Dressyrryttare med distansintresse

V

vanilj87

Har startat 2 distanser nu med min "sporthäst"
Verkligen skit kul, när man kommit iväg vill man säga för starterna är fruktans värda.
Senast testade jag ändå att vänta tills de flesta försvunnit iväg, men som om de hjälpte. En brallande häst de första km, sen att han orkade bralla hela vägen in i mål kan jag inte förstå ;)
omvända metoden funkar inte iheller, att släppa honom med de andra, de blir nästan värre.
Hur tusan coolar ni ner era hästar?:P

Sv: Dressyrryttare med distansintresse

Du vet att du har hela 15 minuter på dig att starta efter att starten gått..?
Brallar han fortfarande trots att han är ensam på banan så långt ögat når?

För min egen del så åkte jag på många andra tävlingar med min unghäst, jag var på westertävlingar, hopptävlingar etc (och du lär väl ha varit på dressyrtävlingar, men de kanske är för lugna?) och på så vis vande hon sig vid speakerröst, att hästar for omkring henne osv.
Utöver detta kan du öva hemma genom att sticka ut och rida tillsammans med flera andra. Då kan man passa på att vara den som rider först, rider efter osv. Ta många pauser så att det inte blir hetsigt på dessa ritter.

Det är nog så att en del hästar ändå kommer att vara mer lättstressade än andra, men i regel fattar de konceptet så småningom.

Jag skulle nog fortsätta starta efter de andra några gånger till, så att din häst får springa av sig lite på egen hand, innan ni hinner ifatt några andra ekipage.

Passar på att slänga in en fråga!

Har en 4-åring som jag vill prova på distans med nästa år. Men kan man komma till tävlingsplatser bara för att miljöträna? Om man specifikt säger detta till tävlingsarrangören såklart, inte bara dyker upp oanmäld.

du kan ju rida PP (prova på) där går det i regel mkt mkt lugnare, offtast en hastighet under 10km/h.

så kommer jag göra med min dam som nu är 3, fast jag tror inte det behövs, hon bryr sig inte om vad andra hästar pysslar med, helt cool... men man vet ju aldrig på tävling...

Men då måste jag ju ändå vänta tills nästa år, han får inte gå någon i år, vill skynda långsamt. Även om en PP inte är så lång... Vill mest komma ut och miljöträna honom, träna på att åka iväg och sådär. Han är lite ängslig av sig så tror det skulle göra honom gott.

det finns ju PP på 2 mil... och du bestämmer ju själv hastigheten, offtast så kan man ride 5 km/h så du behver verkligen inte skynda dig på!

jag ska nog starta nån PP med min dam nästa år, dock kommer hon ju förhoppningsvis få föl så det blir ganska sent på året för min del.

När du lägger upp det på det viset... :angel: Får kanske se vad som finns att tillgå mot hösten, men vill nog gärna komma iväg nånstans då han slipper prestera, bara vara där och ta in alla intryck första gången. Får nog maila lite arrangörer och se vad de har att säga!

som första grej kan du ju åka på mindre utställningar tex (förslagsvis amatör utställningarna) där träffar du andra hästar och man springer och shoar osv osv, sen är det ju bara en häst i ringen och då kan man stå med sin häst och titta på.

det gjorde jag med min häst och hon är helt cool på nya platser! problemet är dock att hon sover (blundar) när jag ställer upp henne :crazy: men men, hellre det än tvärtom!

Får man starta en prova på med en fyraåring?

ja det har jag för mig att man får...
om det inte är anslutet till en tävling alltså.
för är den ansluten till en tävling så gäller ju de reglerna.

Det stämmer säkert, men om den inte är ansluten till en tävling finns det då veterinärer på plats?

Jag har bara varit med på en PP som det inte var nån tävling på och där fanns det veterinär iaf, i övrigt kan jag inte uttala mig.

På en ritt med bara clearound och prova på borde man i så fall alltså få vara med på en fyraåring?
Har alltid trott att man inte får det och tyckt att det varit heldumt. En fyraåring måste väl ändå klara att gå 2 mil i lungt tempo, när de är 6år får de ju gå 16mil i fri fart.

Blev lite sugen på att starta min fyraåring nu...

clear rounden går ju under ridsportsförbundet, så det måste nog bara vara PP tror jag... men jag är inte säker...

bästa är väl att ringa o höra med arrangörerna.

och jag håller med dig att det är lite dumt...

På en PP bestämmer arrangören själv reglerna. Är den samtidigt som övriga klasser så gäller TR. Därför är olika om 4-åringar får starta eller ej.
Det är inte alltid en veterinär som besiktigar. Vi brukar ha duktiga tävlingsryttare som ställer upp och agerar veterinär. Då håller vi nere kostnaden.
Är PP samtidigt som en Clear Round så får du inte starta med en 4-åring. Då gäller TR.
// Linda

Okej tack, synd att det är så tycker jag är det någon som vet anledningen?

Anledningen är att TR reglerar åldern på hästen. Det finns inga PP i TR men det är bestämt att går PP samtidigt som vanliga klasser så ska TR gälla. Enligt TR så finns det inga 20km klasser. 5-åringar får starta CR 40-50km.
Det finns ju PP som inte går samtidigt och där kan arrangören bestämma om 4-åringar får vara med eller ej.
// Linda

Okej det förklarar ju saken men jag tycker ändå att det vore bra om man kunde få vara med med fyraåring. Man kan ju vara med på träningsritter förstås men det är roligare på en tävling där det är lite mer folk och hästar.

Varför inte prova ridhästtiderna på Täby eller Jägersro.
Flaggor, skyltar, lastbilar - men ingen som kollar...

Har startat 2 distanser nu med min "sporthäst"
Verkligen skit kul, när man kommit iväg vill man säga för starterna är fruktans värda.
Senast testade jag ändå att vänta tills de flesta försvunnit iväg, men som om de hjälpte. En brallande häst de första km, sen att han orkade bralla hela vägen in i mål kan jag inte förstå ;)
omvända metoden funkar inte iheller, att släppa honom med de andra, de blir nästan värre.
Hur tusan coolar ni ner era hästar?:P

Haha, jobbigt när de blir sådär. Mitt D-ponnysto är tänkt att starta i en Clear Round för första gången på Hökensåsritten så jag har aldrig varit på tävling med henne, men däremot på flera träningsritter och åkt iväg och ridit med andra. Förutom att miljöträna hästen kan man ju tänka hur man är själv. Kan du ge något stressat intryck på hästen (ex. om du tänker "nej, nu kommer hästen att dumma sig igen").

Man kan också ställa sig frågan hur hästen är från marken. Är han hetsig från marken också kanske du verkligen borde fundera på att komma iväg till främmande platser med mycket nya hästar, liv och rörelse. För min del har det hjälp endel. Däremot har hästen svårt att varva ner efter att man har ridit på en främmande plats. "Nej, vill springa mera! Inte stå still, kom igen nu då!" verkar hon vilja säga ibland. Det ska bli väldigt intressant att komma till Hökensås, det lär ju vara större än vad jag har varit på med henne hittills så då får man ju verkligen se sina brister i träningen.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 359
Senast: alazzi
·
Hästhantering Har en rätt så stark häst här hemma, som vid tryck av grimma/grimskaft dra iväg åt motsatt håll. Kan ta ett exempel. Reagerar han på...
2
Svar
24
· Visningar
4 818
Hästhantering Jag har fått problem med en av mina hästar :( Hon har fått för sig att hon ska leva rövare i transporten. Igår tog hon priset när hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 024
Senast: Equilina
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 781
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA