Dressyrsadel till rak rygg

Jochanda

Trådstartare
Då var det dags att köpa sadel, min ärpå tok för böjd för Sessan.
Vill nu ha tips och råd vad som kan vara värt att prova.

Rider i en wellington elite nu. Epuipes dressyrsadel ärför rak ska dock prova deras nya raka hybrid i veckan. Men fler raka sadlar Bates inovva men den är jag inte förtjust i (har iofs bara suttit i extenden).

Amerigo & jaguar hur är dom raka, böjda?

Någon som har någon erfarenhet av de nya anky sadlarna ska också vara rakare, men ridit i den gamla ankyn och den trivdes jag inte alls i.

Fler raka sadlar.

Kommer givetsvis att åka och prova ut har tid på tisdag, men min tränare säljes equipe hon har hemma hybriden imorn,men samtidigt hon ser det bästa inom det märket andra stället serdet bästa av flera märken.

Sen ni som köpt sadlar vad har ni ridit i under tiden,köpt en billigare ni kunnat ha medans ni väntar lånat sadel etc. Min sadel kommer jag inte kunna rida i tills jag får den nya, och sen har vi bara prestige resten hemma och de funkar inte alls. equipe ligger tex på 8veckors väntetid, ska vara glad om jag får den till jul var budet idag:crazy: , och antar att väntetiden ärrättlång på de andra märkena också.

Sv: Dressyrsadel till rak rygg

equipe är ju inte spikrak precis, så om den är för rak så har din häst kanske inte så rak rygg ändå? jaguar är mer vsängd än prestige, amerigo beror på vilken bom det är, läs på ridin.se.

Bilder på hästen?

Som Centaur skriver, om Equipe är för rak kan ryggen inte vara så rak.
Amerigo har lite olika modeller. Jaguar passar böjda ryggar.

att equipn inte är rak vet jag därfördomkommer med en nymodell nu. men bara en jämförelsemed vellingtonen vet inte hur böjda domäri förhållande till varandra. Vet inte ens varför jag tog upp det antagligen för jag läst din sadel lista där den passar till hästar med ganska rak rygg.

Men lite intreserad pålösning under tiden, kan inte direkt rida barbacka ju, equipe skulle kolla vad dom hade hemma ifall det går att lösamed dom på nåt sätt.

Min häst har rak rygg, Wellington har jag provat men den var för låg i manken. Albon passar bra för rak rygg, klarar manke, men ligger inte helt still i sidled på min häst, troligen för att min häst har mer takformad rygg.
Nu har jag en Lemetex Bernina som ligger bra. Morris&Nolan passar också.
Jag har provat Bates Caprilli dressyr som också låg hyfsat.
När jag inte har haft egen sadel så har jag lånat av kompis, en gång köpte jag en begagnad syntetsadel som låg bra men knarrade, den sålde jag när jag fått en bättre sadel.
Hoppas du har turen med dig i sadel-djungeln!

har nog rört till det helt i första inlägget equipen är för böjd naturligtvis.

Jag har en Lovatt & Ricketts Ellipse som passar en rakryggad häst med lagom rund rygg.
Jag har också en Anky Salinero STS (nya alltså) som också passar raka ryggar, men mer takformiga. Underbar att rida i verkligen!

hur är midjan i ankyn smalare än i den gamla modellen?
var väldigt bred i den gamla modellen och passademig inte alls.men om den nya ärsmalare är det absolut värt att testa.

Jag har faktiskt ingen aning då detta är den första Anky jag suttit i. Men jag upplever den inte att vara bred att sitta i alla fall.

Hej. Har en häst med rakrygg. Har fått en Amerigo CC/DJ utprovad till honom. Topppen sadel:love: Så visst finns det Amerigo som passar rakaryggar.
Hade tidigare en Ainsley som oxså ligger bra på en rakare rygg men den blev för trång (vidaste bommen dom har). Trevlig sadel tillverkad i warsall , England.
Såg att du provat Prestigen. Vilken modell? Dom har en modell, Doge, som har GG panel och ligger bra på rakare ryggar. GG panelen kan fås på andra modeller oxså tex Leonardo.
Hoppas du hittar något som passar Er.

Ja tyckte väl det väl lite konstigt ;)

Lägg in bilder på din häst, lättare att hjälpa dig då. I sadellistan har jag tipsat om många raka sadlar, men får man se din häst blir det ju lättare...

Hade en Edinburgh innan som också var för böjd till mina hästar.
Nu har vi en Kentaur Medea som är helt underbar både för mig och kusarna:bump:

tyvärr har vår kamera lagt av men fått fixat sadeln nu, beställde en equipe hybrid igår, helt underbaratt rida:love:
så nu ska man bara vänta åtta veckor innan den kommer också

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har ett halvblodssto som har ganska rak rygg (blir än mer rak i arbete) och rätt så hög manke. Hon är lite spolformad och...
Svar
7
· Visningar
4 181
Senast: Carraa
·
Utrustning Jag håller på att få gråa hår över damen härhemma. Hon har ingen lätt rygg till att börja med. Men sen ändras hon enormt i rörelse...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 202
Senast: caballus
·
Utrustning Hej på er! Håller på att leta sadel till min arabkille och vi har provat en hel del sadlar, ingen har passat så bra att jag ridit i...
Svar
12
· Visningar
1 777
Senast: Limaha
·
L
Utrustning Jag har en varmblodstravare som jag försöker hitta en passande sadel åt. Har provat stübben och hubertus hittills och båda var för böjda...
Svar
6
· Visningar
906
Senast: Mitrolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • DIY hästvård