Dressyrsadel till KORTKORT rygg

E

ElliPalmer

Hejsan!

Letar med ljus och lykta efter en sadel till min nya häst, som är lusitano :love: och VÄLDIGT kort i ryggen! Min M&N funkar inte alls, bossorna hamnar på länden på honom. Jag är ganska stor därbak (en inte helt lyckad kombination egentligen...) och på de premisserna är det ganska svårt att hitta en sadel. Jag köpte med hans sadel som han gått i de senaste åren, en Marjoman dressyr, men t o m den är lite för lång för hans rygg enligt en sadelinprovare jag haft kontakt med. Han nämnde några dressyrsadlar med korta, "branta" bossor, t ex Amerigo. Någon som har en sån som kan hjälpa mig att mäta, eller som har andra tips?

Får man förresten tävla i stocksadel? Wintec har en som ligger bra på min häst, men får jag verkligen tävla dressyr i den? :confused:

Med vänliga hälsningar, Elli

Sv: Dressyrsadel till KORTKORT rygg

nja amerigo är inte så jättekorta. tveksam till att det passar, särskilt om du behöver stort säte (hur stort behöver du?).

om hästen har rak rygg så kanske globus eller albion vore nåt. räknar med att han är rejält bred också??

annars har ju startrek en ny dressyrmodell. den får du tävla i också.

Jag behöver 17,5 " till min vän där bak. :o

Men jag tror att det börjar lätta. :bump: Har just pratat med en skittrevlig man på Jensen i Lund och han kan sy den perfekta sadeln till mig och lille Quartzo! Kostar en del, men det är det ju värt om man får till det!

Någon som har en Jensen som kan utvärdera den?

Jag undrar om det egentligen går att lösa optimalt. Sitter inte du bra inverkar du fel på hästen, och kan inte hästen ha en 17" sadel eller större är det ju bara att anpassa sig efter det. Fråga en sadelutprovare dock för säkerhets skull.

Daibolic_Kitten här på buke har både hoppsadel och dressyrsadel från jensen oxch verkar jättenöjd! Sök på jensen här på forumet så kommer du hitta en del om dem!

Jag har en Amerigo DJ dressyr till min PRE med superkort, svängd rygg och vi älskar den båda! Den funkar bra på breda hästar med stora bogblad.
Har Quartzo svängd rygg tycker jag absolut att du ska ta ut en sadelutprovare så att du kan prova den.

Jag har en Islandskorsning med väldigt kort och bred rygg. Till honom har jag en Amerigo Vega.
Du kan ju alltid kolla med Ridin, om de tror att din skulle kunna ha en Amerigo. Det är riktigt bra sadlar, som jag kan rekomendera. Även personalen på Ridin är mkt bra.

Jag behöver 17,5 " till min vän där bak. :o

Men jag tror att det börjar lätta. :bump: Har just pratat med en skittrevlig man på Jensen i Lund och han kan sy den perfekta sadeln till mig och lille Quartzo! Kostar en del, men det är det ju värt om man får till det!

Någon som har en Jensen som kan utvärdera den?

Om man får till det ja...vilken modell är det isåfall...snygga och sköna men för min funkade det inte trots flera ändringar..tappat tron på "skräddarsydda" dessvärre..

Jag har en Amerigo DJ dressyr till min PRE med superkort, svängd rygg och vi älskar den båda! Den funkar bra på breda hästar med stora bogblad.
Har Quartzo svängd rygg tycker jag absolut att du ska ta ut en sadelutprovare så att du kan prova den.

Fast det finns något ologiskt här. Hästen får inte längre rygg för att du byter sadel. Du får inte mindre häck för att du byter sadel. I så fall ligger den sannolikt för långt fram, med felaktig inverkan som följd, eller så är hästens rygg inte för kort för en normalstor sadel trots allt.

Liknande trådar

Utrustning Sålde för ett tag sedan min dressyrsadel men har ångrat mig och vill ha en igen nu när vi tävlar mer dressyr. Har bokat tid hos min...
Svar
4
· Visningar
577
Senast: Beeboppe
·
Utrustning Behöver lite hjälp att spåna dressyrsadlar till min lilla häst. En liten häst, ca 160 hög och ganska kort (ligger på ca 140 i täcken)...
Svar
6
· Visningar
964
Senast: aida
·
Utrustning Vi har en häst som i vila har en rygg enligt bild. Lite överbygd, något svängd och ganska rund rygg, bred mankbas (ca 100 grader vinkel...
Svar
8
· Visningar
1 544
Senast: moiran
·
Dressyr Ja, ni läste rätt jag har en liten dressyr-arab som jag ridit in själv och som nu är redo för banan, hennes pappa har tävlat...
2
Svar
21
· Visningar
5 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka