Dressyrsadel med v-fästen stropparna - justering?

mackan

Trådstartare
just det. en fråga jag har dålig koll på dessvärre.
om man har justerbar "v-fästning" på stropparna på dressyrsadeln. Hur exakt påverkar inställningen på sadels läge/passform? är ngn vänlig själ snäll nog att förklara för mig och vad jag ska titta på när jag bedömer hur inställningen på fästningen bör vara? det är alltså fråga om en sadel där de två stropparna går som i ett v, och bakre stroppen har ett justerings spänne så det går att reglera.

:bow:

Sv: Dressyrsadel med v-fästen stropparna - justering?

Har testat Isabell och W wide som ju har sådan sadelstroppsfästning, på dem går det ju inte att ha kvar stroppen i samma läge om man kortar eller länger.
Om man länger så hamnar ju stroppen längre fram och hjälper då till första stroppen att hålla sadeln i balans mer från mitten och fram(den främre stroppen håller ju ner sadeln framvalv och är ju satt lite så att den även skall minimera risken för att sadeln skall åka fram), risken är ju då att sadeln kan börja glappa bak. Har man den i "normalt" läge så ligger de så att den bakre håller ner sadelns mitt, kortar man upp den så den hamnar längre bak så håller den ner bakre delan av sadel.

Det är ju även större möjlighet att hitta just det exakta sadelgjordsläget på hästen när man kan ändra för att få bästa balans i sadeln också. Det är ju både balansen och trycket samt om man behöver hjälp att hålla kvar sadeln som man kan påverka beroende på var man har stropparna.

Tack, du är en pärla som vanligt.

jag har just en Bates sadel som du beskriver. :)
sadeln ligger bra på hästen. av ngn anledning känner jag dock på sista tiden att jag själv - av ngn anledning, tenderar att åka "fram" i sadeln. sadeln rent passningsmässigt på hästen är oförändrat, dvs lika bra som tidigare (och sadeln är utprovad osv). så jag undrade om det var ngt som jag kunde påverka lite - men måste ju då såklart hålla koll på att sadeln fortfarande ligger bra på hästen.

får kanske pm:a dig om detalj information?

tusen tack! :bow:

Klart du får, om jag kan vara till nån hjälp.

Liknande trådar

Dressyr just det. en fråga jag har dålig koll på. om man har justerbar "v-fästning" på stropparna på dressyrsadeln. Hur exakt påverkar...
Svar
9
· Visningar
1 169
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka