Dressyrövningar för barn

S

sseelsa

Min 11-åriga dotter är medryttare på en mycket välutbildad liten C ponny som fortfarande rids av sin kortvuxna och duktiga ägare. Så nivån på ponnyn är mycket hög.
Min fråga är om nån har tips på lite lättare dressyr övningar och en förklaring på hur man utför dom.:idea:
Min dotter har ridit snart 4 år
Jag är alltid med min dotter i stallet och har god hästvana men att förmedla dressyr är jag inte bra på då jag skogsmulle red på min tid
Så kom gärna med tips det mottages tacksamt.
Ägaren har tyvärr inte tid med lektioner då hon har fullt upp med tävlingar

Sv: Dressyrövningar för barn

Varför inte ta dig en annan instruktör eller hyra en transport och bege sig till närmaste anläggning som har träningar?

Om du inte vet hur man utför övningarna - och vet när dom utförs rätt, så kommer det bli väldigt svårt att kunna överföra den kunskapen till din dotter. I det fallet tror jag att det till och med är bättre om hon själv läser några dressyrböcker och försöker lära sig på den vägen.

Men det absolut bästa är enligt mig att ta dig någon som vet/kan och gör det ordentligt (dvs inte närmaste 15 åring ifrån lokala ridskolan för att göra en lite hemsk generalisering to make a point)

Håller med Elizette. Anlita en duktig ridlärare som 'ser' vad som behöver göras och utgår från det!

När jag var mindre försökte min pappa agera ridlärare. Och föräldrar som ridlärare har jag hört att sällan går.

Lycka till!

M-oaa

Att åka iväg med transport blir nog inte aktuellt. Då ägaren är rädd om sin ponny och vill bara att hon skall pyssla och rida lite i paddocken.
Och jag vill just inte agera ridlärare och lära ut fel.:crazy:
Men eftersom ponnyn är högt utbildad så skulle det vara kul med lite lättare övningstips eftersom ponnyn kan agera läromästare.
Jag är bara med som stöd
Min dotter rider normalt på ridskola men nu är det ju sommarlov

om hon har ridit i fyra år bör hon ju kunna några dressyrövningar, vad brukar dom göra på lektionerna? Galoppfattningar, övergångar, rida mycket utan stigbyglar, öppna, sluta, skänkelvikningar, böja, ställa,

Mitt "bästaste" tips. Jättebra och roligt. Jobba med rekvisita och gör "typ" trailbanor. Bommar och koner + ev ngt LITET hinder.

Här kan du ta med övningar som volter, serpentiner, halter, rygga, ökningar och minskningar, byten, cavaletti (viktigt med rätt avstånd) m m i alla gångarter. Det du gör är alltså att förutbestämma banan och bestämma vad som ska göras var. Bara att planera banan är kul! Själva övningen för dottern blir att göra momenten på exakt rätt plats. Jättenyttig övning! Låt henne jobba med max två banor / spår tills det sitter innan du byter.

Kolla lite western på ex vis youtube (sök på trail). Där kan du få massor av idéer.

Rida utan stigbyglar är bra! det kör vi redan. Lite banbygge skall vi pröva på det finns säkert folk stallet som kan hjälpa till.
Galoppombyten, ställa kan hon men däremot inte öppna och sluta och skänkelvikning .Kan nån förklara enkelt hur man gör:confused:

Det är inte növändigt att släpa en massa material för att göra en bra bana. Ta med några konor (duger även med PET-flaskor!) och använd bokstäverna (om det finns) + dra linjer i marken.

Avråder från att ge er på sidvärtsrörelser på egen hand - det gäller särskilt med en duktig ponny. Han kan kanske klura ut vad ni är ute efter och så kan det se ut att bli rätt - men risken är att din dotter lär sig fel.

Galoppombyten, ställa kan hon men däremot inte öppna och sluta och skänkelvikning .Kan nån förklara enkelt hur man gör:confused:

Lite off topic, men vilken annorlunda ridskola där man lär sig galoppombyten före skänkelvikning.. :p Ingen bra idé att lära sig rida på amatörforumstråd, men du kan ju googla om du promt vill veta t ex hur man gör skänkelvikning eller i alla fall flytta lite i hörnen, typ tanke på framdelsvändning

Helt vanlig ridskola. Galoppombyte har dom bara råkat gå in på för att tillfället föll sig så vid ETT tillfälle. Sen rider hon en ytterligare en kompis A ponny ibland då har hon bara prövat på. Men hon har långt kvar som sig bör när man bara är 11
Allt gott ;)

Det lät ju lite konstigt att hon varken kan skänkelvikning eller öppna efter fyra år på ridskola. Skänkelvikning brukar man lära sig ungefär samtidigt som trav, och definitivt innan galopp.. :crazy: Innan hon kan de lätta rörelserna har jag inga tips på övningar, men när hon kan det kan man t.ex. rida skänkelvikning på diagonalen tills man kommer till medellinjen och sen rida öppna längs den, det är en bra och lösgörande övning :)

Det lät ju lite konstigt att hon varken kan skänkelvikning eller öppna efter fyra år på ridskola. Skänkelvikning brukar man lära sig ungefär samtidigt som trav, och definitivt innan galopp.. :crazy: Innan hon kan de lätta rörelserna har jag inga tips på övningar, men när hon kan det kan man t.ex. rida skänkelvikning på diagonalen tills man kommer till medellinjen och sen rida öppna längs den, det är en bra och lösgörande övning :)

Vad för slags ridskola har du erfarenhet av?
Har aldrig hört att man lär ut skänkelvikning eller öppna så tidigt?

herregud hon är 11 år! Första året red hon på shetlandsridskola dessutom.
När man är 7-10 år har man svår med koordinationen och dom grupperna med småbarn ridskolorna brukar mest köra ridvägar som övningar. Det är först nu det börjar släppa i 11-12 års åldern att göra olika saker med händer och fötter :o

Vad för slags ridskola har du erfarenhet av?
Har aldrig hört att man lär ut skänkelvikning eller öppna så tidigt?

Håller med dig! Det är ju skillnad på en 16 åring som ridit i 4 år och en 11åring
Den mentala utvecklingen gör ju att man lättare lär sig när man är lite äldre

när man är 11 år ska ridning vara roligt utan för stora krav! Du verkar ha en bra inställning till detta!

Jag hjälper granntösen ibland med hennes b-ponny, hon är 10 år och vi håller på med väldigt enkla saker men som hon ändå ibland har svårt att lära sig.

vi använder ofta koner och gör små banor där hon både ska tänka på att styra och ha rätt gångart på rätt ställe. Vi brukar hålla till längs fyrkantsspåret och ställa upp portar av koner innanför spåret där de ska rida igenom samtidigt som de gör en volt eller volt tillbaka. Jag ropar skritt, trav, galopp och sedan en bokstav där det ska ske. I början hade tjejen väldigt svårt för att göra flera saker samtidigt, ibland hade hon fullt upp med att trava så att hon glömde bort att rida volten mellan konerna. denna övning kan man sedan bygga på med att flytta hästen i sidled eller bara finslipa på övergångarna!

att träna sidvärtes är väl utmärkt nu när ni har tillgång till bra ponny! att bara pröva och flytta hästen med hjälp av skänkel, utan att ta tag i tygeln, kan vara nog så svårt!!!!

när man är 11 år ska ridning vara roligt utan för stora krav! Du verkar ha en bra inställning till detta!

Jag hjälper granntösen ibland med hennes b-ponny, hon är 10 år och vi håller på med väldigt enkla saker men som hon ändå ibland har svårt att lära sig.

vi använder ofta koner och gör små banor där hon både ska tänka på att styra och ha rätt gångart på rätt ställe. Vi brukar hålla till längs fyrkantsspåret och ställa upp portar av koner innanför spåret där de ska rida igenom samtidigt som de gör en volt eller volt tillbaka. Jag ropar skritt, trav, galopp och sedan en bokstav där det ska ske. I början hade tjejen väldigt svårt för att göra flera saker samtidigt, ibland hade hon fullt upp med att trava så att hon glömde bort att rida volten mellan konerna. denna övning kan man sedan bygga på med att flytta hästen i sidled eller bara finslipa på övergångarna!

Tack! det värmde :love: precis vad jag behövde höra Det skall vara kul hela tiden när man är så liten. Svårt nog ändå med nervositet och rädsla:grin:

Nu kommer jag och är lite krass igen :),

en trailer bana tycker jag låter som en roligt ide, men jag anser fortfarande att det bästa för både häst och barn är att ta dit en instruktör som Kan. Även om ponnyn kan med en ryttare som kan - innebär INTE det att den "kommer att lära upp" din dotter - på egen hand. Ofta är det ju istället tvärt om - att det är svårare att få en välutbildad ponny att utföra enklare saker just därför att dom är vana vid små precisa hjälper.

jag skulle vilja påstå - När det bara är ni två - satsa på att göra saker som din dotter redan kan, gör roliga saker - utflykter, små hinder banor, lär er om NH och pröva på lite sådant. men just dressyrbiten - att gå in på nya övningar och "lära" sig nya saker - tycker jag personligen att då ska man ha ett vakande öga som kan säga bu eller bä när det blir rätt/fel. Att lära in "fel" vid ung ålder kan göra att man får otroligt svårt att arbeta bort dom ovanorna senare samt att det inte är speciellt shysst emot hästen ifråga.

Så, kolla med närmaste ridskola om dom inte har någon tjej som kanske har gått RIK eller liknande som kan komma förbi och hålla lite grundläggande lektioner - alt om det finns någon annan tränare som skulle kunna komma ut till Er (det finns gott om tränare som gör så - vissa tar inte ens bensinpengarna för det!) Jag tror att det är något som skulle ge väldigt mycket och vara väldigt roligt. :)

Dressyrövningar med mig i paddocken det kommer inte att ske så vi kör lite kul grejor bara det har jag förstått. Kanske blir det instruktör längre fram men inte just nu. Nu får hon bara lära känna hästen och njuta av tillvaron som ponnyägare 3dgr i veckan borsta mocka och allt vad det innebär :banana:

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
694
Senast: Hanna2021
·
Ridning Hej! Dotterns nya ponny har ridits väldigt mycket framåt av tidigare ägare. Den blir väldigt framåt och samtidigt går den bakom...
Svar
11
· Visningar
1 738
Senast: Yrja
·
Ridning Min nyss fyllda fyraåring är medryttare till en liten shettis. Vi går mest ut i skogen, men en liten ridbana finns att tillgå. Barnet...
Svar
11
· Visningar
2 317
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama