Dressyrsadlar?

L

Loviza

Ni som tävlar LA och uppåt, vad sitter ni i för sadlar?
Vore kul att få lite tips och kommentarer.
Är en trogen flatbackryttare som nu ska köpa en dressyrsadel eftersom tanken är att jag ska starta dressyr och fälttävlan i framtiden.

Vad tänker ni på vid tillpassningen?
Har provat några olika märken ( Wellington, Prestige Venus, passier GG) men ännu inte hittat den perfekta sadeln för min häst.

Hoppas på lite tips!

Sv: Dressyrsadlar?

Rider iofs inte just nu men jag har en Stubben Tristan Lyx 16,5" med X-vid bom. Den är nog ganska normal som dressyrsadel, inte särskilt djup med normalstora knästöd och den passar perfekt på mitt lilla halvblod som är begåvad med tunnform över ryggen, har kort ganska rak rygg och en kortväxt ägare. Hon ser i övrigt ut som ett fullblod. så det tog verkligen tid innan jag hittade rätt sadel. Inte fattade jag att hon skulle ha en sadel som tidigare suttit på en fet B-ponny...
Jag sitter bra i den eftersom den ligger i bra balans på hästen och är lagom liten i sätet med korta kåpor så mina korta ben "kommer in" till hästens sidor.

Jag har en Jaguar. Jätteskön sadel verkligen. Har haft Wellington, Passier o Röösli innan.Men Jaguaren är klart skönast. Man kommer rakt ner på hästen och får en bra position.

Agnes_ skrev:
Jag har en Jaguar. Jätteskön sadel verkligen. Har haft Wellington, Passier o Röösli innan.Men Jaguaren är klart skönast. Man kommer rakt ner på hästen och får en bra position.

Låter intressant! Kanske ska ta mig en titt på jaguars sadlar.
Vet du om dom är raka eller lite mer svängda i bommen?

På ponny hade jag en Edingburgh.
På första storhästen hade jag Kieffer Ulla Salzgeber.
På denna (som iofs inte tävlar än) har jag en Jaguar :love:

KN. Karl Nedersuss. Utprovad. Passar mig och min häst utmärkt. Nära kontakt med hästen. Får perfekt balans i sadeln.

Förlåt. Karl Niedersuss heter den. Finns på dressyr.com Finns olika modeller. Mycket bra kvalite från första början.

Har en Olympic, Jessica 16". Fast det är ju iofs till en D-ponny. Älskar min sadel! :love:

Ønsket meg en KN, men hadde ikke råd.
Det ble en Bates Caprilli. Luftstoppet og med utbyttbare bomjern. Flott brunfarge, og jeg elsker den. Setet er akkurat passe mykt, og festene til stigbøyleremmene er plassert så jeg får bra sits uten å tenke på det.

Och jag har en Wellington elite, den enda som passar samtliga av mina hästar dvs bred irländare och fullblodet med hög manke.

Jag tycker den är super att sitta i och passar mig väldigt bra.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 319
Senast: Anna-KarinO
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 320
Senast: AnneB
·
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 836

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka