Dressyrsadel till breeeed rygg

Sv: Dressyrsadel till breeeed rygg

Min kompis har en Wintec på sin nordis breda rygg. Vill minnas att hon har näst bredaste bomvidden.

Ja det är står sig ju valfritt att göra som man själv vill!
Det har jag inte sagt nåt om, jag skrev bara ut vad sadelutprovaren sa till mig, ingenting annat.

Och där står det ju även antingen svängd eller kort rygg. Jag ska nämligen ha den på min ganska raka just för att den är kort ;)
Sen är det stor skillnad på vad man själv anser passa och vad en sadelprovare kommer fram till, annars skulle vi ju inte behöva ha sadelutprovare till hästarna! :)

Jag har Tekna...(dressyrmodellen)

Tycker det låter lite konstigt sagt av en utprovare att säga att en sadel passar svängd eller kort rygg. Passar sadeln inte till en sväng med normal elelr lång rygg då? när jag frågade butiken som jag köpte sadeln av så sa dom att den passade en häst med rygg åt det rakare hållet.

Men den passar ju inte alla korta ryggar för det. Bomformen måste ju gå ihop med själva ryggen. Och passar en sadel en svängd, lång rygg, så passar den inte en spikrak, kort rygg.

Jag har aldrig uttalat mig om mer än det som står i just mejlet som du själv fick läsa! :)
Med kort rygg antar jag att det har med utformingen på bossorna att göra. För då har den annan anläggningsyta, vilket gör att den kan ligga på raka ryggar med kort anläggningsyta, så har jag även för mig att prestigen är med sin rundbossor (med andra ord vet jag inte mer än det som står)
Jag har ju en förhoppning att sadelutprovare vet vilken "typ" av kort rygg dom menar.

__Stilett__ : Jag tycker inte det låter konstigt, men det kan bero på att det finns fler sadlar som är så. Däremot är det lustigt att du fick info om att den var åt rakare hållet, för det har jag däremot aldrig fått som svar. Bla finns det en tjej på Buke som är ÅF för den, och hon sa oxå att den va svängd.
Men så länge den passar din häst är det ju kanon.

Vad tycker du om sadeln i övrigt? Ska antaligen köpa en :)

ja dom sa att den passade häst mot det rakare hållet.
på ett annat ställe på internet som säljer sadeln så står det även så här:

"Ny prisvärd dressyrsadel framtagen i samarbete med sadeltillverkaren Tolga. Fransk modell med sittpunkten långt fram. Tekna dressyrsadel är uppbyggd på Quik-FormTM bomsystem som innebär att bomvidden kan via värmning ändras efter behov. Kåpor, säte, vulster och paneler är klädda med mjukt microfiberskinn som garanterar högsta komfort. Microfibern är väldigt tålig mot slitage, lättskött och har en riktig läderkänsla. Bommen är rak och ligger väldigt bra på de flesta hästar"

Och jag har ju 2 hästar med svängd rygg och en med rak och jag har lagt den på ryggen på alla för att kolla....

Hmm, det va som tusan!
Frågan är väl vad man ska gå på då då, iom att en sadelutprovare säger svängd.. Man får lite svårt o veta vem man kan lyssna på när det är så olika från ställe till ställe :confused:

det är en universalsadel...passar allt man lägger den på :D

haha..nejdå..skojja bara. Du får prova och passar den så passar den. Den är lite annorlunda i sin design tycker jag så det kan ju hända att den sitter OK på din häst

Haha, njaa, den ska ju värmas ut till 120gr så då känns det som att det är bra om jag vet ^^ Jag skickade kort till sadelprovaren som hon kollade på utifrån dom tyckte hon att det fanns goda möjligheter för att den ska passa.
Men det är ju svårt att se från kort oxå.
Bästa skulle ju vara att åka, men där jag bor finns den inte riktigt hos provaren ännu, o till sthlm med min häst känns sådär.. :crazy:

Hur känns den o rida i?
Jag tycker att den ser riktigt snygg ut på kort, är den lika snygg IRL? :)
(Nu blev du min utfrågnings-person) :D

Kan Tekna bli hela 120 grader? ;o Är den det när den kommer i 33 då alltså? (Då jag fattat det som att 33 är vidast)

Hej!
Igår hade jag besök av en kille från Globus som har varit med och utvecklat Teknan. Det ska gå att värma om den till 120 grader, men det går inte att värma på en gång utan det får göras i omgångar. Om du vill ha en Tekna får du pga detta räkna med att leveranstiden blir lite längre än normalt.

Ja det går att värma till 120gr.
Antar att det är 33 dom värmer om då iaf.
Eftersom det är en ganska stor omjustering, så bär dom väl ta den vidaste o värma ut.

Det låter verkligen lovande!! Vet du hur många grader 33 är? Åh jag vill verkligen testa en till min häst :laugh:

Net det vet jag inte, men jag kan kolla :) Men den går ju att värma om till den bomvidden du behöver, så att provar du ut hos en åf som har omvärmningsmaskin så är det inga problem!
Ett tips är ju att du tar kontakt med sad**Magasi****.se
Där kan du tex köpa en bomviddsmätare o få mer exakt mått som behövs på bommen osv :)

Problemet är att jag tror inte vi har någon ÅF här i Sundsvall.. :( Tänkte höra ifall någon av tre olika hästbutiker kan tänka sig att ta hem en iaf. Men då lär dom inte ha egen omvärmningsmaskin.

Har sett att sadelmagasinet har, men det är där det står att 33 är den vidaste bomvidden. ;o

Levereras i önskad bomvidd, det vill säga, eventuell bomviddsändring ingår i priset.

Står om Tekna sadeln på deras hemsida, och det är även deras sadelutprovare som skrivit mejlen jag citerade ovan.
Man kan alltså beställa den där, och om du vet vad du har för vinkel på din häst berättar du det i beställningen så kan dom värma om den. (Kortfattat beskrivet)

knapplån

jag har tekna bomvidd 33. Jag hade en annan Tekna hemma också, även den bomvidd 33. Helt nya från butik bägge två och ej ändrade i sina bomvidder.
Den 33:a jag har nu är mkt vidare än den andra 33:an! så jag tror faktiskt det där kan skilja lite från sadel till sadel. Den jag har nu va tom lite för vid för min frieser när jag provade att lägga på den!

Okej. :)
Som sagt, jag vet inte vad deras ordinarie bomvidder är(i grader) då jag bara frågat om 120 (nånting annat är ju inte riktigt intressant för mig)
Vet du på ett ungefär hur vid 33 är? :)

Hej jag har Henri de revel Juvenis (allround) Henri de revel Paris (Dressyr) och Wintec Cair på mina Nordisar (riktiga bruks alltså) och de passar perfekt.
Vid bomvidd på Wintecen och bomvidd 33 på HDR

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 859
Utrustning Dressyrsadel till KORT, något sväng rygg med mycket bog. Hästen har ks så det får absolut inte bli tryck på länden (L5-L7) Det mesta som...
Svar
11
· Visningar
1 551
Senast: Design05
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 462
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning I helgen var jag hos sadelutprovare och fick en sadel utprovad till hästen. Eller rättare sagt, HÄSTEN har bestäm vilken sadel det...
Svar
1
· Visningar
1 332
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka