Dressyrsadel?

Z

Zora

Letar efter något märke som passar till häst som avskyr allt vad ortspetsar heter, rätt rak, kort och rörlig rygg och med matte som inte gillar att sitta fast och behöver en annan modell än den hästen gillar bäst, prestige. Matte behöver nämligen en lägsta punkt något längre bak i sadeln och sitter som en anka i prestige när den ligger i balans på hästen och ländryggens kotor avlider. För att inte tala om 0% rörlighet och följsamhet på extremt rörlig häst.

Gärna lite vidare bom samt stor anläggninsyta.

Finns det en sån sadel överhuvudtaget? Desperat behov av hjälp!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dressyrsadel?

Kan fota, om någon kan visa mig hur man enkelt lägger upp bilden om man inte är så duktig på sånt. :) Det är en kallblodstravare.

Har tittat runt på olika hemsidor, men ingen berättar hur deras bom ser ut med avseende på ortspetsar.

Vi har testat flera, den enda jag kommer ihåg nu tyvärr var en globus och hästen gick som han var stelopererad från näsa till svans med allt som inte var prestigebom. Det vore tråkigt om det bara är det han kan ha, för då kommer jag vara en stor begränsande faktor i vår utveckling. Men jag vill heller inte att sadeln ska begränsa honom, så jag vill inte köpa en som gör att han går sämre.

Sadelutprovaren förklarade det med mycket rörlig häst som är bortskämd med barbackaryttare. (Bomfri är inget alternativ, då kan jag lika gärna fortsätta barbacka.)

Såg iofs att du inte vill testa bomlöst. Vill bara vara säker på att du sett de nyare bomlösa som ser ut som "vanliga" sadlar. Jag har skaffat en Trekker Master som är helt ok. Har tidigare haft en Fitform bomlös (& otaliga bomsadlar) men den gjorde jag mig av med då den var alldeles för olik en "vanlig". Tycker att jag klarar mej bra undan "ankrumpa" om jag bara sätter mej tillräckligt långt fram i Trekkern..

Anledningen till att jag inte vill ha bomfri är att jag märkt att de är väldigt känsliga för uppsittning och bli lätt sneda av detta för minsta vikt i stigbygeln. En annan sak är samma anledning till att jag inte vill ha läderbom, risken finns att den blir sned och av ryttarens tyngd så ger sadeln med sig mer och mer och konstruktionen blir då mer och mer böjd.

I mina ögon är risken precis lika stor att samma problem uppstår i en bomsadel. Men jag respekterar att du har en annan åsikt =)

Visst kan bommar bli sneda också, men min högst personliga erfarenhet :) är att de jag nämner har mer svikt och ger därför med sig mer. Och saker som är mjukare har en tendens att anpassa sig mer än något som är hårt som en vanlig bom.

Fick höra att en bom med livstids garanti blir nästintill aldrig sned, annars skulle den inte ha den garantin. Sedan finns det alltid undantag förstås. :)

En bomsadel ska regelbundet ses över att sadelmakare. En sned stoppning går att göra om, en sned bomfri av mer stabil model går itne att bara stoppa om. Många tror också att bara för att den är bomfri så kan den inte bli sned.

En bom med livstids garanti kan visst bli sned... Livstidsgarantin gäller mot sprickor i bommen, inte om sadeln blir sned av användning.

Alla bommar kan bli sneda, om man har otur givetvis. Det jag menade med livstids garanti är att vad jag vet har man sällan problem med de bommarna.

Vad gäller vad livstidsgarantin gäller för, då har jag väl helt enkelt blivit felinformerad.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: Esmeralda
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 428
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 987
Senast: Fiorano
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 196
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar