dressyrsadel hjälp!!!

P

pian

Gör ett litet gästspel här för att fråga lite angående dressyrsadlar innan jag blir helt galen....

Jag har ett hbl som jag försöker hitta en dressyrsadel till men inget verkar passa....

Har haft en Wellington elite men den har blivit förstor för henne (bom 5)

Jag har haft hemma några olika märken nu men allt ligger som "hej kom och hjälp mig"

Hästen är något svängd och ytterst lite överbyggd i rygg och har en ganksa omarkerad manke (inkapsalad) när hon står i stallgången, men så fort man börjar rida henne så höjer hon ryggen och blir väldigt rak.

Jag har hittils provat:

Prestige Venus : låg bra när hon stod i gången men inte när jag red henne då den glappade.
Albion: låg hyfsat i gången och bra när jag red henne, dock trivdes inte jag i den och fel het fel skänkelläge.
Morris&Nolan: låg hyfsat i gången, var lite för rak för henne.men när jag började rida i den låg den bättre möjligtvis var den för bred där bak i bossarna, den lixom gick ut så brett över ryggen, är det helt fel då? (kanske den är för bredare ryggar??)
Globuslåg sådär i gången men glappade mycket sen vid ridning
Anky låg bra men jag kände att jag inte hade någon direkt kontakt med henne...

ska tillläggas att hon inte hade någon direkt framåtbjudning i någon av dem och att hon hellre ville backa efter halt än att gå framåt i samtliga....:o vad kan detta bero på? eller kan det vara så enkelt att hon inte är van att ha en dressyr sadel på sig och därför visar sitt misstycke?

Själv gillade jag M&N bäst men eftersom hon betedde sig som hon gjorde så blir jag lite osäker..... har ni något tips om andra märken som kan vara värda att kolla på eller någon som liknar M&N?
Har haft lite funderingar åt Butet (har en sån hopp) och Röösli, tror ni det är värt att kola närmre på?

tack på förhand/pian

Sv: dressyrsadel hjälp!!!

17 som tittat men ingen som vet? är jag verkligen så kronglig?:cry:

eh. titta på dom "tyska" sadlarna som oftast är uppbygd på mer raka bommar.

Keifer Kentaur är modeller som kan vara intressant...

håller med om röösli ...

och om din hopp ligger bra så kan det ju vara en bra ide oxå... eftersom dom oftas finns modeller innom hopp och dressyr som är lika..

Även jag är i farten efter en dressyrsadel. Men nu har jag troligtvis fått tag i en sadel som passar mig och hästen bra. Men den ligger och sluttar något bakåt. Jag kontaktade en sadelmakare, i morgon kommer hon ut och tittar på sadeln och hur den ligger på hästen. Om den inte ligger helt okej tar hon och stoppar om sadeln.

Detta kanske är ett alternativ för dig om du har svårt att hitta en sadel som sitter helt perfekt.

Annars kan man åka till typ strömsholm eller sharpman och där kan man ju pröva en hel del sadlar.

:)

Om bossorna inte låg an hela vägen på bredden är det inte så bra, för då passar inte sadeln. Så det kanske vore bättre med en sadel som är lik M&N i övrigt men som har en lite smalare anläggningsyta. De märken jag kommer på är Arabian /L&R, Crown, JR, FB, Albion. Prova en annan Albion modell om du inte gillade den du provade. För Albion ligger ju väldigt bra på raka ryggar.

Om hon inte hade nån framåtbjudning visar ju det att något var fel. Det kan vara så att alla sadlarna klämde och hindrade bogrörelsen eller så var det pga dig som hon inte hade någon framåtbjudning. Att du var så ovan vid dressyrsadlarna att du omedvetet gav henne andra signaler än vad som var menat. Det är svårt att säga vad som kan vara fel när man inte känner hästen.

jo det kan nog vara så att hon inte tyckte om min ridning när jag red i dressyren för jag har suttit i min hoppsadel nu i ca 3 månader så det kändes lite vingligt.

Albion tyckte jag hamnade så långt bak på henne och medförde att min skänkel hamnade så mitt på magen på henne.För övrigt låg den bra tror jag(lite svårt att säga då jag inte kunde rida ordentligt) Det var en legend K2. kan du ge tips på en annan modell som är bra?

Vad står JR och FB för? är inte riktigt hemma på alla modeller som finns nuförtiden.

vad tror du om en Röösli annars?

jo i slutändan tänker jag ta ut någon men jag vill hitta några modeller jag själv tycker ligger bra och som jag gillar, sen ta ut någon som kan dubbelkolla. Har lite dåliga erfarenheter av sadelutprovare annars....

Albion k2 är ju deras rakaste modell. Men du kan ju prova SLK och se vad du tycker om den.
JR= Jeremy Rudge
FB= Frank Baines
Röösli är lite böjd, och jag tror det finns andra modeller som hade passat bättre om hon har en så rak rygg.

ok... ska försöka få tag i en sån så jag kan prova!

Har ridit i röösli på andra hästar och gillat den så det kanske är värt ett försök om inget annat passa, men jag ska ha i åtanke att den är mer böjd än de andra du nämde.
eller kan man jämföra Röösli och prestige i bommen? om så är fallet kanske det inte nes är lönt att prova....:crazy:

Röösli är inte lika böjd i bommen som en Prestige, dock är den ju betydligt mer böjd än Albion k2.
Röösli Classic Luzern (ny modell) ska tydligen gå att få skräddarsydd efter hästen, men om det verkligen stämmer tvivlar jag på... Dock kostar den ju 27 000 också, så det kanske inte är aktuellt för dig att ens prova? (det är ju rätt så mycket pengar..)

ok då förstår jag.
egentligen var jag ute efter en sadel som kanske kostade max 15 000 men har kommit fram till att så länge den ligger bra och är av bra kvalite får den kosta 30 000(:o fattar knappt att det kom från mig)
men var det den skräddarsydda Rööslin som kostade det?

Var i hästbutiken innan idag och de sa att de skulle få hem 2 olika röösli och 1 crown som jag ska få prova sen när de kommer..

Ja, den skräddarsydda Rööslin kostar så mycket. Tror att sadelmagasinet skulle få in en sån rätt så snart...
En vanlig Röösli kostar runt 23 000...

Röösli Classic Luzern (ny modell) ska tydligen gå att få skräddarsydd efter hästen, men om det verkligen stämmer tvivlar jag på...
Gå in på Sadelmagasinets hemsida så hittar du en länk till vilka mått som ska tas innan man beställer en Röösli. Enligt den beskrivningen ska man förutom att mäta ryttaren även bl a göra en rygg- och mankprofil på hästen, vilket sadeln sedan anpassas efter. Hur skräddarsytt det blir i slutänden har jag ingen uppfattning om eftersom jag inte har någon sådan sadel. Men man kan ju alltid drömma.;)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 637
Senast: Oknytt
·
Islandshäst Hej, jag börjar bli riktigt förtvivlad :cry: Har en liten islandshäst med väldigt kort rygg, ca 36cm sadelläge, hög rumpa, obefintlig...
Svar
6
· Visningar
2 935
Senast: Gotthard
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 340
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka