Dressyrdomare

8

8888

Hej!
Jag undrar hur man utbildar sig till Dressyrdomare.

Jag har försökt titta på ridsportförbundets nya sida samt även distriktets sida hur man beter sig, men jag kan inte hitta något om detta. Kanske tittar jag med näsan, finns det någon kunnig inom området som kan berätta hur man går till väga?

Trevlig helg!

Sv: Dressyrdomare

Här i STHLM fungerar det på detta sätt för att bli LAdomare:

Först måste du vara över 25, har du uppfyllt det kriteriet så kan du gå vidare till nästa punkt vilket är att ha tävlar MSV på 62-65%, minns inte riktigt, efter det kan du gå domarutbildningen som brukar anordnas av distriktet.

Någon annan vet kanske bättre och det är möjligt att jag har glömt något så rätta mig gärna om jag har fel.

Som Jfrelin säger så är det ett krav att du fyllt 25 år och att du tävlat Msv med godkända resultat (jag har ej hört ngn exakt procent dock) för att få gå LA-domarutbildningen.

Antar att det är lite olika i olika distrikt men i vårt är det iaf så att man går helgkurser där man får dels mkt teoretisk kunskap, gå igenom TR samt TR-ändringar, praktisk övning genom att man tittar på div ekipage som gör olika rörelser och man diskuterar vart på skalan man skulle placera dem, får motivera sin siffra. Sen brukar man även få döma en liten "klass", dvs flera olika ekipage som rider hela program. Då har man en egen skrivare.

Beroende på hur stor erfarenhet man har innan av ridning & hästsport (man kanske tävlat Svår dressyr samt varit tränare och sett mkt häst över huvud taget alt är en 25-åring som ridit upp till msv men aldrig dömt/tränat andra ekipage innan) går man så många kurser som utbildaren tycker behövs. I vårt distrikt är det 1-2 kurser/år. Så det kan ta ett par år innan man släpps upp om man inte har stor egen erfarenhet.

Sen får man skriva ett teoretiskt prov. Om det är ok så får man döma upp. Det gör man på en regional tävling i klass LA.5. Man dömer utom tävlan och ens utbildare dömer oxå den klassen och sen jämförs poängen. Ser det ok ut så är man sedan färdig domare.

tack för svaren!
Jag blilr förundrad över att man måste ha ridit Msv program med god %!
Har alla dessa domare som vi stött på ridit så svåra program! Många i domarkåren är ju rätt så korpulenta...........

De har väl varit unga någon gång ;)

Jag har ingen aning, men det kanske inte var samma krav tidigare på de som ville bli domare?

8888 skrev:
tack för svaren!
Jag blilr förundrad över att man måste ha ridit Msv program med god %!
Har alla dessa domare som vi stött på ridit så svåra program! Många i domarkåren är ju rätt så korpulenta...........

Man kan komma undan med goda vitsord från välkända tränare osv. Det kan ju vara så att man av olika skäl inte kan/får rida men är grymt bra på att döma...

Eller som Break_a_leg sa de har ju också varit unga

true_blue skrev:
Kraven har inte alltid varit desamma heller./T_B

Nej de har ju inte det. Vet ett flertal domare i STHLMs området som knappt skulle klara av att rida en LB men vissa av dem är bra ändå och vissa inte. :angel:

Som sagt, dessa krav tillkom för några år sedan. Innan behövde man inte ha tävlat alls, tror jag. Vet iaf flera domare som aldrig tävlat mer än lätt B.

Tycker det är bra med dessa nya krav! En förutsättning för att kunna bedöma ngt korrekt är ju att man kan utföra det själv. :angel:

8888 skrev:
Hej!
Jag undrar hur man utbildar sig till Dressyrdomare.

Jag har försökt titta på ridsportförbundets nya sida samt även distriktets sida hur man beter sig, men jag kan inte hitta något om detta. Kanske tittar jag med näsan, finns det någon kunnig inom området som kan berätta hur man går till väga?

Trevlig helg!

Tur att det dröjer tills jag hinner 25 då, blir lämpligt mål att rida MSV
om sisådär 8-9 år :D . Vill också bli dressyrdomar nämligen ;)

Vet LA domare som aldrig ens ridit en tävling

Som sagt ovan, det var möjligt förut men ej sedan detta nya system kom. Är ej helt bombis på år men jag tror det var runt 2000 dessa krav tillkom, att du måste ha ridit msv samt vara över 25.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Radannons Hej! Någon som har bra koll på vad som finns för stallplatser nära Klippan, Åstorp, Munka-Ljungby, Ängelholm, Hyllinge? Jag flyttar...
Svar
0
· Visningar
1 283
Senast: Rikke
·
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
896
Senast: Nordthor
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 674
Senast: tara
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama