Dressyrprogram

Tingeling

Trådstartare
Jag har tävlat dressyr två gånger i mitt liv. I början av 90-talet. På klubbnivå. Då fick man typ en kopia på programmet, så man kunde träna. Var hittar man dressyrprogrammen om man nu skulle våga sig ut någon gång?

De finns på ridsportförbundets hemsida under Dressyr.

Ett bra kompliment till dessa är de som finns uppritade på stallbacken.com så får man snabbt en bild av hur det ska se ut :)

De finns på ridsportförbundets hemsida under Dressyr.

Ett bra kompliment till dessa är de som finns uppritade på stallbacken.com så får man snabbt en bild av hur det ska se ut :)
Åh, vad bra!! Tack :)
En till fråga, om man vill starta typ den lättaste klassen som finns, (LC?)
vad säger domaren isf om man rider i hoppsadel? Och måste manen vara knoppad? Du förstår att jag inte dressyrryttare va ;) :D

@Tingeling bara du har träns, engelsk sadel, vita ridbyxor och kavaj så får du tävla. dvs du han komma med lång ovårdad man, hoppsadel, knall rosa vojlock, jockey hjälm och grön kavaj :p.

stallbackens program är väldigt smidiga, lätt att memorera vägarna :).

@Buck

Ha,ha vad bra!!!
Kom på en sak till.....
Är det samma licens man tävlar på oavsett gren?
Och en sak till......
Hur är det med åldersgräns på häst?
Kan man tävla unghästklasser som i hoppning?

Ja du har samma licens för alla grenar. Tänket du på åldersgräns på ryttaren eller hästen? För ryttare finns ingen. För fyraårig häst gäller max LB, 5åring max Msv C, 6 åring max Msv B och sjuåring max Int. I

Unghästklasser finns inte på samma sätt i dressyren. Avdelning B finns inte. Däremot finns specifika unghästprogram som dyker upp ibland. Dessa används oftast för de som försöker kvala t.ex. falsterbo.

@Waco

Tack för ett bra svar!!
Jag tänkte på hästens ålder.
Men då har jag fått lite mer kött på benen. Får se om jag vågar starta, men vet ju mer nu iaf :) Toppen!!

@LadyLusifer

Jadå :)
Har tävlat hoppning upp till 120 iaf.
Men har aldrig varit intresserad av dressyr. Nu visar min unghäst sig vara så fin, så jag börjar fundera lite på om man inte skulle ta och testa att rida något program på honom.
Men jag känner mig lite som Bambi på hal is :D

@Tingeling bara du har träns, engelsk sadel, vita ridbyxor och kavaj så får du tävla. dvs du han komma med lång ovårdad man, hoppsadel, knall rosa vojlock, jockey hjälm och grön kavaj :p.

stallbackens program är väldigt smidiga, lätt att memorera vägarna :).

Vita ridbyxor är inget krav.. dock måste man ha vitt i halsen.

"Ryttarens utrustning
Klädsel under ritten är riddräkt med huvudbonad och sporrar. Riddräkt består av
ridkavaj, ridbyxor och ridstövlar samt ljus polotröja eller ljus skjorta med ljus krage.
Vit slips eller vit plastrong får användas."

@Tingeling bara du har träns, engelsk sadel, vita ridbyxor och kavaj så får du tävla. dvs du han komma med lång ovårdad man,

Jag red MSV C på min kallblodstravare med "lång ovårdad man" eller delad, tjock, vågig man (välj den beskrivning ni föredrar) och fick domarkommentaren "mysig häst med härlig utstrålning"...

Har nyligen ridit LA dressyr på min fåniga fjording med cerise schabrak. Även det fick passera.

Ett tips till, sök på programmet på Youtube och titta när andra rider det. En del skriver ju också ut hur mycket procent de har fått, så man kan ju välja någon som har höga procent och kanske till och med blev placerad, så ser man lite hur det kan se ut "på riktigt".
/En som också alltid varit hoppnörd men har en fyraåring som vill bli dressyrhäst, så jag försöker också plugga in program.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
357
Senast: Cactus
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 248
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 914
Senast: grodan21
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar