Dressyrsadel till denna?

Zofie

Trådstartare
Vill gärna ha lite tips om sadelmärken/modeller som kan vara värda att prova på denna häst (dressyrsadel).

rygg3.jpg

rygg2.jpg

rygg1.jpg

Hästen i fråga är ett 5-årigt sto som säkerligen kommer ändra sig en del eftersom hon inte är riden så mycket än.

I dagsläget har ägaren en Prestige Leonardo bomv. 33 som är en del försmal och glider därför fram. Om man breddar den tror jag att den kommer bli för svängd och lätta (skulle nog behöva breddas omrk. 3 bomvidder)

Jag rider hästen i min egen Kentaur Elektra bomv. 4, och denna ligger bra i dagsläget, dock gissar jag att hon kommer ha växt ur den inom ett par månader.

Ägaren ska alltså köpa en egen dressyrsadel till hästen och vill gärna ha tips om i vilken ände vi ska börja leta!

Kraven är att det helst ska vara ändringsbar bomvidd så att vi slipper köpa ny sadel stup i kvarten såhär när hästen fortfarande är ung. ;) Omvärmning eller utbytbart koppjärn spelar ingen roll.

Prisklassen ligger på max det priset hon kan få ut för sin Leonardo begagnat, men helst runt 7-8000.

Bomba! :bump:

Sv: Dressyrsadel till denna?

Men hallå, jag vet ju att det finns folk som kan detta ;)

Så svårt kan det inte va,

*ganska rak bom
*skapligt vid bomvidd
*ändringsbar bomvidd
*ca 7-8000 kr, gärna bra beg.

Behöver lite brainstorming! :idea:

Finns massor med rakare sadlar att prova. Bl.a. Albion, Globus, Crown, CB, Jensen, FB, JR osv... Använd sökfunktionen så finns det massor med tips.

Jo det vet jag, har en del koll på vilka märken som ev. kan vara aktuella, men vilka av dom har ändringsbar bom??

Det har jag ingen koll på :confused: och jag har inte lyckats söka fram nåt bra svar.

Så alltså, sadelmärken som kan passa och som man kan ändra bomvidden på är det jag letar efter!

:)

Kieffer kan du ändra bomvidden på.. Och du kan få en bra begagnad för det priset! Jag har en Kieffer Lech Profi till min häst. Han har inte lika markerad manke som din, men i princip lika rak rygg! Nu har Kieffer cutback så det spelar nog ingen roll att din har mer manke :) Jag gillar min sadel, superskön att rida i och ligger riktigt bra på min häst!

Jag som fått för mig att kieffer är...osköna?:angel: Men det kanske dom inte är?
Har du nån bild på din sadel kanske?

Hur ändrar man bomvidden på en kieffer då, genom att värma om bommen eller? Och vet du vart man kan få det gjort?

Hur bred blir en kieffer och vad "heter" bomvidderna? Alltså vilken bomv. motsvarar normal, vid osv.?

Vet inte om du kan svara på alla frågorna, men nån annan kanske kan :idea:

Till alla:
Vad tror ni om en Isabell Werth till denna hästen då?
Antingen Wintecs i syntet eller den i läder, beroende på vilket pris man kan tänkas hitta lädersadeln för beg.

Erfarenheter av luftstoppningen?
Kan det tänkas funka bättre med luftstoppning på en häst som ändrar sig lite i ryggen, är det mer "följsamt" än en vanligt stoppad sadel?

testa! isabellen är ju rak, och den klarar av hög manke. Aldrig fel o prova. En prisvärd sadel är det iaf. Mycket bekväm.

Nej, de är ursköna! Som fåtöljer!! Kan iofs tänka mig att de som har många år på nacken inte är lika sköna som de nya.. Min är 2 år gammal och hur mjuk och skön som helst! Har inget kort på bara sadeln, kan försöka ta ett imorgon när jag kommer upp till stallet!
Som jag förstått det så ändrar man bommen genom att värma den, alltså inga järn som ska bytas ut. Det finns en bra sadelmakare utanför Kolbäck som kan ändra ;) Finns säkerligen många fler, det är ju ett vanligt märke. Det jag kan känna är negativt med Kieffer är att de är uppbyggda på syntetbom. Men tyvärr tror jag inte det finns så många på träbom i den prisklassen.

Min sadel är som sagt dryga 2 år och jag köpte den för 7500 från ovan nämnda sadelmakare. :D

Kan tyvärr inte svara på bomvidden, jag vet bara att min är vidare än normal, men inte lika vid som vid.. Någon annan kanske vet som sagt?

Nu har jag tagit lite kort på sadeln.. Så här ser den ut:

IMG_0480.jpg

IMG_0482.jpg

Tack för bilderna!
Den såg ju faktiskt riktigt trevlig ut :D
Priset var ju också bra. Kostade den bara 7500 ny alltså?

Om det är någon som har koll på ungefär vilka gradantal de olika bomvidderna motsvarar så vore jag glad :)

testa! isabellen är ju rak, och den klarar av hög manke. Aldrig fel o prova. En prisvärd sadel är det iaf. Mycket bekväm.

Jaa, den ska provas! Tar nog en tur till färjestad framöver, och dom har ju isabellen där. Även innovan :angel::D

Nej, den kostade 7500 begagnad (2 år gammal) En ny ligger runt 14-15 tror jag! Finns även med djupare säte och större knästöd om jag inte minns fel :)

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: Esmeralda
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 149
Senast: Juli0a
·
Utrustning Hej, Håller på att bli tokig på att leta. Jag har en unghäst som ska skickas på inridning, men då behöver hon ha en sadel med sig. Jag...
Svar
18
· Visningar
1 564
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka