Dressyrsadel till breeeed rygg

Sv: Dressyrsadel till breeeed rygg

Har du det bredaste järnet i? Tycker du den är bred att sitta i? Om inte Wide passar min grabb så kanske den gör det...

*funderar*. Jo, i dressyren har jag nog vidaste järnet.
(har en T6 hoppsadel också).

En del säger ju att den är väldigt bred att sitta i, men jag tycker inte det utan snarare att den är väldigt skön. Åk och provsitt på närmsta Hööks vet jag:).

Senast ändrad:

Thorowgooden är nog undefär lika bred som widen då, kanske värt att kolla upp? Den är i alla fall helt klart bredare än Wintecs vanliga järn. Eikar är mätt till 123 grader av mig med ståltråd och gradskiva hemma, men hur rätt det är vågar jag inte stå för. Däremot passar sadeln honom bra som sagt :D.

Mitt Hööks tog hem en Thorowgood Cob dressyr åt mig när jag frågade (den är lite rakare än Richard Davidson modellen).

08-03-2010_0383-T6-Dress-COB-.jpg

Jag hade både hopp coh dressyr till min gamla och han hade normal och normal mot wid i. Trodde den skulle gå på min nya men passade inte alls i "formen" . Däremot blir den jätte med det vidaste järnet i! Men passar inte hästar som är lite höga bak.

Fast den finns väl inte i Hööks vanliga sortiment? Den du länkade till är väl en Cob Dressyr som man får specialbeställa (eller beställa själv från england). Den är ju iof väldigt lik RD modellen men om en bred sadel också har en bred midja kommer mina höfter inte klara det... =/ Så får inte ut så mkt av att provsitta RD modellen.

Många bra tips i tråden tycker jag :)

/Chili som starkt funderar på om man inte ska öppna butik med enbart udda storlekar för extra stora och extra små pållar...

Globus Tekna, Den är i syntet, går att värma om passar svängd rygg eller med kort anläggningsyta. (Den sadelprovaren jag pratade jämförde med Prestige sadlarna i hur den ligger)
Den går att värma ut iaf till 120gr men det ska göras i omgångar så leveranstiden kan bli lite längre på dom :)
Ligger runt 5500-6000 kr
Finsn i brunt o svart i hopp & dressyr

I övrigt så Globus sadlarna i olika modeller har ut till bomvidd 38
Och Thorowgood sadlarna(t4 & t6) har ju XXW (=ca 120) men den passar rakare ryggar, finns i låg/normal/manke cob/haflinger modellen.
Är ju även ganska omställnigsbara med både fich inlägg (och på nyare utbytbara kopparjärn)

du har ju även Pfiff Friese
Dressyrsadel anpassad för Frieser, Andalusier, Norddvenskar och andra hästar med bred platt rygg.

Senast ändrad av en moderator:

Kieffer sadlarna går att värma om, få hur bred eller smal du vill, perfekt om du hittat en sadel som du trivs i men som inte passar hästen, och kieffer kostar inte en förmögenhet

lycka till!

Den som är länkad vet jag ej hur den är i midjan, men T4 Dressys cob/haflinger XXW är smal i midjan (jag har en själv och har bred häst men är måste själv ha smal midja på sadeln) :)

Fast den finns väl inte i Hööks vanliga sortiment? Den du länkade till är väl en Cob Dressyr som man får specialbeställa (eller beställa själv från england). Den är ju iof väldigt lik RD modellen men om en bred sadel också har en bred midja kommer mina höfter inte klara det... =/ Så får inte ut så mkt av att provsitta RD modellen.

Många bra tips i tråden tycker jag :)

/Chili som starkt funderar på om man inte ska öppna butik med enbart udda storlekar för extra stora och extra små pållar...

Nä, men sitsen upplever jag är exakt samma som på en Richard Davidson-dressyr. Cob-dressyren är bara lite rakare men i övrigt samma sadel. Mitt Hööks tog som sagt hem den åt mig och jag hade samma villkor som på deras övriga sadlar. Kanske en Richard Davidson passar också?

Ja, och den vet jag ej hur den är i midjan :) Men T4 är en ganska liknande sadel så jag jämförde med den :)

Det blir en T4 att beställa fast jag köra på allround... Provade Wintec Wide som var alldeles för svängd i det bredaste järnet. :(

Ska testa Hööks låg manke först, passar den inte kan man testa de riktiga cobmodellerna från utlandet, de ska vara både rakare och bredare har jag förstått.

Var bor du Chili?
Jag har en T4 (dock dressyr) dock med normal manke, w-xxw 17" som du skulle kunna prova :)

Attans! :)
Dom är förövrigt väldigt sköna sadlarna, jag blev positivt överraskad, olyckligtvis låg inte min så bra som jag hade önskat :(
Så nu är det en Tekna som är på G, efter lång diskussion och bilder med Sa**l M*****net, där dom pratat med Globus om utvärmning av bommen :)

Jag har en T4 till min quarter, dock fick vi göra om det bredaste järnet och bredda ytterligare 4cm. Så det går att göra den varianten med... =)

Så himla smidigt!! :)
Min T4 är för rak, så inte för den saken skull!
Men det är nog väldigt bra för många i tråden o få veta det :D

Globus Tekna, Den är i syntet, går att värma om passar svängd rygg eller med kort anläggningsyta. (Den sadelprovaren jag pratade jämförde med Prestige sadlarna i hur den ligger)

jag uppfattar det som att dressyrmodellen passar normal till rak och hoppmodellen är mer svängd.

Snälla gör det!!! Jag blir galen på min kortryggade, klotrunda, överbyggda madam med mage som knuffar fram alla sadlar..

/Lavinia, som också ska ut i djungeln igen.. BLÄ!

Det är dressyren jag har pratat med sadelprovaren om det här är direkt kopierat från min mailkonversation:

Hej,
Tack för ditt mail och kul att du är intresserad av Tekna.
Utformningen av bommen påminner mycket om Prestige, dvs den är svängd. Passar hästar som antingen har en svängd rygg eller hästar som har en kort rygg.Om du undrar något mer är det bara att du hör av dig.

Nästa svar rörande mina frågor om sadeln:
Hej!

Igår hade jag besök av en kille från Globus som har varit med och utvecklat Teknan. Det ska gå att värma om den till 120 grader, men det går inte att värma på en gång utan det får göras i omgångar. Om du vill ha en Tekna får du pga detta räkna med att leveranstiden blir lite längre än normalt.

Hur du väljer att tolka det är valfritt :)
Men dressyren passar antingen svängd eller kort rygg, så tolkar jag det :)

Jag har två vänner med varmblodstravare, deras ryggar är väldigt raka. De har en Tekna (dressyr), så jag har sett att den passar raka ryggar. Dock var hoppsadeln för svängd för deras. Finns även bilder här på Buke där vissa lagt ut bilder på deras häst med Tekna på ryggen. :) Ska själv testa en Tekna på min väldigt rakryggade tjej.

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 859
Utrustning Dressyrsadel till KORT, något sväng rygg med mycket bog. Hästen har ks så det får absolut inte bli tryck på länden (L5-L7) Det mesta som...
Svar
11
· Visningar
1 551
Senast: Design05
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 462
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning I helgen var jag hos sadelutprovare och fick en sadel utprovad till hästen. Eller rättare sagt, HÄSTEN har bestäm vilken sadel det...
Svar
1
· Visningar
1 332
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka