Dressyrsnack 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad härligt med en bra träning.

Men en sak jag undrar över... Är det liksom Mer vanligt att man ser ner på sig själv och sin ridning än i andra sammanhang.

Jag har ridit i över 30 år men jag har fortfarande svårt att säga att jag är duktig på att rida. Jag klankar ofta ner på mig själv och är alldeles för självkritisk.
Medans jag utan problem kan säga att jag är Grym på att behandla hästar som jag 'bara' gjort i sju år. Jag har en sjujävla känsla och bra teknik.
VARFÖR är det så svårt att säga att man är duktig på att rida, eller åtminstone se till sina förtjänster?
Eller är det kanske bara jag som är sån här?
Jag ser ner på mej själv när det gäller det mesta. Jag har väldigt höga krav både på mej själv och på andra. Men dom få gånger jag faktiskt känner att det här gjorde jag bra då kan jag ge mej själv kredit för det. Men det är sällan. Har väldigt dåligt självförtroende och blev ganska nedtryckt i skolan. Samt att jag har haft depressioner som sänkt det lilla som fanns.

Igår red vi äntligen ett pass för tränare igen för första gången sen i november. Vi har ju en tränare som kommer ut till ridskolan varannan vecka, men nu valde jag att ta ut en av mina före detta ridlärare som numera jobbar privat. Hade på känn att det var vad vi behövde och det visade sig vara helt rätt. Fick utmärkta tips på hur jag ska jobba runt hennes protester mot högervarvet i början av passet och protesterna mot höger galopp. På slutet bjöd hon jättefint i båda varven i trav och fattade galopp åt båda hållen. Inte helt utan protester, öronen bara måste vändas bakåt i fattningsögonblicket, men sen åkte de fram och hon rullade på fint.

Det vänder fort. Nu är det gips och boxvila🙄. Antagligen broddtramp och naturligtvis på ett väldigt dåligt ställe. Får se hur lång tid det tar att läka. Hade inte tänkt att Dio skulle tävla i år men blir nog så iaf om Zacke ska vara ur spel ett tag🙈
20220309_204047.webp

Jag var på samma tävling som @Fiorano ocj red MSV C och så debuterade vi MSV B.

Första klassen var riktigt dålig, han var rädd för typ allt och vi kom inte ut varken till kortsidan, långsidorna eller ena hörnet 🙈

Andra klassen var mkt bättre men han var fortfarande rotting så blev några onödiga missar. Fick 62% med ett orent byte och en skyggning i ökade galoppen så det känns ändå hoppfullt inför fortsättningen!

Min lilla 6-åring börjar kännas som en riktig dressyrhäst ibland! Vi rehabar efter en gaffelbandsskada så skrittar bara, men har ändå ridit dressyrlektion nu senaste tiden och passat på att jobba igenom mycket grunder i skritt. Senaste tiden mycket fokus på hur hon svarar på tygeltag och lite lydighet för tygel. Typ inte försöka dra tygeln ur händerna på sin matte och inte heller resa sig såfort hon inte förstår vad piloten vill🤪

Srundtals känns hon väldigt eftergiven och fin, och typ en meter kortare än vad fröken långhals brukar vara😁

34144E81-9E3C-42E6-B905-62F803EAB733.webp

Min lilla 6-åring börjar kännas som en riktig dressyrhäst ibland! Vi rehabar efter en gaffelbandsskada så skrittar bara, men har ändå ridit dressyrlektion nu senaste tiden och passat på att jobba igenom mycket grunder i skritt. Senaste tiden mycket fokus på hur hon svarar på tygeltag och lite lydighet för tygel. Typ inte försöka dra tygeln ur händerna på sin matte och inte heller resa sig såfort hon inte förstår vad piloten vill🤪

Srundtals känns hon väldigt eftergiven och fin, och typ en meter kortare än vad fröken långhals brukar vara😁

Visa bifogad fil 87405
Det är så roligt med de där glimtarna av "riktig dressyrhäst", när liksom en vuxen häst skymtar förbi 🤩

Fille har haft vikarie i en vecka men tror inte han varit så ledsen över det, de har varit i skogen och galopperat fort, och även lite ridning på banan.
Jag själv red ett pass i ridhuset igår, med avskrittning ute över bommar, och jösses vad pigg han var! :D inte på det där "nu exploderar jag snart"-sättet utan bara framåt, travade runt med stora steg och vände man in på diagonalen blev det ännu längre steg. Vi fick jobba med lite övergångar :angel:

fille.jpg

Det är så roligt med de där glimtarna av "riktig dressyrhäst", när liksom en vuxen häst skymtar förbi 🤩

Fille har haft vikarie i en vecka men tror inte han varit så ledsen över det, de har varit i skogen och galopperat fort, och även lite ridning på banan.
Jag själv red ett pass i ridhuset igår, med avskrittning ute över bommar, och jösses vad pigg han var! :D inte på det där "nu exploderar jag snart"-sättet utan bara framåt, travade runt med stora steg och vände man in på diagonalen blev det ännu längre steg. Vi fick jobba med lite övergångar :angel:

Visa bifogad fil 87406
Ja visst är det! Jag tycker ju att jag sett ”vuxen riktig dressyrhäst” då och då länge men det blir bara bättre och bättre😍
Sen är det väldigt mycket oförstående unghäst där emellan också😉

Ska förhoppningsvis rida en träning idag - eller på måndag, beroende på hur tränaren hade tid. Just nu känns måndag som ett bra alternativ för jag är SÅ trött, men samtidigt vet jag ju att jag oftast kommer igång när jag väl är ute så det blir bra vilket som. Fille är superpigg just nu iallafall, han är jättetaggad och det i kombination med att han plötsligt är tjock igen (:o:meh:) gör att det blir lite Flygande Köttbullen över det hela.

Ska förhoppningsvis rida en träning idag - eller på måndag, beroende på hur tränaren hade tid. Just nu känns måndag som ett bra alternativ för jag är SÅ trött, men samtidigt vet jag ju att jag oftast kommer igång när jag väl är ute så det blir bra vilket som. Fille är superpigg just nu iallafall, han är jättetaggad och det i kombination med att han plötsligt är tjock igen (:o:meh:) gör att det blir lite Flygande Köttbullen över det hela.
Flygande köttbullen :D :love:

Det blev träning!
och sin likhet med Thelwell-ponnyerna till trots så var han sååå fin! Superkul verkligen. Mycket som har utvecklats sen sist (visst är det ändå skönt när första träningen efter långt uppehåll går bra? när det ändå ser ut som att man klarat sig hyfsat på egen hand och inte raserat allt 😅 ), han hade jättebra bjudning - lugn, ridbar men gick hela tiden själv med sug framåt, och vi kunde jobba med lite svårare saker som han i och för sig precis börjat testa på, men som ändå gick att jobba med idag. Nä, så himla nöjd!
Imorgon ska han ut i skogen och leka av sig lite :)

Vad härligt med en bra träning.

Men en sak jag undrar över... Är det liksom Mer vanligt att man ser ner på sig själv och sin ridning än i andra sammanhang.

Jag har ridit i över 30 år men jag har fortfarande svårt att säga att jag är duktig på att rida. Jag klankar ofta ner på mig själv och är alldeles för självkritisk.
Medans jag utan problem kan säga att jag är Grym på att behandla hästar som jag 'bara' gjort i sju år. Jag har en sjujävla känsla och bra teknik.
VARFÖR är det så svårt att säga att man är duktig på att rida, eller åtminstone se till sina förtjänster?
Eller är det kanske bara jag som är sån här?
Jag tänker att mycket handlar om att man tänker i relativa termer? ”Jag är bra på att rida, men är jag verkligen BRA på att rida med tanke på hur länge jag hållit på?”. Sådant kommer till ens tankar. Så hjälper det inte med att man ser 12-åringar på instagram som ser ut att vara förbi där man själv någonsin varit. :laugh: (Det är bra inspo, men ni fattar)

Fumo gjorde inte ett enda byte utan egna påhitt idag men kom trea ändå för resten var så fint 😆. Ändå rätt imponerande att sluta på 65% med fyra fyror X tre domare i protokollet. 😅
Då är resten verkligen smashing. 😆 Grattis!! Till både dig och pilot.

Vi har haft 16 grader och vindstilla idag. 😍
Hästen firade med lerbad på båda sidorna. Jaja, det var ju skönt att hon fick gå naken i alla fall. Själv har jag lera och damm ända in i hjärnan. 🤪
Så underbart!
Jag hade utsläppet idag och hade först jacka, men fick vända direkt utanför dörren för insåg snabbt att det skulle bli varmt. Hästarna har solat sig (och grisat ner sig 😅 ).

Känner att det tar sig mer och mer även det fortfarande är jobbigt att rida ut. Så mycket energi och så mycket farligheter. Helst ska det gå i 180 knyck så vi slipper se det farliga och så är det ju så himla kul med fullt ös medvetslös. Fick hemläxa av min tränare efter förra träningen att åka till ridhuset en gång i veckan bara för att få henne att slappna av mer och få lite mer fokus. Har inte åkt men jag var uppe i min padock och provade lite. Har inte ridit där sen i höstas pga att underlaget är kass under vintern. Nu börjar bli bättre igen. Den är lite speciell för det är en del träd runt om och en granhäck som vetter mot skogen, så det kan vara riktigt läskigt där emellanåt om man heter Hontas. Men nu hade dom som äger marken tagit ner lite träd och tagit bort granhäcken så det var mycket öppnare. Hon slappnade faktiskt av och gick så otroligt fint. Kändes som att vi kommer nog vara tillbaka där vi slutade i sommar. Jag hoppas kunna starta La:3 igen i juni. Galoppen oroar mej lite. Den har hon svårt med och vi fick kämpa ganska mycket innan jag vågade rida LA. Hon är ganska välmusklad igen nu men styrkan i galoppen finns inte där än, men det känns som att det kommer.
Själv ska jag till kiropraktorn i morgon och kolla ryggen. Kanske det kommer till rätta med min ojämnhet åxå

Vi skrittar fortfarande nästan bara efter gaffelbandsskadan (introducerat korta sekvenser trav sedan en vecka tillbaka).

Jag är på ett sätt glad över den här perioden när vi bara eller mest har skrittat. Jag har ridit lektion regelbundet sedan jag fick börja skritta uppsuttet och vi har tagit tag i grundläggande saker på ett sätt som jag inte tror hade blivit av annars. Nelly har gjort enorma framsteg och jag tror hon kommer vara bättre än någonsin sen när vi väl är igång mer!

Hittills har jag skrittat uppsuttet i drygt 6 veckor och på den tiden har vi tagit tag i hennes tendenser att resa sig när hon inte förstår och känner sig pressad, jobbat på att få en ärlig eftergift för tygeln, få till bättre halter, börja lära sig rygga och framförallt så kan jag nu få igång bjudning utan att använda fart.

Hon är mycket finare i formen och känns mer reglerbar än tidigare. När jag har en ärlig eftergift för tygeln behöver jag heller inte sitta och kämpa med innerskänkel så mycket när hon ramlar inåt. Hon avskyr om jag råkar bli klämmig eller ihärdig med skänklarna (vilket tyvärr händer mer än jag skulle önska) så nu är hon mycket mer nöjd 👍

B61E877F-2A0B-4F3F-B18A-2A2F155C2517.webp

Vi skrittar fortfarande nästan bara efter gaffelbandsskadan (introducerat korta sekvenser trav sedan en vecka tillbaka).

Jag är på ett sätt glad över den här perioden när vi bara eller mest har skrittat. Jag har ridit lektion regelbundet sedan jag fick börja skritta uppsuttet och vi har tagit tag i grundläggande saker på ett sätt som jag inte tror hade blivit av annars. Nelly har gjort enorma framsteg och jag tror hon kommer vara bättre än någonsin sen när vi väl är igång mer!

Hittills har jag skrittat uppsuttet i drygt 6 veckor och på den tiden har vi tagit tag i hennes tendenser att resa sig när hon inte förstår och känner sig pressad, jobbat på att få en ärlig eftergift för tygeln, få till bättre halter, börja lära sig rygga och framförallt så kan jag nu få igång bjudning utan att använda fart.

Hon är mycket finare i formen och känns mer reglerbar än tidigare. När jag har en ärlig eftergift för tygeln behöver jag heller inte sitta och kämpa med innerskänkel så mycket när hon ramlar inåt. Hon avskyr om jag råkar bli klämmig eller ihärdig med skänklarna (vilket tyvärr händer mer än jag skulle önska) så nu är hon mycket mer nöjd 👍

Visa bifogad fil 87864
Vad kul! Hade samma upplevelse när min häst var skadad och skrittades i 5 månader. Sista två månaderna fick jag skritta uppsuttet och kunde fokusera mycket på att få henne "som jag ville" och även mycket på min egen sits. Hon har aldrig varit så fin som efter den skadan. Hoppas även din tjej känns lika bra nu när du får börja trava och galoppera 😊❤️

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
324
Senast: Blyger
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
579
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
11 848
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
4 5 6
Svar
108
· Visningar
5 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka