Dressyrsadel till breeeed rygg

Lycanthrope

Trådstartare
Jag funderar på att skaffa dressyrsadel till nordis som variation och har hittat lite vida varianter som jag vill prova.

Jag funderar dock på Globus syntetsadeln, en kompis ska sälja sin men järnet är lite för smalt. Det går ju att göra vidare men går det att få i sadeln då?

Vi provade häromdagen en kompis sadel med bomvidd 36 som låg bra på henne men den är för dyr och dessutom var det hopp.

Vad finns det för prisvärda sadlar som går att få såpass vid bom på?

Självklart vet jag att man inte kan prova ut sadel via internet, om någon nu vill påpeka det. Men det är bra med tips så jag vet vilka märken/modeller som är värda att lägga energi på.

Sv: Dressyrsadel till breeeed rygg

crownsadlar är breda

Många sadlar kan var för raka om de har en kilbossa och de har de flesta Dressyrsadlarna

En beg Harry dabbs kan var något. Jag har en falkon hawk som jag gjort om bossan på - sitter som en smäck

En Appaloosa lär man ju kunna få begagnad, jag vet att de kan fås vida men problemet här är ju en bred manke inte bara en rund häst - eller?

Här hänger jag på då även jag har en bred dam som ska ha sadel till hösten. Är dräktig nu så jag tar det lite lugnt;)

Precis, allting är ju brett. :D

Hon behöver en något svängd sadel, men bara lite.

Då säger jag bevaka efter en begagnad crown, eller en HarryDabbs båda är för bred manke, eller ja crown passar på de flesta hästar iom att de har en bred kanal

Jag vet inte hur de nya modellerna är, de som mustang tagit fram, kanske någon annan vet?

Ett tips som jag dock inte gjort är att köpa sadel på e bay från england - halva priset mot hemma
utbudet är större också

Det har jag svårt att tro skulle fungera då den är ganska rak

Den är också ganska lång, och har smal kanal

Crown eller Morris&Nolan... lite rakare sadlar, men tycker inte att de är spikraka, min häst med ngt svängd rygg kunde ha båda med lite justering i stoppningen. Och de är generösa i bomvidderna!

jag har haft den bredaste harry dabbsen på ett tunt halvblod och jag har vädigt svårt att tro att den skulle ligga bra på en bred platt nordisrygg

Okej det är möjligt, men här ligger den iaf toppen. På en av de bredaste ryggar jag sett.

Den som tar in den säger att den är gjord för bred manke. Harry dabbs alltså, det betyder att den är väldigt öppen sin kanal framtill. dvs det är inte vinkeln som är vid utan orterna ( måste det heta va? ) är brett isär

precis som på Falcon - man ser det på framvalvet - det är jättestort

Hur bred rygg pratar vi om?
Nordis sa, du nä, då är nog den jag har till min rätt breda fjord för smal gissar jag..

Thorowgood T6 cob-dressyr (alltså inte den vanliga utan en något rakare) har jag..

Hon kan ju ha wintec wides med mellan och vidaste järnet. Men hur brett det är vet jag inte :D

Har även provat en Golden Star bomvidd 36 som låg bra viddmässigt!

Hon kan inte ha xvid bom på vanliga sadlar, inte de jag provat iaf.

Wintec Wides järn är ca 115, 120 och 125 grader har jag för mig. Man kan också använda Wintecs vanliga vita och röda (? de två bredaste järnen iaf) i den sadeln.

Lägger tipsen här på minnet, en vacker dag kanske min nordis är smal nog att ha en schysst dressyrsadel. Själv har jag beställt en WW nu, den ser iaf ut att vara lite mer åt dressyrhållet än många andra allrounder.

Jag har en föredetta bred fjording som jag har haft min wintec på med xvid och den har legat super dock har hon gått ner i vikt nu så får leta efter nått annat:) men har haft nytta av den me tanke på att jag har kunnat byta vidd!;) kostar inte så mycket nya och runt 3000 begagnad;) Dock hade jag den vanliga modellen då wide inte låg bra,den låg som en kloss:P

Hon kan ju ha wintec wides med mellan och vidaste järnet. Men hur brett det är vet jag inte :D

Har även provat en Golden Star bomvidd 36 som låg bra viddmässigt!

Hon kan inte ha xvid bom på vanliga sadlar, inte de jag provat iaf.

Thorowgooden är nog undefär lika bred som widen då, kanske värt att kolla upp? Den är i alla fall helt klart bredare än Wintecs vanliga järn. Eikar är mätt till 123 grader av mig med ståltråd och gradskiva hemma, men hur rätt det är vågar jag inte stå för. Däremot passar sadeln honom bra som sagt :D.

Mitt Hööks tog hem en Thorowgood Cob dressyr åt mig när jag frågade (den är lite rakare än Richard Davidson modellen).

08-03-2010_0383-T6-Dress-COB-.jpg

Globus vidaste järn satte jag i min Knightssadel för ett par år sedan. Det hade en vidd av 125 grader så det var rätt brett.

Har du det bredaste järnet i? Tycker du den är bred att sitta i? Om inte Wide passar min grabb så kanske den gör det...

Wintec Wides järn är ca 115, 120 och 125 grader har jag för mig. Man kan också använda Wintecs vanliga vita och röda (? de två bredaste järnen iaf) i den sadeln.

Lägger tipsen här på minnet, en vacker dag kanske min nordis är smal nog att ha en schysst dressyrsadel. Själv har jag beställt en WW nu, den ser iaf ut att vara lite mer åt dressyrhållet än många andra allrounder.

Jag kan säga att jag älskar min Wintec Wide... Mitt kalasbreda sto har mellanjärnet och den ligger helt perfekt på henne.. Det är enda sadeln jag kan sitta i ordentligt utan att få ont överallt..(kass rygg och bäcken)

Mvh Domino_s

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 859
Utrustning Dressyrsadel till KORT, något sväng rygg med mycket bog. Hästen har ks så det får absolut inte bli tryck på länden (L5-L7) Det mesta som...
Svar
11
· Visningar
1 551
Senast: Design05
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 462
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning I helgen var jag hos sadelutprovare och fick en sadel utprovad till hästen. Eller rättare sagt, HÄSTEN har bestäm vilken sadel det...
Svar
1
· Visningar
1 332
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka