Dressyrhingst med "tjuren-Ferdinand-mentalitet"

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Betula
  • Startdatum Startdatum
B

Betula

Hej!

Letar efter en dressyrhingst (halvblod) som har lite tjuren Ferdinand i sig och som nedärver detta till sina avkommor. Naturligtvis ska han vara snygg och röra sig bra. :)

Jag har ett fint hoppstammat sto (40p) med mkt bra rörelser men med lite för mycket humör, som jag vill betäcka.
Är själv mer åt dressyrhållet så denna gång får det bli en dressyrvariant. ;)

Vad har ni för förslag på coola hingstar? Egna erfarenheter av avkommor?

Sv: Dressyrhingst med "tjuren-Ferdinand-mentalitet"

Nobel. Har hittills inte sett en jobbig vkomma efter honom.

Belamour!! Jobbat med hingsten och sett ett antal avkommer ALLA med supertemprament!Ett plus är att de inte hoppar så tokigt iheller ;)

Och jag skulle titta på Hip-Hop. Men Minnas Isac i bakhuvudet alltså. Hoppstammat med Irco Marco blod som är lugnande men som sagt kan ge bra gångarter också.

Även Belamour kan ju vara ngt, men hans avkommor har ju inte riktigt bekänt färg ännu eftersom de är så unga

Tycker inte ens Belamour har bekänt färg.. kollar man på filmen på 7 års championatet ser det inte allt för roligt ut. En medioker tråkig häst och då rids han av ett proffs.

Jag har ett Connaisseurföl som är verkligen super i temperament. Man kan göra vafan man vill med honom o han säger "OK" med glatt humör alltid! Tom när han får sprutor. Har pratat en del med Connaisseurs ägare och även dem som skött han på flyinge o de säger likadant om honom, supertemperament, gosig, trevlig i alla miljöer och underbar o rida. Så om du vårar på nåt yngre så kan jag varmt rekommendera honom.

Floré Star, Dalwhinnie, Clever Hill Q är som valacker allihop

Jag har en 3-åring efter Nobel som förutom att hon ärvt vissa drag från sin mormor med lite stoiga tendenser så är hon enormt cool att rida och att hantera.

Ser att några andra sagt det också, men Nobel gillar jag.
Har en 5-åring efter Nobel. Råcool, storgångad och hoppar stort.
En klippa både hemma och borta. En riktig tjuren Ferdinand-typ. Både dressyr- och hopptränarna är nöjda med vad de ser.

Valpig, alltid hungrig och aldrig skärrad. Snygg kille som syns.

Håller med om 7-års shampionatet. Han var inte alls sig själv där. Jag väntar föl efter honom i vår för jag har tidigare haft ett gott öga till honom. Men där undrade jag varför jag valt den hingsten:crazy:
Men som sagt, jag har sett honom tidigare och tyckt att han var väldigt flott. Han har också fått mycket beröm för sitt temperament vilket jag värderar högt.

Kan du berätta mer om honom. Väntar föl efter honom i sommar.

Jag funderar starkt på Hampton till min nästa år om det blir betäckning, tycker han verkar oerhört vänlig och har trevlig stam. Även kikat på Canterbury som visserligen är hoppinriktad men rör sig fantastiskt trevligt och verkar vara en riktig ängel av det jag sett när jag spionerat på honom när han varit ute och tävlat här i krokarna.
Har också blivit tipsad om Belamour men har inte hittat en enda video på honom där han ser nåt annat än riktigt tråkig ut tyvärr.

Annars är både Don Primero och Weltman starka favoriter hos mig som brukar lämna trevligt. Har erfarenhet av en hel del hästar efter dom som trots virrpannor till mammor är oerhört trevliga och coola.

Floré Star ger ett mycket sympatiskt intryck och borde bevara hoppningen också. Belamour lär vara världens snällaste eftersom SG rider honom. Har för mig att han var bra i första omgången i Falsterbo i år, men mycket mattare andra vändan-eller så blandar jag ihop detta året med ett annat. Även om han var matt i finalen-så har han utvecklat sin gång betydligt, han är starkare och har fått mer luft. Men man måste ha ett sto med bra halsansättning!

Weltman, mer tjuren Ferdinand än så hittar man väl inte?
När jag var på Lövsta och kollade in honom när min sto stod på semin där berättade en av tjejerna att de brukar knoppa honom liggandes ibland. Han vägrar resa på sig när han vilar om man inte lockar upp honom med mat.

HipHop är väl annars också känd för att lämna väldigt trevligt temperament och bra gång.

Varför måste man ha ett sto med bra halsansättning ?
Belamour har inte någon dålig halsansättning och inte ett dåligt framparti heller. Det kanske var outvecklat när han var 4 men så ser det inte ut längre.

Tack för svaren! :)

Nu ska jag djupdyka i datorn och kolla upp dessa hingstar! :d

Varför måste man ha ett sto med bra halsansättning ?
Belamour har inte någon dålig halsansättning och inte ett dåligt framparti heller. Det kanske var outvecklat när han var 4 men så ser det inte ut längre.

Vet inte om han bara har sadeln oerhört långt fram eller har väldigt mycket bakom sadeln men tycker att han ser så kort ut i halsen när han rids oberoende form. Ger lite "dragster med punktering på bakhjulen"-känsla på de filmer jag sett så skulle vara intressant om det finns någon som ger ett bättre intryck eller om alla som är positiva har sett honom live?

Jag har ju inte sett Belamour live så det är ju mycket möjligt att han är helt annorlunda just under ryttare? Du är inte den första jag läser sånt här av. Man blir ju väldigt fundersam faktiskt och väldigt sugen på att se honom live för att bilda sig en egen uppfattning :confused:

Hans poäng som 4-åring var ju inte fy skam:
88998
"Långlinjerad, välproportionerlig. Litet uttrycksfullt huvud, rak hals, lång manke, djup bog, öppet ländparti, välformat något kort kors. Mycket välbenad. energisk, avspänd, rörlig, vägvinnande skritt. Taktmässig, luftig bogfri trav med god bakbensaktivitet, dock med något bristande bärighet"

Och testryttarna sa inget negativt heller

Och användningsråden från 2008 säger inget speciellt om frampartiet (fast de är ju nästan alltid löjligt allmänt hållna...)
"Belamour 1151:
En son till den i Europa mycket uppmärksammade dressyrhingsten Belissimo M, med framgångsrike Lord Sinclair I som morfar. En mycket välbenad hingst med ett utmärkt temperament, prestationsvillig men samtidigt mycket avspänd, och med mycket hög ridbarhet. Han har tre välbalanserade gångarter med extra plus för galoppen. Han kan rekommenderas till de flesta typer av ston för en målinriktad dressyravel, speciellt för att förutom gångarterna även förbättra extremiteter och ridbarhet."

Jag har sett hingsten live vid ett antal tillfällen och jag håller inte med om att han skulle gå i kortare form än någon annan eller att hans hals skulle vara vare sig kortare eller sämre ansatt än hos de flesta andra. Jag *tror* att många har hakat upp sig på denna raka hals som han hade som fyraåring och bilden som Flyinge lagt ut och sen om man bara säger det tillräckligt ofta så blir det en sanning att hingsten måste ha ston med bra halsansättning..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi har haft schäfer (hanar) i nästan 30 år och nu när "vår" uppfödare inte längre föder upp hundar så bestämde vi ganska tidigt att det...
Svar
19
· Visningar
3 096
Senast: Soso
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 420
Senast: moonstruck
·
Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 568
Senast: smulan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar