Dressyrsadel tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsadel tråden

Jag har också en bomlös, Star Trekk Dressage Close Contact. Min var lätt begagnad när jag köpte den för 9.000 kr. (Kostar nästan 11.000 ny nu.) Jag och hästen är jättenöjda.

2588453.jpg

Sadeln igen

Och igen...

(och jo, jag har fler schabrak än det röda... :p )

Jag hade en Henri de Rivel till min gamla häst, men den sålde jag till en kompis som har ett fullblodssto och som passar bra.

Har en Henri de Rivel modell Paris inköpt i våras. Kostade 12.000:- som ny. Trivs jättebra i den, å tur är väl det eftersom det var den enda som passade på pållen. Mjuk och skön i sitsen och knästöd som placerar mig rätt.

paris-dressage-pop.jpg

Sadeln

Har dessvärre ingen bra bild med sadeln på!

Här kommer bilden på min Prestige
sensommar038.jpg

Knästöden är stora och sköna, men det syns tyvärr inte så mkt på denna bilden
MALINox: Din sadel ser verkligen jätteskön ut :d !

Senast ändrad:

Provade ut en Jaguar XKC för ett par månader sen. Den perfekta sadeln, enda felet är att den är svart och inte brun :p Korta sadelgjordsstroppar oxå, det gillar jag.
Gav 10500kr, och den har väl några år på nacken, men är fin och välvårdad.
Har faktiskt inte hunnit ta någon bild på henne med sadeln på, får väl ta och göra det nån dag.

Korta kåpor, kilbossor, flyttbara mjuka knästöd med bra storlek, djupt säte, 16"! :banana: Den är litegranna hal i sitsen, men eftersom den är djup och passar mig perfekt så kan jag inte kasa någonstans ändå :D . Sätter man sen på lite Cho-Ko-Line (superb och billig läderfett) så sitter man som en smäck ;)

Senast ändrad:

Kentaur Penelopa. Den är ljuvlig att rida i. Kostade ny ca 10 000 kr. Mycket prisvärd tycker jag.:love:

Jag har en edinburgh dressyr. Den funkar bra för mig. Passar min rumpa. Jag har satt in luft i den (flair tror jag det heter) för att hästen trivs med luft.
Måste dock bredda den lite nu för att hästen har breddat sig..

Den kostade 7.500 utan luft+ 3.500 för att sätta in luft. Så 11.000 kr sammanlagt. Jag köpte den begagnad, vet dock inte hur många år den är.

JMRROMISEOLNP4.jpg
Bonnit värre men man ser sadeln :D.

P1013434-1.jpg

Rööslin är outstanding.:bow:

Albion, sitter urbra i den, ligger bra på många hästar.

Kiefer Wien sitter jag också bra i men den har så smal tunnel i bakre delen (får bara in 2 fingrar emellan) Fera hästar har reagerat med ryggömhet just där under.

Stübben klarar inte min rumpa stenhård

Japp..den är underbar :love:
Klarar knappt av att rida i någon annan nu, då jag upplever dem som hårda och stumma, jämfört men min pärla!

Har letat efter dressyrsadel ett tag nu, priset skulle vara ca 5-7 tusen.
Provade först Jacson, Knights och Globus. Alla svarta till min besvikelse (hatar svarta sadlar) Bara Knightsen passade hästen men jag vantrivdes i den. Lämnades tillbaka direkt :p

Lånade sen hem en Frank Baines (var för svängd i bommen) och en Pfiff Amaretto (kostade dock lite för mycket, 8.500) som låg helt OK och den var underbart skön. :love: Fanns i brun också för den delen. Avråddes att köpa den eftersom anläggningsytan var för liten bak :(

Men, så kommer mamma och syster hem en dag och har lånat hem två sadlar en KN (?) och en mörkbrun Arthur Kottas tänkte att det måste vara ödet ;) , det var min drömsadel utseende mässigt. Tursamt nog låg den perfekt på hästen och var underbar att rida i :bump: För dyr var den ju, men wtf, den är värd det :love:

Så nu har jag min drömsadel
En mökbrun Arthur Kottas (stavning?), betalade 10.000 för den, ett år gammal, i Falsterbo såldes de för 24.000 nya, exakt samma modell. Här kan man få en ny för 18.000

Vad har ni för dressyrsadlar? Vad kostar de? nya/begangnade? Lägg gärna in bild
Skriva vad du tycker om den också!
KN Largo. Inbyggd förgjord. Bra för ömtåliga framstjärtar. Mycket bra sits. Ny 17500:- för 3 år sedan. Nu 19500:-

Jag har en Albion Style. Köpt begagnat för 10500, ligger på ca 20 000 som ny. Jättefint skick, omstoppad med ull. Ca 3 omstoppningar ingick i priset eftersom vi räknar med att ponnyn ändrar sig så pass mycket. Köpt av sadelmakare/utprovare ;)
Den är superskön att rida i.

Bild på sadeln

Inte min sadel på bilden men min ser ut ungefär så.

Vilka fina sadlar alla har! :)

Medryttarpållan har en Morris & Nolan dressyrsadel, vet inte riktigt vilket märke. Kostade ca 15 000 i nypris, ägaren fick sadeln med förra hästen och den är väl 10 år+ tror jag. Den är helt okej! (har inte så mycket annat att jämföra med :p )

Lite klickbara bilder (sadeln ligger något för långt bak)

Har tyvärr inga bra ridbilder med sadeln..

Vi trivs båda i våran Amerigo Alto+3 med extra långa kåpor. Hade jättevsårt tt hitta en sadel som låg bra på min cylinderformade häst med svängd rygg. Kostar runt 20 begagnad och runt 27 som ny.Sönt med en sadel som inte är så djup.

Jag har en Prestige Hippo Dressage! Köpte den begagnad för 8000:-, av en tjej som köpt den ett år tidigare men inte använt den pga skadad häst, dvs sadeln var ny ff. Kostar 11699:- i butiken hon köpte den i!
Passar hästen och är lagom mycket stöd! Bra sadel till bra pris!

2303-AS18_1.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 506
Senast: ginnies
·
Hemmet Ni som har en liten kontorsplats hemma, hur har ni det? Visa gärna bild :) Tycker inte jag får till det bra i nya boendet så har...
2
Svar
31
· Visningar
1 694
Senast: golit
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Esmeralda
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
664
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka