För att inte hästifiera andra trådar för mycket väljer jag att rapportera om helgens dressyrclinic här istället, och det blir nog mitt första inlägg någonsin i den här tråden! Långt blev det också...
Stallet där min medryttarhäst står bjöd i helgen in till dressyrclinic med Georgina Rogers, en brittisk Grand Prix-ryttare som är bosatt i Portugal och där är med i landets OS-satsning inför 2024. En av tjejerna i stallet är kompis med den här ryttaren sedan länge, så det var därför som möjligheten uppstod. Under lördag och söndag höll hon totalt 18 privatlektioner och jag red en lektion per dag.
Jag har av olika anledningar inte ridit mer än en handfull gånger det senaste halvåret, men jag kände inte att jag kunde missa en sådan här chans. Detta innebar dock att jag bara hade ridit hästen en enda gång det här året när jag satte mig i sadeln för min första lektion igår, och den enda gången var i torsdags
Hästen å sin sida är ursprungligen en hopphäst som har antingen vilat eller ridits ut (mestadels jakt) sedan i oktober. Inte den bästa uppladdningen med andra ord, men det fick gå! Och herregud vilken fantastisk liten häst han är, han gick rakt in i rollen som dressyrhäst med spetsade öron!
Jag är en ytterst medelmåtta hobbyryttare och har aldrig ridit för en instruktör som är ens i närheten av den här nivån förut, och det märktes! Hon gav mig feedback och lärde mig saker som ingen annan någonsin talat om för mig. Det var bara att lägga bort stoltheten och frustrationen (över att ingen någonsin lärt mig detta förut, alltså) och suga i sig.
Vi jobbade mycket med min hand som tenderar att bli antingen för stum eller för "stökig" och en av de stora aha-upplevelserna var när jag fick lära mig skillnaden på en stilla hand och en kontrollerad hand. Här blev det fullständig kortslutning i hjärnan ett tag, men till slut lyckades jag greppa vad hon menade. Jag fick också öva på att använda magmusklerna och överarmarna för att kontrollera händerna, istället för underarmarna och handlederna. Här är rörlighet i armbågarna viktigt. En annan grej hon fick påpeka för mig (och flera andra ryttare under helgen) var vikten av att inte föra handen mot mig när jag vill göra något, t.ex. ställa & böja. Istället skulle jag tänka framåt och inåt, och hoppsan vilken skillnad det blev när jag gjorde det! Ytterligare en sak hon upprepade var "yttertygeln ska ligga emot manken, innertygeln ska inte ligga emot manken".
Jag har fortfarande otroligt mycket att jobba med, och blev ändå lite lättad när hon påpekade att "min" häst inte är lättriden. Då kunde jag känna mig lite nöjdare med det vi trots allt åstadkommit under helgen!
Jag har som många andra väldigt dåligt självförtroende i ridningen och får verkligen jobba med mig själv för att inte tycka att jag är en hemsk ryttare som lika gärna kan ge upp och gå hem. Av den anledningen vill jag inte dela med mig av några filmer från helgen, men jag lägger in några bilder som ser helt okej ut i mina ögon i alla fall
Det var en otroligt inspirerande, rolig och givande helg. Det var minst lika roligt och givande att titta & lyssna på de andras lektioner som det var att rida själv. Jag är helt slut i både kropp och knopp nu!