Dressyrryttare med distansintresse

Sv: Dressyrryttare med distansintresse

Det är ju i och för sig ganska smart, lär nog ge mer träning än på en prova på det är bara det att jag är sugen på att rida distans också men jag får ge mig till tåls ett par år. Han tränas för tillfället för att starta galopp och kommer förhoppningsvis att åka upp till Täby och träna startboxar snart så då får han ju lite mentalträning. Efter avslutat galoppkarriär är väl tanken att han ska gå distans om kapacitet finns.

*KL*

Lite trådkapning men en fråga till alla :) Både jag och mor har funderat lite smått på att prova på distans ngn gng då vi testat på det mesta men inte det. Just nu är det ju dressyr och trav/monté som gäller i familjen och travhästarna skulle inte ha nga problem att starta en distans. Jag skulle dock vilja testa med halvblodsstoet när hon är mogen (3 år vid midsommar så det är ju inte än på länge).

En väninna till mamma håller på med distans och trav så de har också pratat lite om det. Men finns det nga tävlinga häromkring? (Småland) och vad är den kortaste sträckan? Hur fort går det? och vad bör man tänka på? m.m. m.m. Tips och info mottages tacksamt :)

Mvh Jate Volim

I Småland finns det bland annat Dackeritten-Växjö
Rökulla-Vimmerby, Tjustritten-Västervik, Ekenäs-Linköping, finns nog fler med det är dessa jag kommer på nu. De kortaste ritterna kallas prova på och dessa brukar vara 2-3mil, sedan kommer clearound som är 4-8 och så tävling 5mil och uppåt. På prova på och clearound finns både minimitid och maxtid, maxtiden brukar vara väl tilltagen oftast behöver man rida 6-7km/h ibland något högre på clearound. På min första distansritt red jag 4,4km/h och blev godkänd så ibland får man rida nästan hur sakta man vill.
Hoppas ni kommer till start!

Jag gillade verkligen ändringen av TR som gjorde att man fick starta inom 15 minuter efter starttiden. Min lilla kille bara inte kunde uppföra i starter med andra, han skulle bara vara först iväg (galoppör!) och försökte jag hålla in honom körde han bara upp skallen och brydde sig inte ett dugg om mänskan på ryggen. Det tog ett antal km innan han coolade ner. Det spelade ingen roll hur många tävlingar vi var med på. Men när de började tillåta 15 minuter var jag inte sen att nappa på det, och starterna gick så mycket lugnare. Men jag red inte fram vid starten då utan höll mig undan så att han inte skulle hetsa upp sig. Han var inte alls likadan i andra typer av arrangemang, då kunde han t o m somna av uttråkning :cool::rofl:

Har startat 2 distanser nu med min "sporthäst"
Verkligen skit kul, när man kommit iväg vill man säga för starterna är fruktans värda.
Senast testade jag ändå att vänta tills de flesta försvunnit iväg, men som om de hjälpte. En brallande häst de första km, sen att han orkade bralla hela vägen in i mål kan jag inte förstå ;)
omvända metoden funkar inte iheller, att släppa honom med de andra, de blir nästan värre.
Hur tusan coolar ni ner era hästar?:P

det låter som något mitt sto skulle kunna hitta på :eek: .. hur hon är när hon ska efter/bland andra hästar varierar varje dag, det är ju helt omöjligt att veta när man ger sig iväg. sen kan det variera per gångart också; häromdagen va hon stencool i trav, halvt "galen" i galopp.. vi ska starta första PP 2 mil i höst elr nästa säsong..

vete katten hur du ska göra ärligt talat.. ta det lugnt, vänta så att ni inte hamnar precis bakom de andra..? förlåt, har verkligen inga bättre idéer..

Jag gillade verkligen ändringen av TR som gjorde att man fick starta inom 15 minuter efter starttiden. Min lilla kille bara inte kunde uppföra i starter med andra, han skulle bara vara först iväg (galoppör!) och försökte jag hålla in honom körde han bara upp skallen och brydde sig inte ett dugg om mänskan på ryggen. Det tog ett antal km innan han coolade ner. Det spelade ingen roll hur många tävlingar vi var med på. Men när de började tillåta 15 minuter var jag inte sen att nappa på det, och starterna gick så mycket lugnare. Men jag red inte fram vid starten då utan höll mig undan så att han inte skulle hetsa upp sig. Han var inte alls likadan i andra typer av arrangemang, då kunde han t o m somna av uttråkning :cool::rofl:

oj jag har missat något :o
men gud vad skönt att man får vänta så pass länge, då behöver man ju inte skynda sig det minsta när man ska iväg från start..

Du vet att du har hela 15 minuter på dig att starta efter att starten gått..?
Brallar han fortfarande trots att han är ensam på banan så långt ögat når?

