Dressyrryttartest-frågor

Anna-panna

Trådstartare
Har lite frågor ang dressyrryttartesten, ska rida Ryttartest Inledande Klass på torsdag!:bump:

1. Man ska ju rida med ridspö, och det har jag ju alltid i höger hand, och jag hälsar med höger hand. Är det bara att hälsa med spöt ute i luften då? Eller ska man göra det på nått annat sätt?
2. Om man är tätryttare, måste man då skrika "Halt", "Trav", "galopp" på de ställen där det ändras, eller ska dom andra kunna det själv?
3. Får man bättre poäng på helhetsintrycket om hästen är knoppad/välvårdad osv.
/Anna :)

Sv: Dressyrryttartest-frågor

Hihi jag ska oxå rida det på torsdag =D

Angående spöt har vi iaf blivt tillsagda att ha det i vänster hand just pga att man hälsar med höger.. Tror inte det är ok att ha ett viftandes spö i höger hand - man ska ju kunna rida med spö i vilken hand som helst ;)

Det där med att skrika högt ska iaf inte vi göra utan alla ska kunna vägen då ingen tätryttare blir utsedd förns då.

Knoppad man eller inte, ryttartestet är ju till för ryttaren - sits, ridvägar m.m. Jag tror inte att en oflätad man drar ner helhetsintrycket, men välvårdad häst är en självklarhet tycker jag minsann :)

Det här är iaf mina tankar kring det hela men jag kan ju som sagt inte vara helt säker vad reglerna säger.

Tack för ditt svar!:banana:
Jag som knappt kan ha spöt i vänster hand:crazy: (okej, det går ganska bra o ha det där, men det känns bättre att ha det i höger hand:p)
Ingen bukare som har ridit ett dressyryttartest som orkar svara?:bump:

1. Jag hade spöet i höger hand och när jag hälsade höll jag hela rasket i vänster hand. Min häst är/var spörädd så ville inte hålla på och vifta med det i onödan.
2. Har endast ridit ind. programmen så detta vet jag ej.
3. Det är nog ingen större skillnad med klart att det är snyggare med en knoppad och välborstad häst vid en tävling. Men nej, poängen på din sits och inverkan lär nog inte påverkas.

Som murray + nej du ska inte ropa till de som är bakom dig vad de sa göra!

Lycka till så mycket idag. Och tänk på vägen. Det blir extra tydligt om du gör bra vägar ifall du är täthäst :bump:

Detta är väl för sent svar, men någon kanske har nytta av det.
Ang hälsningen.

Rider du med spö i höger hand och vill hälsa med höger hand så får vänster hand tillfälligt hålla i spöet just under hälsningen. Du behöver inte flytta över spöet till vänster sida, vänster hand är ju rakt ovanför mankammen och håller båda tyglarna, så handen kan hålla i spöt även om det är kvar på höger sida.

Ett annat alternativ är att hälsa med vänster hand istället. Jag minns inte om det är specificerat vilken hand man ska hälsa med i dressyrryttartesten, i vanliga klasser är det valfri hand (fast de allra flesta hälsar med höger)

Liknande trådar

L
Träning Hej! Jag har några frågor om unghäst träning och såna saker som skulle vara jätte snällt om ni som kan sånt ville svara på! :heart Först...
2
Svar
38
· Visningar
3 868
Senast: Piaff
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 371
Senast: alazzi
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 581
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 418
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025