Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi tävlade igår och det gick på vissa sätt bättre än förra helgen och andra sämre. Överlag tyckte jag han var mer lösgjord och mer med mig, men jag gjorde dumma missar. I skritten blev jag lite för passiv och tyckte väl han kändes mjuk och fin, så vi tappade energi och kvickhet vilket gav skruv på båda bakdelsvändningarna, 4 och 5 på dem. En sluta på långsidan blev kantig, 5 igen. Sen satsade vi som sjutton i sista galoppökningen, och jag tänkte att nu får jag sitta till ordentligt så vi får till uppsamlingen i slutet. Men Fumo var ju helt med mig då han tvärnitade givetvis, det var den signalen jag gav med kroppen. Så 5 på övergångarna. 67,9% och en andraplats i msvc:2 så inga poäng att hurra för direkt men inte skamligt dåligt heller. Bara irriterande när man sabbar för hästen!

Har varit iväg och tränat idag. Nelly var på riktigt 😈humör först när min tränare tog henne för hand, mycket åsikter ibland😆
Fin ändå!
Fick öva på att försöka fokusera trots att det var en annan häst utanför ridhuset, det är definitivt den största svårigheten med att träna på bortaplan🙈
Vi kämpade på och det kändes mkt bättre än förra bortaträningen ändå, inte lika lång och tung som hon kan bli när hon spänner sig! Har precis börjat lägga in lite galopp och fattningarna var svåra när hon var spänd, men fick till en bra fattning i varje varv när vi fattade ur sluta👍🤩

2A798107-4BBC-4706-AB29-E7037F3E72C3.webp

Vi var åter till veterinären i torsdags med Mulle. Jag hade påbörjat igångsättning på töm, rakt spår i skritt och lite trav i 10-15 men utan något driv från honom. Avbröt igångsättning och lät honom vila 4 veckor. Totalt är det ca 9 månader han har vilat från riktigt arbete. Tyvärr var han fortsatt öm av ligamentet i bäckenet och ännu haltare bägge fram än i höstas. Nu väntar de gröna ängarna 😭❤️

Vi var åter till veterinären i torsdags med Mulle. Jag hade påbörjat igångsättning på töm, rakt spår i skritt och lite trav i 10-15 men utan något driv från honom. Avbröt igångsättning och lät honom vila 4 veckor. Totalt är det ca 9 månader han har vilat från riktigt arbete. Tyvärr var han fortsatt öm av ligamentet i bäckenet och ännu haltare bägge fram än i höstas. Nu väntar de gröna ängarna 😭❤️
Åh så jobbigt! Beklagar:heart

Vad ledsamt, beklagar verkligen :heart

Åh nej, fy så sorgligt 💔

Igår tränade vi och det var en bra träning. Var inomhus pga ruggigt väder (varit ute de senaste gångerna) och fick jobba med "vårt" problem. Han har väldigt lätt att dyka och krulla ihop sig, vi har kommit framåt med det helt klart men igår var det lite mer i första halvan av passet. Ute är han lite mer "på" och då kommer nosen fram lättare/lite mer gratis, så igår var jobbet att hitta till samma inne när han inte var lika på. Jag har väldigt, väldigt lite i handen så det är inget som löser sig genom att bara lätta liksom - utan jag måste rida till det - genom aktivitet och framåt, utan att gå på fart och springa fort. Enkelt va :p
Under passet kommer bjudningen (och ökar i takt med) när han blir varm och är igång, och då har jag även lite mer att rida på. Lite trixigt för mig att hitta rätt nivå, men han var superfin andra halvan av passet och ni vet, känslan när man bara kan sitta och det känns som att hästen gör allt själv, man styr bara :love:

@villhöver Den känslan hade jag också på träning i onsdags. Känns nästan som om man kan rida GP fast man inte ens kan de rörelserna. Underbart!
Eller hur!
Och tränaren mumlar i hörsnäckan: den där kommer ha lätt för passage.
Faktiskt så tror jag Fille kommer ha det. Det är ju väldigt långt bort men jag kan känna vid tempoväxlingar/"samling" att han gör rätt liksom, svårt att beskriva känslan men jag kan inte beskriva den bättre än att jag känner att han "gör rätt", alldeles av sig själv. Väldigt roligt.

@villhöver Förstår precis! Jag sa det till tränaren i onsdags att kortar jag lite till så får jag nog passage. Det KÄNDES så men hade jag gjort det hade jag säkert förstört något annat och det hade blivt skritt hahaha
Vi gjorde dessutom ett asfint byte, hon låg så perfekt i förvänd och jag skulle göra båge och råkade då hamna lite på fel sittben och då bytte hon! Svårt att bli arg för en sån grej, Sen att det har mer att göra med att hon inte klarar hålla balansen själv i förvänd och det var därför hon böt när jag skiftade min balans skiter jag i för för mig betyder det att hon antagligen kommer ha lätt för byten när vi börjar med dem om typ 1 månad.

Årets första avklarad då. LB2 på 63%. Känner mej ganska nöjd. Känslan var lite sådär. Hon gick fram bra fastän vi red på en bana som hon har gått på 2gånger innan och då har hon typ dött så fort hon satte foten där. Formen är inte där riktigt än. Hon ville gärna tippa fram och bli hängig. Men vi har ju inte varit igång så länge heller. Så det kommer väl. Ryttaren kände sig ganska ringrostig åxå :p hon är inte heller på topp än

*sista*

Vi var också iväg på tävling igår.
Det var på håret att vi skulle åka eftersom hon sattes igång i måndags efter sömstick och 11 dagars vila.
Men hon kändes Grym på träningen på lördagen så jag tänkte att det skulle gå bra.
Visst var hon lite trött (gnagde lite på bettet) men ändå väldigt fin i form/takt på framridningen.
Däremot hade jag inte ens tänkt på att det var första tävlingen utomhus... När vi kom ner till banan växte giraffhalsen direkt.
Det var hästar som lekte i hagen och friluftsmänniskor som gick i skogsbrynet.
Jag kunde verkligen känna hur hon försökte stirra på Allt.
Så. Hon lämnade bakbenen utanför banan och blev lång... Jag kämpade men det är inte så mycket att göra åt... Det Går inte att rida ihop henne hur man än gör.
Så det blev mycket missar och hon skyggade på kortsidan innan bytesdiagonalen så då la jag en volt för att inte stressa henne mer än nödvändigt. En svår ritt rakt igenom men Ändå så kämpar hon för att lyssna. Och förra året när vi hade första utetävlingen så gick hon som en snigel (hade jag förträngt).
Nu var det ändå mer EPA så viss utveckling har ju skett... 😅

Nästa tävling är inomhus. Tack och lov.

*sista*

Vi var också iväg på tävling igår.
Det var på håret att vi skulle åka eftersom hon sattes igång i måndags efter sömstick och 11 dagars vila.
Men hon kändes Grym på träningen på lördagen så jag tänkte att det skulle gå bra.
Visst var hon lite trött (gnagde lite på bettet) men ändå väldigt fin i form/takt på framridningen.
Däremot hade jag inte ens tänkt på att det var första tävlingen utomhus... När vi kom ner till banan växte giraffhalsen direkt.
Det var hästar som lekte i hagen och friluftsmänniskor som gick i skogsbrynet.
Jag kunde verkligen känna hur hon försökte stirra på Allt.
Så. Hon lämnade bakbenen utanför banan och blev lång... Jag kämpade men det är inte så mycket att göra åt... Det Går inte att rida ihop henne hur man än gör.
Så det blev mycket missar och hon skyggade på kortsidan innan bytesdiagonalen så då la jag en volt för att inte stressa henne mer än nödvändigt. En svår ritt rakt igenom men Ändå så kämpar hon för att lyssna. Och förra året när vi hade första utetävlingen så gick hon som en snigel (hade jag förträngt).
Nu var det ändå mer EPA så viss utveckling har ju skett... 😅

Nästa tävling är inomhus. Tack och lov.
Inte lätt att vara häst ibland :D

En till tävling avklarad. Samma klass LB2. 65,66% den här gången. Kändes bättre men samtidigt så var hon tittig och blev lite spänd emellanåt. På förra tävlingen fanns det inget att titta på. Fick även upp formen den här gången. Känns som att det är på G nu :)

Vi tog oss runt LB2 på 69,5% idag, räckte till en 3 plats av 4, hård konkurrens idag 🙈. Lite spänd og hostade i ena galoppfattningen så nöjd ändå.

Red en LA1 efter, första på 3 år på 62,593 %, annan domare i den klassen som låg lågt i förhållande till första klassen. Kändes mycket mer avslappnad och koncentrerad men hade några missar. Först lite besviken när jag såg procenten då känslan var bättre i första klassen. Men insåg sen att procenten inte var så hög för någon och slutade på 9/14 vilket ändå känns ok. Vi tränar vidare för fler tävlingar i juli förhoppningsvis 😃

Roligt med alla tävlingar! Jag börjar också bli sugen på tävling. Har USLA tävlingsnerver så kommer förmodligen ångra mig när det väl blir dags, men just nu känns det lite roligt att ens tänka i tävlingsbanor. I höstas innan skadan kändes tävling ganska långt borta, men nu har vi iaf haft perioder då jag tänker att vi kanske kan vara redo för tävling när hon väl är igångsatt och får ridas på volter osv.

Just nu känns dock ridpassen sådär. Det är mycket som förbättras, men samtidigt har det smugit sig in en del spänning och det gillar jag inte. Det är nog jag som skapar spänningen tror jag, har svårt att ta mig an galopparbetet lika avslappnat och "självklart" som när vi bara skrittade och travade. Rider mkt övergångar och jag har svårt att göra dem lika lugna och avspända som när vi gör skritt-trav-skritt. Det sitter nog i huvudet på mig från alla perioder när Nelly blivit istadig i galoppfattningarna, nu går det egentligen jättebra (om jag sköter mig) men jag håller på med en massa invanda saker som bara skapar problem :banghead: 😅

Hästen är söt iaf!

E5AB3A75-1B5B-4FCF-AFDD-4CE2787F1F97.webp

Tävlingen vi skulle startat i helgen blev tyvärr inställd. :cry:
Men desto roligare var det att vi var med på tömkörningskurs för Anders Eriksson. Jag tycker att jag inte är så bra på att tömköra så fick många bra tips. Cnut var jättefin. :love:

När tränaren säger "passa på att sitta ner nu, nu är det enkelt att sitta på honom!" och man försöker kontra med att "ja, men enkelt att sitta ner är definierbart :angel:", och tränaren bara fortsätter "men det är lätt, slappna av och bara häng med!".

Det är då man vet att det är ett bra pass om man inte ens orkar fräsa ett "håll tjeeeften" tillbaka. :laugh:

När tränaren säger "passa på att sitta ner nu, nu är det enkelt att sitta på honom!" och man försöker kontra med att "ja, men enkelt att sitta ner är definierbart :angel:", och tränaren bara fortsätter "men det är lätt, slappna av och bara häng med!".

Det är då man vet att det är ett bra pass om man inte ens orkar fräsa ett "håll tjeeeften" tillbaka. :laugh:
Haha! Påminner mig om i höstas när jag för första gången började sitta ner längre stunder på unghästen. Jag kunde fasen inte sitta längre! Nu när min sätts igång från skada har vi travat så korta sträckor att jag suttit hela tiden, det har varit väldigt bra för min del för att komma in i det igen efter flera års lättridning på unghäst :laugh:

Äntligen satte vi kvalet 🤩! Hade en riktigt pissig start i B1an förra helgen på 55%. Så till denna helgen var det disciplin i ridningen och se det hjälpte🙈. Hade toppenkänsla i lördags och då var vi 2 poäng från kval men blev placerade. På söndagen var han lite mattare i traven men höll takten riktigt fint och ställde upp! Sen trasslade jag till första bytet och lät galoppen rinna iväg. Men med minsta möjliga marginal på 64.1% så slipper vi nu B1an🤩
received_3126575950898807.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 716
Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
415
Senast: Blyger
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
775
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 790
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025