Jo det vet jag:) Men det gör honom mer uppstirrad destovärre:S Hade önskat att man ibland bara en en stund kunde se i hans hjärna o se vad som försigår där *skratt*
Dressyrerna går väl helt ok förutom att han gör sina traditionella bocksprång om någon galopperar om på yttersidan t.ex ..

Haha, jobbigt när de blir sådär. Mitt D-ponnysto är tänkt att starta i en Clear Round för första gången på Hökensåsritten så jag har aldrig varit på tävling med henne, men däremot på flera träningsritter och åkt iväg och ridit med andra. Förutom att miljöträna hästen kan man ju tänka hur man är själv. Kan du ge något stressat intryck på hästen (ex. om du tänker "nej, nu kommer hästen att dumma sig igen").

På någotsätt tror jag absolut att iaf mina nerver har någon inverkan i det hela eftersom man innerstinne vet hur han uppförde sig senast.
Han är förvisso bara 6 år så det tar kanske tid innan det släpper för honom, men hade hoppats att dressyrtävlingarna skulle ha någon inverkan.
Senast han han uppskruvad så fort han kom ur transporten, kunde inte låta mina hinknisse hålla honom åt mig ens för jag hade knappt någon kraft för det. Tävlar en CR i Glimåkra den 3 Maj, återstår o se hur det kommer gå:) Skratt*

varför skulle det göra hästen värre?
du kan ju ha hästen vart du vill undertiden, alltså behöver du inte vara i närheten och han behöver då inte se dem, blir han mer stressad ensam?

På Göinge kan du bli kvar på transportparkeringen när starten går. Då kommer han inte att se de hästar som går iväg.
Nu är ni ju inte så många i CR det kanske hjälper?
// Linda

På Göinge kan du bli kvar på transportparkeringen när starten går. Då kommer han inte att se de hästar som går iväg.
Nu är ni ju inte så många i CR det kanske hjälper?
// Linda

Åh, tack!:) Då har jag verkligen missat något. Trodde man skulle hålla sig kring starten även om man inte startade tsm med de andra. Men då lär de kunna gå bra om man kan hålla sig "gömd" :)
3 starter hittills, hoppas det inte blir fler *fniss*

Har du varit med på någon träningsritt någon gång? Det kanske är värt att göra ett försök om inte annat. Där finns mer tid till att anpassa tempot och blir det problem kan man hojta till åt de andra vilket kanske inte är sååååå enkelt på en tävling där alla vill bli godkända och vissa kanske även strävar efter att komma först i mål.

Glöm inte att du och hästen har hela livet på er! Det kommer att gå skitbra efter några starter till, det är jag övertygad om. Tänk på att andas lugnt och slappna av, det brukar lugna hästen också faktiskt. Stressa inte om du märker att de andra startar utan att du hinner undan utan försök ta det lugnt och gå bort från starten med bestämda steg och kanske prata med hästen så att han blir uppmärksam på dig. Det finns många metoder så du får plocka lite av varje och se glad ut. Någonting fungerar på något sätt. Lycka till i fortsättningen!

Superläcker häst du har!
Hade dock aldrig kunnat gissa stammen Diesel - Nimbusz. Var har han fått sin färg ifrån?
// Linda

Superläcker häst du har!
Hade dock aldrig kunnat gissa stammen Diesel - Nimbusz. Var har han fått sin färg ifrån?
// Linda

Tack!;)
Fniss, det undrar jag oxå. Men Diesel har ju en del fux-avkommer.
Alco's mamma är brun så det har väl vägt in lite (:

Tack för alla bra tipps, ska försöka komma ihåg de flesta nästa gång vi är ibehov av det:D
Men jag har kanske *förhoppningsvis* kommit på svaret för just min häst *finally*
Har hittills startat tillsammans med en kompis o hennes häst, nu på senaste ritten (Göinge) var hennes häst skadad så vi åkte dit själv. Han var bara stirrig när vi stod på marken o precis när ja börjat värma upp.
Väntade med o starta men det kändes inte som om det behövdes, kunde efter knappt den första milen ge honom hyffsat fria tyglar o även om folk galopperade om lyfte han inte en hov.
Undrar om det är så att han funnit tryggheten i kompisens häst men nu bara hade mig och var tvungen att uppföra sig så jag inte lämnade honom mitt där ute i skogan *skrattar*

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 359
Senast: alazzi
·
Hästhantering Har en rätt så stark häst här hemma, som vid tryck av grimma/grimskaft dra iväg åt motsatt håll. Kan ta ett exempel. Reagerar han på...
2
Svar
24
· Visningar
4 818
Hästhantering Jag har fått problem med en av mina hästar :( Hon har fått för sig att hon ska leva rövare i transporten. Igår tog hon priset när hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 024
Senast: Equilina
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 781
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA