Dressyrsadlar?

Sv: Dressyrsadlar?

jag äger en stubben tristan nu. helt underbar om jag får säga min sak. skulle inte byta bort den för allt smör i småland:P :banana:

Jag har en Morris & Nolan med extra korta kåpor som passar mina ben. Helt underbar :love: Jag får riktigt bra hjälp med sitsen i den.
Den har ett stort knästöd och sen inget under så man blir inte så fast som i vissa andra sadlar jag suttit i, men den ger ändå bra stöd.

http://www.sadelsidan.se/mndressyr2.gif

Finns det ingen mer än jag som rider i Pariani-sadlar? Fantastiska sadlar som måttbeställs efter häst och ryttare. Kan varieras i det oändliga... Trots att den är måttbeställd till min häst har den fungerat på alla hästar jag provat den på, givetvis utan att ligga optimalt men inte heller katastroflat. Och då är inte min häst en standardhäst...

Har fortfarande inte hittat någon dressyrsadel som passar...
Ska få hem en m & n gold collection och ska även prova en kompis Amerigo (trots EQ varningar....)

Någon här som kan berätta lite om sina erfarenhetar av amerigo?
det verkar ju finnas ganska många till salu ute på nätet. Antingen är dom väldigt poppis, eller vill alla bli av med sina ;)

Ang röösli, är dom hårda i sätet? typ passier?

Någon som ridit i Guy Chanel dressyr?
Jag har en sådan flatback som är underbar! vore kul att höra vad fler tycker om märket.

Amerigo och Cobran är från början designade av samma två designers men sedan delade dom på sig fortsatte utvecklingen av sadlarna åt olika vilket gjorde att dom blev amerigo och cobra.
Vet inte säkert men tror att dom andra har rätt när dom säger att jaguar är samma som cobra fast utan specialbeställning, amerigon specialbeställs också.

Mvh
Camilla

Loviza skrev:
Har fortfarande inte hittat någon dressyrsadel som passar...
Ska få hem en m & n gold collection och ska även prova en kompis Amerigo (trots EQ varningar....)

det verkar ju finnas ganska många till salu ute på nätet. Antingen är dom väldigt poppis, eller vill alla bli av med sina ;)

Ang röösli, är dom hårda i sätet? typ passier?

Någon som ridit i Guy Chanel dressyr?
Jag har en sådan flatback som är underbar! vore kul att höra vad fler tycker om märket.
Kyra rider i Amerigo. Och då kan det inte vara skit.

Loviza skrev:

Männiksor som köper en Amerigo sadeln blir oftast mera medveten om att hästen ändrar på sig och kollar ofta upp sinna sadlar. och därav byter när hästen ändrar på sig.

nanni skrev:
Männiksor som köper en Amerigo sadeln blir oftast mera medveten om att hästen ändrar på sig och kollar ofta upp sinna sadlar. och därav byter när hästen ändrar på sig.
Yes. Det tror jag oxo.

Första sadeln jag hade var en Albion, visst dem rekomenderar jag varmt, men du är säkerligen ute efter något annat.

Sen har jag plöjt mig igenom;

-Henri de Rivel ----->
5443_353bb.jpg

-Dominus ----->
dominus_0506g.jpg

-Amerigo close contact dressge ----->
close_contact_dressage.jpg

Provridit en Luc Childéric, väldigt skön faktiskt, men skall helst beställas efter din häst, inget man köper begagnat anser jag.

Vill du ha en flatback dressyrsadel så skall du prova en "Selleria Equipe" mycket sköna. ligger nya på 15-19000 inte alls så farligt.

Favis close contact sadel är iaf "Frank Baines Reflex":love:
reflexdr.JPG
BainesReflexdressflap.jpg

Men den sadeln jag gillar bäst av dem jag provat, alltså helheten är iaf Dominus! Lagom stora i stl. fint och mjukt läder, inte så farligt dyra i andra hand.

:bow:

Jag har en County, trivs bra med den. Dessvärre inte min häst så blir tvungen att köpa ny... men county sadlarna är kanon! :D

Har en helt underbar Amerigo. Har inte märkt något negativt med den! Underbart skön att rida i. Och ligger kalasbra, iallafall på min häst! Jag kan ärligt säga att det är den bästa sadel jag någonsin ridit i! Älskar den :love: !

Tyckär även att kieffer sadlarna är härliga.

County Competitor! Typ samma typ som Wellington..

*lånar*

Zaldi millenium 1 st och 1 st zaldi atlanta (svårt att hitta millennium mindre än 17" (har dock hittat en 16"):love:

jag rider i en jaguar..absolut den bästa sadeln. Cobra är också kanon men alla dem är måttsydda och kostar as.
Jaguaren har en vid kanal och passar på de flesta hästar! jättemjuk och man sitter hur bra som helst i den men den är inte den billigaste heller. / Zandra

Jag har fått höra av några som ägt Amerigo...dålig kvalitet...för dom pengarna....hmmm

*knapplån*

Om du nu är trogen flatback ryttere... hm.

då föreslår jag följande:

saddle_caprilli_drsg_leather.jpg

Bates Caprilli med "CAIR" lufsadelpanel systemet, Justerbart flexiblock system och Utbytbart koppjärn
Nypris: ca 10 500 - 11 000 kr

wintec_isabell.jpg

Wintec Isabell (med samma som caprillin) ljupt säte.
nypris ca: 8 000-9000 kr

jaguar_200.jpg

Jaguar med ljupt säte
Nypris ca: 22 000< kr

as38s(5).jpg

Prestige Venus D med Elasisk bom
Nypris ca: 17 500< kr

Jag har under många år ridit i en Morris & Nolan. Den har fungerat hur bra som helst... Bra kvalite till ett hyfsat pris. Eftersom min nya häst växte ur den så fick jag köpa en ny. Den enda som "dög" åt min häst var en luftstoppad Albion K2. Dyr men suuuuperskön :)
Tror egentligen inte att märket spelar så stor roll! Det viktiga är att provrida många (helst med hjälp av en sadelutprovare) och se lite hur hästen reagerar för olika sadlar...

amerigo cc!
skönaste sadeln jag någonsin suttit i.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 319
Senast: Anna-KarinO
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 320
Senast: AnneB
·
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 836

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar