. Det stod också att galoppen var flack bitvis. Jag har också sett bildbevis på min sits och med den sitsen kan omöjligt någon häst vara framför skänkeln
Jag har nu lagt ihop allt det här och kommit fram till att hästen inte är framför skänkeln. Särskilt i galopp, eftersom hon inte tar varken framåtdrivande hjälper tillräckligt snabbt eller tar halvhalter i galopp heller särskilt väl. Jag blir alldeles för stark och är inte tillräckligt snabb med eftergiften heller.
Jag tycker nog det funkar ganska bra i trav (så länge jag inte glömmer att rida) men i galoppen har vi helt klart problem.
Idag har tempoväxlingar i galopp stått på schemat och jag tänker fortsätta med det , just eftersom det är det som inte fungerar och det märks i hela galopprogrammet på tävling.
Det kändes i alla fall lite bättre idag, hon kändes mer framför skänkeln och jag fick absolut en något rundare galopp i alla fall. Men det är svårt och kräver mycket jobb. Tänker också på min sits HELA tiden som verkligen behöver förbättras. Kan man förbättra sitsen trots att man är 45 ? Jag vill inte ge upp ..