Dressyrhingst med "tjuren-Ferdinand-mentalitet"

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Betula
  • Startdatum Startdatum
Sv: Dressyrhingst med "tjuren-Ferdinand-mentalitet"

Jag säger också Nobel! Min 3-åring är efter honom och är hur cool som helst. Då jag haft både hans mamma och mormor som haft MYCKET humör så har Nobel visat sig vara ett bra val. Min Hartwell har ett riktigt bra temperament! Cool, men ändå pigg och vaken.

Jag har sett hingsten live vid ett antal tillfällen och jag håller inte med om att han skulle gå i kortare form än någon annan eller att hans hals skulle vara vare sig kortare eller sämre ansatt än hos de flesta andra. Jag *tror* att många har hakat upp sig på denna raka hals som han hade som fyraåring och bilden som Flyinge lagt ut och sen om man bara säger det tillräckligt ofta så blir det en sanning att hingsten måste ha ston med bra halsansättning..

Fast det står ju i hans kritik också att han har rak hals. Att det inte syns lika mycket nu när han är äldre är ju inte så konstigt eftersom han naturligtvis har mer muskler. Har dock aldrig tänk på att han ser kort ut i formen. Har dock sett några avkommor och de har tyvärr haft samma rätt tråkiga halsansättning. Finns ju dressyrhingstar med betydligt bättre framparti och halsansättning än Belamour, Jag hade inte använt honom på ett sto som hade låg halsansättning eller var lågställd.

Missförstå mig inte dock, jag tycker verkligen om Belamour! Hans härliga psyke och elasticitet tycker jag verkligen behövs i aveln!

:crazy:mitt sto har ganska lågt ansatt hals och jag har faktiskt inte hört något om Belamours halsansättning. Vi får väl se vad det blir. Han var mitt andraval och med strulsto "fick" jag en sista chans med Belamour eftersom mitt första val "åkt hem". Till min stora lycka blev hon dräktig, så ärligt talat skiter jag i det, bara det blir en med hals över huvet taget;) Och rent generellt föredrar jag lite låg hals och en häst med bra temperament än en "perfekt" stökpotta.

Heslegårds Rubin ger bra halsansättning, rörelser, och är en oerhört trevlig individ. Han passar dock inte till allför kortlinjerade och kortbenta ston.

Fast det står ju i hans kritik också att han har rak hals. Att det inte syns lika mycket nu när han är äldre är ju inte så konstigt eftersom han naturligtvis har mer muskler. Har dock aldrig tänk på att han ser kort ut i formen. Har dock sett några avkommor och de har tyvärr haft samma rätt tråkiga halsansättning. Finns ju dressyrhingstar med betydligt bättre framparti och halsansättning än Belamour, Jag hade inte använt honom på ett sto som hade låg halsansättning eller var lågställd.

Missförstå mig inte dock, jag tycker verkligen om Belamour! Hans härliga psyke och elasticitet tycker jag verkligen behövs i aveln!

Vilken elasticitet :eek: Den enda gången hingsten överhuvudtaget rör sig framåt är när SG sätter sporrarna i honom. Tycker han är otroligt oelastisk och antingen är det full fart framåt eller floppa runt i någon trist arbetstrav, finns inget däremellan, känns som han skulle stanna om inte sporrarna ligger i.... Tror inte han är så kort i formen egentligen men sadeln ligger ju fram på bogarna.

Booooring

http://www.youtube.com/watch?v=8vyVyxdgdow

Weltman, mer tjuren Ferdinand än så hittar man väl inte?
När jag var på Lövsta och kollade in honom när min sto stod på semin där berättade en av tjejerna att de brukar knoppa honom liggandes ibland. Han vägrar resa på sig när han vilar om man inte lockar upp honom med mat.
Jag betvivlar inte att Weltman är tjuren Ferdinand själv men är högst tveksam till om han nedärver det. W-blod är väl inte känt för just det direkt.

Alla Weltman-avkommor jag hört talas om har haft mkt fint temp/ridbarhet. Även hingstar har ett möderne och Weltmans kanske är coolt?

Dessutom finns det många myter om hingstars nedärvning.
Weltmeyer har betäckt otroligt mycket så det finns avkommor av alla de slag.

Senast ändrad:

Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om...Belamour har just stora och elastiska gångarter, det ser du väl på filmen du länkat till om inte annat?
Jag tror dock att man ska ha ett sto som nerärver en bra typ då han är lite kortbent fram och lång/sänkt i ryggen.

Såg honom f ö på bruksprovet och han var den med bäst gångarter det året, mjuka, stora och avspända.

Visst när SG sätter sporrarna i då blir dom stora men dom "vanliga" gångarterna är ju hur tråkiga som helst. Det är inte elastiskt i min värld när gångarterna blir stora pga ryttaren rider framåt , bakbenen är hur trista som helst när han ska samla sig och det finns ju noll register mellan framåt och bakåt eftersom han i stort sett dör när hon förbereder för att gå in i diagonalslutan , men du får naturligtvis tycka han är bra men det gör inte jag :)

Senast ändrad:

Jag anser Belamour har tre bra grundgångarter plus ett supertemprament!Frågan var efter ett tjuren ferdinand temprament. Vill man ha en trevlig ridhäst/tävlingshäst är det en häst jag själv gärna väljer!

Last Liberty.... Har inte träffat en enda avkomma som jag kunnat klaga på. Har en egen, tyvärr blev han lite väl stor, 178cm. Men lättriden, klok, väääääldigt snäll. Folk brukar kalla honom för "mentalt avtrubbad". Finns inget som skrämmer honom eller hetsar upp honom. Och så cool, vill jag ha alla mina hästar.
Dom får dessutom Både gång och hopp... Så alla plus till Liberty...
Blir att betäcka ett Liberty sto nästa år. Dock med hopphingsten Casir Ask. Spännande kombination. :)

Heslegårds Rubin, Nobel o Bocelli. Kollar själv efter hingstar med mkt gott temperament :)

Bocelli.

Vi har ett sto med mycket nerver och temperament som vi betäckte med Bocelli. I stallet har vi nu ett helt underbart stoföl, sååå snäll och trevlig och lättsam.

Kan ju säga att jag har träffat/hanterat Bocellis helbror då vi stod i samma stall i ett par år och den har en hel del temperament.
Snäll som en ängel i stallet, men i ridning och hantering så får man leta efter spralligare och busigare häst. :D Otroligt flott dock.

Sprallig o busig ser iaf inte jag som ett dåligt temperament..dumma, svårhanterliga, lömska, motsträviga o arbetsskygga däremot. Och det har jag aldrig sett varesej Bocelli själv eller någon avkomma vara.

Senast ändrad:

Nej det är ju klart, men att flyga i luften för minsta lilla - typ att en häst går ut ur
stallet eller att någon går på gruset vid ridbanan, kallar jag inte "tjuren-Ferdinand-mentalitet". ;)

Nä. Men det kallar jag inte busig o sprallig heller. Snarare nervig, orolig eller med stort kontrollbehov.

Nej det är ju klart, men att flyga i luften för minsta lilla - typ att en häst går ut ur
stallet eller att någon går på gruset vid ridbanan, kallar jag inte "tjuren-Ferdinand-mentalitet". ;)

Du och jag har uppenbarligen väldigt olika definition på "sprallig och busig". För mig är det en pigg och glad häst, känslig för hjälperma och allmänt skojig att rida.
Det du beskriver ovan kallar jag definitivt inte "sprallig och busig". Jag tycker inte det du beskriver ovan heller är något som är typiskt för vare sig Bocelli eller de avkommor jag sett efter honom. Hur är mamman till den häst du beskriver?

Om man vill ha en död sill att rida så är förmodligen "sprallig och busig" något negativt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi har haft schäfer (hanar) i nästan 30 år och nu när "vår" uppfödare inte längre föder upp hundar så bestämde vi ganska tidigt att det...
Svar
19
· Visningar
3 096
Senast: Soso
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 420
Senast: moonstruck
·
Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 568
Senast: smulan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar