Dressyrens mål - FEIs regler.

true_blue

Trådstartare
Vid en clinic nyligen ställdes frågan om hur många av de närvarande som hade läst dressyrreglerna - FEIs och de nationella. Väldigt få visade det sig.

En tråd här om "Happy Athlete" flyttades till "Gnägg", vilket var sorgligt. Men här är en ny chans. Jämför reglerna med bilden under - och - det finns fler bilder i albumet som berättar mer.....

CHAPTER 1 - DRESSAGE -
F.E.I. Rules for Dressage competitions - 2005
Article 401 - Object and general principles
1. The object of Dressage is the development of the horse into a happy athlete through harmonious education . As a result it makes the horse supple , loose and flexible, but also confident, attentive and keen, thus achieving perfect understanding with his rider.

2. These qualities are revealed by:
2.1. The freedom and regularity of the paces;
2.2. The harmony, lightness and ease of the movements;
2.3. The lightness of the forehand and the engagement of the hind quarters, originating in a lively impulsion;
2.4. The acceptance of the bridle, with submissiveness throughout and without any tenseness or resistance.
3. The horse thus gives the impression of doing of his own accord what is required of him. Confident and attentive, he submits generously to the control of his rider, remaining absolutely straight in any movement on a straight line and bending accordingly when moving on curved lines.
4. His walk is regular, free and unconstrained. His trot is free, supple, regular, sustained and active. His canter is united, light and cadenced. His quarters are never inactive or sluggish. He responds to the slightest indication of the rider and thereby gives life and spirit to all the rest of his body.
5. By virtue of a lively impulsion and the suppleness of his joints, free from the paralysing effects of resistance, the horse obeys willingly and without hesitation and responds to the various aids calmly and with precision, displaying a natural and harmonious balance both physically and mentally.
6. In all his work, even at the halt, the horse must be “on the bit”. A horse is said to be “on the bit” when the neck is more or less raised and arched (betyder välvd, som i valvbåge) according to the stage of training and the extension or collection of the pace, and he accepts the bridle with a light and soft contact and submissiveness throughout. The head should remain in a steady position, as a rule slightly in front of the vertical, with a supple poll as the highest point of the neck, and no resistance should be offered to the rider.
7. Cadence is shown in trot and is the result of the proper harmony that a horse shows when it moves with well marked regularity, impulsion and balance. Cadence must be maintained in all the different trot exercises and in all the variations of trot.
8. The rhythm that a horse maintains in all his paces is fundamental to Dressage.
(fetstil och understrykningar är mina) :)

Så - är det som syn på bilderna en "Happy Athlete"?

http://img373.imageshack.us/my.php?image=happyathlete018pd.jpg

Ändrar för att lägga till länken med 15 bilder till. De kommer från en amerikansk webbsida. http://img323.imageshack.us/my.php?image=happyornot5gy.jpg

Senast ändrad:
Sv: Dressyrens mål - FEIs regler.

Min engelska är väldigt dålig men vad jag förstår av testen så fokuseras det väldigt mycket på var hästen har huvudet. Om jag nu förstått det rätt så ger det för mig fel signaler. Fokusen måste bort från huvudet! :crazy: Varför inte fokusera på hästens rygg istället? Hur arbetar hästen med sina bakben och hur är dess bäcken vinklat?

För övrigt anmärker jag precis som du att hästen ska acceptera bettet, men vad visar bilderna? Jo, en häst som gapar, stång som fallit igenom och uppenbart obehag.

Den här diskutionen om "happy athlete" är väldigt nyttig, det bör verkligen uppmärksammas, men ibland tycker jag att diskutionen säger imot sig själv.

Ja du. True Blue.

Helt Klart har Carde helt rätt i det han sa i en intervju för många år sedan. Att även om man bekänner sig till den rätta läran _så tolkar man den helt utifrån sina egna personliga erfarenheter_...

Och givetvis utifrån sin egen personlighet….

Sedan ser jag problemet i Sverige är att vi inte har en officiell norm. Det är många som säger att när Wikne slutade på Strömsholm så kollapsade allt. :o

Punkt 1. Harmoni tex. Hur ser man att en häst är harmonisk? Hur kan man avgöra om en häst är harmonsik om man inte är harmonisk själv?
Om man bara ser hästar som går i övertempo, hur kan man då ens vara medveten om att det finns en helt annan upplevelse???
Om man bara ser hästar som ser ut som Russin i fejan - så kan man ju inte vara medveten om skillnaden...
Jag- som hållit på med lite av varje undrar - Varför ser man aldrig en arbetshäst se ut såhär i ansiktet Den jobbar ju verkligen hårt.
Javisst ja! - glömde de är ju inga riktiga hästar...

Punkt 2. det är ju ingen som lär oss – hur vi skall titta om takten är ren.
Hur en häst som ”ser lätt ut” arbetar. Folk tror ju att de är en fiolsträng a' la Larina Höm:eek:

Och säger jag det, så är jag okunnig messerscmidt wannabee ........ ju name it. Men när Balkenhol säger det, eller Johnny Hilberath säger det, då säger halva publiken Äntligen , och den andra :crazy: :confused: :angel: :confused:

Haha 2.4 vet ju alla att om hästen böjer på nacken så har den accepterat bettet. :angel:_ det är bara att hålla ned handen hårt mot manken - så ger den efter :rofl:

3. Ja men som Salinero :eek: Det är inget våld där inte (att tanten står i stigbyglarna och lutar sig bakåt det ser ingen :angel: )

4. Att hästen ”passar” det är bara som det ser ut. Det har inget med att den inte kan röra sin rygg naturligt längre.
Du vet ryggverksamhet - det är att ryggen är sådär stilla......
Och vadå bakben, du skall väl iet va så kinkig när den sprattlar så fint fram…
Det där med slightest indication - det fixar man med sporrarna...och stannar den inte så tar man spjärn i stigbygeln och lutar sig bakåt så stången blir vågrät. Voila!

5. Men du… Om man tolkar alla ansiktsuttryck som kan ens tolkas som stress. Och så säger man att NÄ den är glad. ”Det är dess arbetsuttryck!”. Det är en Happy Athlete!
De där Åsneöronen som hänger rakt ut det är inte alls ett tecken på mental utmattning – Den är glad. Lycklig att få vara med mig som är så snäll och duktig och rider så bra…

6. ja men du vet att hästar trivs bäst när man överböjer leden mellan 3:e och 4:e kotan och det drar i nackbandet. Varför skulle de annars göra det????
Eftersom alla hästar går så, så måste det ju vara rätt. Till och med lettes hästar i hans Dressyrbok går ju så. Och han om någon måste ju veta. Och du vet det där med submissive. Man kan ta Graman eller några andra snören. Och så har vi ju sporrarna.

7 Ja det dundrar ordentligt när Hästarna stampar fram.

8. Visst är det bra med küren som verkligen ger oss den där rytmkänslan :)

Det står helt klart för mig att du inte har förstått det här True Blue.
Du är okunnig och har förmodligen aldrig ridit.
Du är dessutom bara avundsjuk på Anky som har en nästan svart häst.
Jag förstår inte als att du måste bråka såhär hela tiden när allt är så himla bra :angel:

Hästarna sprattlar ju jättefint och det är faktiskt svåååårt att rida på tävlingar så det så

Gud så dumma människor det finns.
Hästar – Klart de är lyckliga de får ju vara med oss.
De skall minsann var tacksamma. Hmpf de får ju mat och logi och sköna varma täcken. de finns minsann inte i det vilda.
Det minsta man kan begära är väl att de springer lite för oss.
Och käftar de emot så får de väl minsann veta sin plats.

Hmpffff

Senast ändrad:

Susan skrev:
Och säger jag det, så är jag okunnig messerscmidt wannabee ........ ju name it. Men när Balkenhol säger det, eller Johnny Hilberath säger det, då säger halva publiken Äntligen , och den andra :crazy: :confused: :angel: :confused:

Och jag har försökt säga det här i flera år, blivit avstängd 70ggr och är väl den mest hatade på hela buke *fniss*.

Jag sa det flera gånger om Don Dorn här men var bara avundsjuk och *kunde ändå ingenting* men när den tyska testryttaren sa samma sak på bruksprovet om hästen försvann beundrarskaran fort:smirk: Det var ju en känd och bra ryttare som red hästen så givetvis var det "fantastiskt" det fantastiska utbyttes fort efter bruksprovet när ryttaren blev sågad till fotknölarna av testryttaren som tycket hela hästen i stort sett var helt förstörd pga den dåliga utbildningen.
Publiken applåderade när testryttaren utan problem kunde länga ut hästens hals efter en stunds ridning vilket enligt ryttaren absolut inte gick att göra :angel:

När slutade folk att tänka själva?? Tänker folk överhuvudtaget själva eller går dom bara på vad den "kända" säger och tycker eller är dom helt oförmögna att kunna "se" ??
Eller handlar det bara om att dom inte vågar säga ifrån?

Det verkar vara läge att översätta reglerna. Och lägga till förklaringar. :)

Det är ju svårt om det är "kejsaren" som är naken. Alla vill ju vara med och få en del av kakan. Gäller att känna rätt personer för att få vara med i laget etc.

Jag visste inte att du hade blivit avstängd så mycket! Du är tuff som kämpar på, du borde bli en verklig stjärna i fälttävlan till slut....
och don dorn - ja han kom tydligen tillbaka på något sätt - hoppas för hästens skull att hans ryttare/ägare tagit till sig av den info som kom från de tyska testryttarna.

Om du är uppriktigt intresserad av svaret på din fråga så läs
"Flodhästen i Vardagsrummet" Den är lättläst och alls inte tjock

Många lär sig tidigt att låtsas som det inte finns en flodhsät i vardagsrummet. Till slut ser man den inte ens.

Jag skall säga dig att i vissa fall vad det gäller vissa företeelser är det faktiskt en masspsykos

En del vill inte - törs inte tänka själva. I USA kallas de "la la people" :angel: du vet.

Tyvärr är de så illa att de ser inte, och försöker du få dem att se så är du...amatörryttare... okunnig...ful...messerscmidt...tjock...okunnig....wannabee....störd....outbildad.... (för att inte tala om).... dum....löjlig.....

Världen är galen.
Han blev ju femma igen på breeders ( såg inte har bara hört)

Jag tror att det stora problemet är att folk inte fattar att det vi gör och det tyskarna gör inte går att jämföra på samma vecka.

De som skall importera de tyska kunskaperna - är bara en bunt "lala people" så de hajjar inte.

De fattar inte ens när tyskarna står bredvid dem

Och tyskarna är så förbannat artiga när de kommer hit...

SUSAN "having a bad hair day..."

Senast ändrad:

true_blue skrev:
och don dorn - ja han kom tydligen tillbaka på något sätt - hoppas för hästens skull att hans ryttare/ägare tagit till sig av den info som kom från de tyska testryttarna.

You wish...

Vet du vem som var flitigast anlitad som ryttare på breeders...

Och jag kall snacka om snedhet....
Herregud min skapare

Jag var på clinic för AE i helgen och han sa något helt underbart angående att även många av Sveriges elitryttare inte har koll på hästars munnar och betsling:

"Även Kungen måste gå på toa"

De är alltså inga gudar utan helt vanliga människor precis som vi.

/Camilla

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Radannons Hello everyone, this is not a fully related topic, but I hope you can help me. I'm a student of "Equine Sports and Business" from the...
Svar
0
· Visningar
378
Senast: Ponsa
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 643
Senast: YlvaG
·
Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
14
· Visningar
2 008
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
351
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka