Dressyrhästen lättskrämd, genetik? Apropå krönika

lakrits

Trådstartare
Vad har ni här på avel att säga om krönikan i R******t?
Den angående dressyrhästens rädsla och lättskrämdhet?
Stämmer det tror ni? Vad tyckte ni om testet dom hade gjort osv. osv.

Vad har ni för åsikter?
Gäller det dagens hästar överlag eller bara inom dressyren?
Tittar man idag mer på hästens mentalitet än exteriör och meriter?
Hur ser framtidens avel ut?

Gärna åsikter om alla raser,,,inte enbart halvblod osv.

Sv: Dressyrhästen lättskrämd, genetik? Apropå krönika

Kan man hitta krönikan ifråga på websidan?
Jag kikade lite och kunde inte hitta den...
OM den finns där, LÄNKA! Om den inte finns där, sammanfatta BÄTTRE vad den innehåller, så att ALLA har en chans att vara med och diskutera frågan!

Det finns faktiskt hästfolk som INTE har ridsport!

Det är sant.........

Ok..så här var det (i förkortad version)

Man tyckte/tycker att uppdelningen av dressyravel och hoppavel var för strikt. Att man enbart letar/letat efter egenskaper passande just hopp eller dressyr, man har missat att titta på psyke och mentalitet när man avlar och mer på prestation och meriter.

Man hade en allmän uppfattning om att dressyrhästar är mer lättskrämda och harigare än hopphästar.
Den studie man gjorde gick ut på att ta reda på om detta stämde.
Man ville veta om det berodde på träning/tävling eller om det var något genetiskt.

Man hade då gjort ett sopsäcksförsök.
Försöken hade utförts i hästarnas hemmamiljö, hemmaridhus eller dyl. och gick ut på att låta hästen stå och äta ur en havrehink när man drog en sopsäck snabbt en meter längs marken med hjälp av ett snöre och hästens reaktion noterades på en femgradig skala, från flykt till ingen flykt alls.
Man mätte också hur lång tid det tog för hästen att börja äta igen.

Det var 32 hästar i försöket, 15 dressyr och 17 hopphästar.
Utbildningen varierade från knappt hanterade till Grand Prix nivå och de hade valts ut med hjälp av färdernas BLUP-index. Hingstarna skulle ha höga index i den ena disiplinen och låga i den andra.

Resultate visade att det var stora skillnader mellan hästarnas reaktioner. Dressyrhästarna visade mera reaktion oavsett ålder och utbildning, vilket detta då tydde på genetik.

Man ställer sig då frågan om kvickräddhet är en förutsättning för att bli en bra dressyrhäst eller är det en oönskad biprodukt som ryttarna kan hantera, men som ger normalryttarna problem?

Man skriver också att ett skrämseltest kanske skulle kunna bli en nionde bedömningspunkt på 3 årstestet?
Det står också att en rädd och spänd 3 åring travar hellre än galopperar runt löshoppningsbanan. Under svävmomentet kan den inte rädda sig genom att förändra riktning och hastighet. Att en sådan häst med förtroende skulle sväva över ett hinder faller på sin orimlighet. Rädsla blockerar både kropp och sinne, kroppskontroll och balans blir lidande liksom förarens möjlighet att påverka och utbilda den.
Man ställer sig då frågan om domarna förväxlar spänning med spänst-att de kvickrädda hästarnas luftiga rörelser misstagtis för äkta vara?

Nu ska jag då tillägga att ovanstående inte är mina ord och tankar utan detta är en förkortning ur krönikan från R*****t.
Jag kikade och sökte på sidan de hänvisade till men fann inget där.
Något fel kanske.

Jag tyckte att detta var ganska intressant och undrar lite vad ni tror om det hela?

Man brukar ju vilja ha en viss "nerv" på en dressyrhäst för att det skall bli riktigt bra rörelser. En viss utrstrålning.

Det kan ju vara så att de hästar som har det här lilla extra helt enkelt är harigare än andra hästar och därför fungerar så bra i dressyren (ren spekulation från min sida).

Sen har man ju avlat på det här lilla extra osv.......

Mvh

Tora

utan att ha läst artikeln ifråga...

Jag måste säja att jag är lite förundrad över att det tagit ända tills NU att reagera på dressyrhästarnas överdrivna känslighet. För inte sjutton krävs det harighet för att de ska ha nog med energi och käsnlighet och bli bra tävlingshästar i dressyr...
Sen tror jag faktiskt att en stor del av problemet ligger i skillnaden mellan hoppryttares och dressyrryttares sätt att hantera sina hästar. OM vi nu generaliserar grovt så tror jag att det är betydligt vanligare att hopphästar får komma ut i skogen och galoppera ordentligt än att dressyrhästarna får det. Att hopphästarna är mer i hage än dressyrhästarna (för ridturen ska ju bara den roligaste stunden på dagen, så att de blir extra på tårna då :smirk: ). Att dressyrhästarna generellt är mer betraktade som porslinshästar än vad hopphästarna är. En hopphäst MÅSTE vara modig för att komma någon vart. Den MÅSTE kunna hoppa över såväl vatten som diverse andra målade konstigheter och detta redan i de lättare klasserna. EN feg hopphäst kommer aldrig längre än dit... En feg dressyrhäst kan gå hur långt som helst, för man kan alltid stoppa bomull i öronen och be folk tassa på tå runtomkring så att man kan rida i alla fall... :angel:

Måste säja att jag blev GLAD på bruksprovewt när åtminstone EN av de äldre dressyrhingstarna tilläts hejas fram ordentligt av publiken och verkade gilla det! :bow: FLER såna tack!!
Och tummen ner till den hingst där ryttaren redan i förväg hade bett om knäpptysta läktare för att kunna rida sin uppvisning. :crazy: Vill vi verkligen ha såna hingstar i vår avel? Oavsett hur fint de sprätter med benen när de springer...

Min är väldigt lättskrämd trots att han rids i skogen så gott som varje dag, och går i hage varje dag, och bor på gård med traktor, bilar, ungar etc. Lite mer sansad har han väl blivit med åren men inte mkt. :p
Han är inte nervös eller stressad egt, han är lugn och harmonisk i grunden, bara väldigt på vakt och flyger i luften för minsta lilla. Explosiv!

Så det är inte bara hanteringen det beror på, det ligger nog faktisk en del i generna också... Hans pappa var dressyrhäst Och fullblod så han har väl att brås på... :angel:

Man använde sig av hästar i olika utbildningsnivå för att det INTE skulle vara olikheter i hanteringen som skulle vara utslagsgivande.

Sedan är det väl inte bara dressyrhingstar som kan vara lite knasiga. Baloubet må vara modig men jag vet inte hur många meter JAG skulle komma med honom.:rofl:

Centaur skrev:
Min är väldigt lättskrämd trots att han rids i skogen så gott som varje dag, och går i hage varje dag, och bor på gård med traktor, bilar, ungar etc. Lite mer sansad har han väl blivit med åren men inte mkt. :p
Han är inte nervös eller stressad egt, han är lugn och harmonisk i grunden, bara väldigt på vakt och flyger i luften för minsta lilla. Explosiv!

Så det är inte bara hanteringen det beror på, det ligger nog faktisk en del i generna också... Hans pappa var dressyrhäst Och fullblod så han har väl att brås på... :angel:

Explosiv det var precis det ordet jag letade efter. Tack!

Precis den sortens häst jag menade. Dock absolut inget ont om din häst. Det var bara den sortens bild jag ville måla upp.

Mvh

Tora

Ingen fara, han Är lite knasig :angel: men jag tycker om honom ändå. Blir aldrig tråkigt iaf, varje dag är lika spännande. :p

Tänk på Briar i en piaff, då har man en bra bild av den "explosiva dressyrhästen". :idea:

Centaur skrev:
Måste kontra med att mitt fullblod är hur collt som helst och bryr sig varken om traktorer, takras eller plötsliga ljud. Hon är betydligt lugnare än mitt gamla halvblod, så att hästar är nerviga pga att de är fullblod eller har fullblodsinslag stämmer dåligt. :cool:

då får vi väl skylla allt på dressyrdelen då :p

Nej men man kan ju inte dra alla över en kam, men om man tänker statistisk så är det väl så att ju mer blod, ju mer nerv.... Givetvis finns det undantag...
precis som det finns stencoola dressyrhästar och hysteriska hopphästar!

Har en unghäst, 5 år e: Wetano, ue: Hertigen uue: Rockad, här hemma på in/tillridning och han är hur cool som helst;) Spänsten finns där och steget. Explosiviteten likaså men det kommer när jag ber om det. I övrigt är han sansad. Aldrig lättskrämd:D...

Han får deala med saker och ting utan att jag gör affär av det. Går ute dygnet runt. Ensam för stunden, får sällskap i morgon...inga problem alls med någonting. Tror det ligger i grundtrygghet och hantering.

Jag tror att mkt beror på hur mkt dom blir hanterade med "farliga" saker som små!
Vi har 7 helsyskon hemma, och jag hade hand om den äldsta från föl...han fick gå över presseningar, lastas själv, gå med benlindor och transportskydd...ja allt som jag kunde komma på som va farligt!
Allt detta innan han va ett år, han hoppade vattenmatta(utan hinder över)som 3 åring hoppade diken när jag ledde honom som liten mm.
Han har aldrig varit tittig eller varit rädd för något, medans hans andra helsyskon har varit "vanligt" uppfostrade och dom är rädda för läktare, folk i skogen och andra vanliga saker.
Så jag tror att mkt beror på vad man utsätter dom för när dom är små, som sätter självförtroende i dom och litar dom på sig själva och människan så har dom inget att vara rädda för;) ;) .

Mina hästar har också dressyrstam och inte 17 är de speciellt hariga eller fjantiga. De rids dock inte runt, runt i ridhus för jämnan vilket självklart är en fördel om man vill ha en stabil häst. Många dressyrhästar kommer ju knappt utanför ridhusets dörrar.

Angående de som knappt var hanterade så är det väl just det som är grejen.. de har ju knappt sett något, klart de reagerar.

Sedan finns det säkert en liten mental bit som spelar in, men tror inte man kan generalisera egentligen.

Jag har motsatt erfarenhet. ;) Har jobbat/praktiserat på ett par större arabstuterier där samma ston har fått föl med olika hingstar olika år (beroende på vad som har varit inleasat).

Fölen har haft samma mammor, har fått samma uppväxt, samma fostran, i samma miljö men ändå haft radikalt olika temperament och man har tydligt kunnat se vad som gått igen i vissa årgångar och nedärvts av vissa hingstar, både exteriört och temperamentsmässigt.

Men det kanske är lättare att se på en så gammal och hyfsat homogen ras med sluten stambok?

Tycker att det var på tiden att ngn reagerade på det här, borde man inte vilja ha en hyffsat lugn dressyrhäst som inte skyggar på banan? Det blir ju dåliga poäng om en drssyrhäst skyggar. En hopphäst får som mest lite sämre tid. Sen tror jag att hopphästarna tränas mer på att inte titta eftersom men tvingas hoppa titthinder osv, personligen tycker jag att alla dressyr hästar bör hoppas lite grann (naturlig framåtbjudning, lydnad osv). Men precis som artikeln sa så måste man skilja skílja på spänning och spänst. Man vill ha en spänstig dressyr häst men inte en spänd. Den måste kunna gå avslappnat och vila på steget utan att vara spänd och tittig. Detta kan vara svårt nog att åstadkomma även för elitryttare så varför avla på motsatsen?

Det tas också upp att man inte ska blanda ihop SPÄNNING med SPÄNST!

En spänd och uppblåst häst ser kanske mer flashig ut men kommer inte direkt till arbete. Inte så lätt iallafall.

Äntligen säger jag om testet.
Bara ett exempel:
när det rids dressyr på Gbg Horse Show får inte publiken gå in och ut genom dörrarna utan de är bara öppna mellan ritterna. Under hoppning, mounted games, fyrspannskörning osv står det öppet och folk får röra sig fritt. Under fyrspannen och mounted games är det dessutom ett himla liv.
Det daltas en jäkla massa med dressyrhästar om man frågar mig. Jag har ett halvblod med dressyrstam, Chirac-Ceylon, som är hoppare. Inte är hon särskilt labil, däremot laddad.
Men visst kan säkert också stammen ha inflytande. Dock tror jag att det mesta ligger i hanteringen av dressyrhästarna. Många av de dressyrhästar jag ser i omgivningen får aldrig ens hoppa. Hoppa alla hästar, det ger framåtbjudning och de allra flesta tycker det är kul :)
Våga lek lite, hästar är inte gjorda av porslin. Däremot blir de ömtåliga när de aldrig utsätts för någonting.

Sen kan jag jämföra med de ponnyer vi har. Samtliga är stencoola, och hoppare eller fd hoppare ;) Min teori där är att barn som rider ponnyer gör det som faller dem in, utan att tänka på om hästen ska bli rädd. Och när ryttaren är säker, blir hästen säker.
Och min ettåring skrämmer man inte i första taget. Varför inte? Jo, för att hon sen hon var någon månad gammal har fått träna på att vara själv i stallet och senare också själv ute. Hon har fått skutta över bommar, plastmattor, små vattengravar, gå i vatten osv. Klart att hon sen inte bryr sig om det.

Har själv två hblston med "gammalsvenskt" dressyrblod!
De tävlas mest i hoppning,men de är defintivt inte tittiga och inte särskilt "fjolliga" oftast.
Men mina hästar är ute mkt och rids ut i skogen och på fälten flera gånger i veckan.Många dressyrhästar ser nog tyvärr sällan ngt annat än ridhusväggar!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 969
Senast: lundborg
·
Avel Tycker att det låter hur löjligt som helst med allt tjat om t ex "varmblods travare är VISST bra på dressyr!", "nordisar går VISST att...
2
Svar
24
· Visningar
3 936
Senast: Spirit
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka