dressyrsadel

Sv: dressyrsadel

Varför just till ridtravare? Alla har ju olika ryggar. En del svängda, en del raka, endel mittemellan. Hög manke, låg manke. Bred rygg, smalare rygg osv.

Men för att svara på din fråga, jag har en Tekna till min. :)

tänkte nog bara att många travare va rätt lika fast där hade jag nog fel :D:)klart alla är olika men jag har fått för mig att många är långa över ryggen..
jag har lite svårt att hitta sdel till min pålle som är just lång och rätt rak i ryggen(inte lika rak som förr)lagom med manke.

Jag tycker det är lättare att hitta sadel till en rak rygg, än till en sväng. Men det kanske är för att jag har vanan inne med just raka ryggar....

okej:)dethär är min första egna travare så har aldrig provat ut sadel till rak och lång rygg...

Jag vet både travare som är väldigt långa och har mkt rygg bakom sadeln, medans vissa får leta extremt korta sadlar pga hästens korta sadelläge. ;) Så det är väldigt olika detdär. De travare jag känner till har de flesta rätt normal-lång rygg.

Raka ryggar tycker jag oxå är lättare att hitta sadel till. Eftersom jag har en med rak rygg då, haha. :D

Jag hittade aldrig en bomsadel till min travare som har bred, kort, ngt svängd rygg med relativt hög och lång manke. Har inte många centimetrar till sadelläge direkt. Skaffade en Sensation Ride G4 (dressyr), funkar super! Jätteskön att rida i och hästen har satt HELT andra muskler, är riktigt musklig och bred över manken nu, så nu skulle jag nog ha ännu större problem att hitta en tillräckligt bred sadel :p

Håller med tidigare om att jag hellre skulle leta sadel till en rak rygg. Det finns så många olika grader av "svängd" rygg, svårt att hitta den perfekta passformen.

Jag har en Olympus dressyrsadel i syntet, fast känns väldigt "plastigt". Normal bom, normal manke och rak rygg. :love:

Känns lättare att hitta sadel till en häst med rak rygg, mest för att min häst har rak rygg :idea:

Köpte en cliff barnsby med normal bom och lät göra en helomstoppning på den. Ligger som gjuten på min kille med relativt hög manke, rak rygg och spetsig över ryggen (lite dåligt musklad).
Men killen kommer antagligen växa ur den snart så behöver också tips på en bra dressyrsadel, gärna med bra stöd för knäna då ja har lite knäproblem. Och inte för dyr kanske..

Jag skulle tipsa om Pfiff sadlarna, Pfiff Amaretto är en sadel som passar ganska raka ryggar o en ganska rejäl manke får plats under. Kolla in sadelmagasinet.
Även Morris & Nolan passar hästar med raka ryggar, isf den modellen som heter Gold Collection o har stora härligt fluffiga bossor. Men då är M&N en bra mkt dyrare sadel.
Lycka till i sadeldjungeln. :)

Senast ändrad:

Jag skulle tipsa om Pfiff sadlarna, Pfiff Amaretto är en sadel som passar ganska raka ryggar o en ganska rejäl manke får plats under. Kolla in sadelmagasinet.
Även Morris & Nolan passar hästar med raka ryggar, isf den modellen som heter Gold Collection o har stora härligt fluffiga bossor. Men då är M&N en bra mkt dyrare sadel.
Lycka till i sadeldjungeln.

tänkte nog bara att många travare va rätt lika fast där hade jag nog fel :D:)klart alla är olika men jag har fått för mig att många är långa över ryggen..
jag har lite svårt att hitta sdel till min pålle som är just lång och rätt rak i ryggen(inte lika rak som förr)lagom med manke.

Det låter som helt tvertimot våra ridtravare, de har korta svængda ryggar utan manke.
Jag brukar se efter sadlar med mycket bogfrihet nær jag ska ha till travare deras bogblad sitter långt back.

Jag har inte haft några direkta problem med att hitta sadel till min dam. Hon har en ganska lång rygg men ett kortare sadelläge, rak rygg vid arbete och lång högre manke. Har precis provat ut en thorowgood T6 dressyr och den sitter kanon:) Sen är den oxå väldigt skön att rida i så jag är helnöjd:) Det är även 17,5 tum så det är precis att den passar på längden, som tur är.

Liknande trådar

Tävling Hej! Brun Dressyrsadel, brunt träns, svart kavaj och svart hjälm. Ska jag ta mina svarta eller bruna stövlar? Schabraket blir nog lila...
Svar
8
· Visningar
634
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Någon som vet något om hulsebo dressyrsadel? Vad passar de på för typ av hästar? Anläggningsyta? Lång/kort?
Svar
0
· Visningar
243
Senast: Loma
·
Utrustning Hej. Ny behöver jag er hjälp. Har precis hämtat hem min nya häst. Vid provridningen hade han en äldre Stubben dressyrsadel märkt 32 i...
Svar
4
· Visningar
565
Senast: sweep
·
Utrustning Hei, Ser etter dressyrsadel og kom i snakk med en som har Devoucoux. Hun påstår at 18 tommer er som en 17 tommer på andre saler. Hun...
Svar
3
· Visningar
471
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka