Dressyrhingst till mitt fullblodssto (BILD)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare fio
  • Startdatum Startdatum
F

fio

e: Eighty eight keys xx - Raise a Native xx e: Native Dancer xx 9 år 172cm hög med bra gång (8 mässiga), lite skarp och lite het men väldigt snäll och super ridbarhet.

Här är Bild på henne

bild på andra sidan

ansiktsbild

jag funderar på Rubinrot?? eller någon av Tullstorps hingstar men det får vara en lugn en helst, eller några andra förslag??

En god vän till mig har fått fina avkommor undan ett sto e Eighty eight keys efter Burboun och Nobel, båda med dressyrinriktning. Rubinrot låter inte som något dumt förslag.

Piggy

Frågan är ju om storleken spelar roll, för Rubinrot är ju hyfsat stor och lång :)

Men rent tempramentsmässigt så är han underbar. Träffade honom första året han var i avel och coolare avelshingst får man verkligen leta efter :love:

Jag vill ha en stor häst :) Hingsten måste ha bra temprament, har bara sett Rubinrot på tävling där han verkar var lugn iallafall.

en massa visningar och bara 2 förslag???

Så hemsk kan hon ju inte se ut :( :cry:

Jag bara undrar varför du just funderar på en dressyrhingst?Sysslar du inte med fälttävlan?

Lättare att fundera på hingst om man vet vad personen ifråga har tänkt att det ska bli av avkomman...

Varför inte Bocelli 1044??
Jag råkade av en händelse köra förbi Flyinge Kungsgård igår och såg att det var dressyrtävlingar. Det visade sig att det var kval till unghäst-vm :) Jättekul att se!!! Bocelli vann 5-års klassen med 89.4 % och han var :d :love: Så han lär väl representera Sverige.
Han var dessutom föredömligt lugn under hela ritten.
Här hittade jag en länk http://www.gransbostuteri.com/hingst_bocelli.htm

Fast jag tycker ju Rubinrot är skitfin oxo.

/puppan

Härlig stam och härlig häst :love:

Med ett sånt sto finns det mycket jag skulle tänka mig... :d

Gränsbos hingstar har ju redan nämnts - Bernstein är inte att förglömma, han har lämnat kanon med fullblod. Mycket god förärvare med åtskilliga svårklassavkommor. Nobel kunde nog passa också - då får du hoppförmåga på köpet :D. Finns piaffbilder mm på vår hemsida. Han har både gång och hoppförmåga. Bourbon är också en multitalang med goda hoppresultat samt GP-placering (och många fler lär det bli). Bocelli har ju både egna toppresultat och mycket bra stam.

Briar borde passa kanon också - han lämnar ju både hopp och dressyr. Första årgångarna är små men har lämnat både hingstar och toppdressyrhästar (t ex Crossy och Berlioz).
Hans son Biggles kan också vara intressant?

Sack - jag har sett en avkomma med fullblodsmamma och den var kanon! Kaliberblodet är ju välkänt för att funka med fullblod! Sonen Saigon kan nog också vara något?

Hade gärna sett "Corde"-blod till ett fullblodssto. Synd att Cortez inte lever... Corrado WL kanske vore något? Come Back II passar ypperligt till fullblod!

Aerline kan nog vara intressant också - mycket bra stam bakom. Även där får du ju hoppförmåga på köpet...

Ja, det finns ju massor av intressanta hingstar till ett sånt sto! :D Rubinrot är läcker, men kanske inte det jag tänkt på i första hand? Bra bakbensaktivitet skulle jag tro att du har i stoet? :)

Mvh Cissi

Måste få fråga. Vem har du köpt henne av och vem står som uppfödare? Känner igen mamman allt för väl, har ev en helsyster...

Vill du ha efter "en lugn en" så kan jag rekommendera Nobel och Bourbon som piggy redan nämt, bägge är kanon i skallen och multitalanger.
Jag har använt Nobel ett par gånger själv och de avkommorna är jättetrevliga även undan skarpa mödrar, de har fått mkt fina gångarter också. Fick ett stoföl e. honom u. fullblod för ett par år sedan som bla vår gemensamma bekant Tina Lundin var väldigt förtjust i. :) Ettårs-bild hittas på min hemsida under tidigare uppf, Nike Pooh.
På min anv.bild är det också en Nobelavkomma. :)

Jo hon har en helsyster som är född 94 Racey Native heter hon och har gått på galoppen. Min har aldrig gått löp jag köpte henne direkt från uppfödaren som 1-åring Eva Mustad, jag kunde köpa henne för att jag kände henne privat samt att min häst skulle bli för stor för galoppen och hon är ju väldigt stor oxå 172.

Kul om du har helsystern, skulle gärna vilja se hur hon ser ut :)

Du får väl göra som jag och hoppsan. Seminera med Saigon i år och vänta tillsammans med oss på fölningarna nästa vår? :D

Måste bara säga att din "lilla" pålle är väldigt lik sin far!

Håller med dig om Gränsbos hingstar, Bocelli och Bernstein ger lugna avkommor, men Bourbon är det mer klipp i, men snälla.

Varför inte Donnerfly eller Bayron också bra dressyrhingstar.

Men Bernstein har gett mycket bra med fullblodsmamma

Då har hon måga helsystrar!! :bump: :bump: :bump:

Jag har arbetat hos Eva sedan -98 och hästarna är till vardags "våra", dvs hennes är mina med :D. Men man har ju sina favoriter och den aktuella tillhör den skaran.

Hon heter Max Mara (efter modeskaparen) och är född -95 tror jag. när jag började hos Eva hade Maran precis kommit hem från banan för att sättas i avelsbox. Nu har hon fått fyra föl om jag inte tappat räkningen, men ingen har sprungit nåt speciellt. Hon är betäckt nu med Academy Award, men blir inte det fölet heller nåt så skall vi sälja henne som avelsto av hopphästar. hon är en mini kopia av 88:an, helt underbar att hålla på med, lagom mycket nerv men har en räv bakom varje öra :D

hon finns att beskåda på Webbplats
så trevligt att veta syskonskaran har det bra! skall hälsa Eva så gott, träffar henne på tisdag!

Liknande trådar

Avel Sitter och klurar på hingst till mitt sto e. Flemmingh-Shogun**-Aderlass. Stina behöver en hingst med en bra överlinje och stark, inte...
Svar
10
· Visningar
1 517
Senast: Retzina
·
Avel Ja, nu närmar sig paniken. Två veckor kvar tills det är dags för mig att betäcka, och jag är fortfarande inte säker på vad jag ska ha...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 442
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar