dressyrböcker

K

konststycke

jag har tänkt köpa en eller ett par dressyrböcker,
vilka rekommenderar ni?

Sv: dressyrböcker

Har du ingen ridlära alls tycker jag Bo Tibblins "Ridlära". Den är väldigt grundläggande.

Jag gillar Sally Swifts böcker, som handlar om centrerad ridning. Den anknyter visserligen inte till just dressyren, utan man kan använda sig utav den här ridformen oavsett vilken gren man rider, tränar och tävlar i. Den handlar mer om hur man ska använda sin kropp när man rider. Men den rekommenderas varmt!

Gillar även "Dressyr med Kyra".

Dressyr m Kyra, överlägset bäst av de böcker jag har läst så här långt i ämnet dressyr.

"Dressyr med Kyra"

Den tycker jag är riktigt bra faktiskt, en bok som man kan plocka fram när man vill ha lite inspiration också :)

inconvenience skrev:
jag har tänkt köpa en eller ett par dressyrböcker,
vilka rekommenderar ni?

"Dressyr Skola" av (tror jag) Anders Lindgren och Dressyr med Lussan/Kyra ;)
Elin

Jag tycker att dressyr med kyra och bo tibblins ridlära är två suveräna böcker. Båda förklara väldigt noggrant och de är lätta att förstå

Dressyr med kyra är väldigt detaljerad och det är samma sätt att lära ut som min tränare lär mej!
Så den bokne passar mig väldigt bra!
innehåller Både bilder text och övningar

Min bibel är Bengt Gustafsons "Hästar : sköta, rida, tävla / Bengt Gustafson ". Finns i nyutgåva nu, men även gamla versionen finns på de flesta bibliotek. Den är riktigt bra.

Annars säger jag väl som de andra, Bo Tibblin förklarar det mesta på ett tillfredställande sätt. Annars är Ulla Ståhlberg extremt bra, jag gillar hennes "Tävla, Amanda" som tar upp problem inom både dressyr och hoppning på ett bra sätt. Men det är väl en annan historia... :D

Bosse Tibblins böcker rekomenderas! Mycket grundläggande precis som de andra skriver. Även jag gillar Kyras bok, gillar hennes sätt att tänka!

Annars är nog min favorit bok Dansa med hästar. Har säkert läst det sjuttioelva gånger och förundras fortfarande. Mycket bra tänkt! :banana:

Dressyr med kyra här med..men jag rekommenderar även "Akademisk ridkonst" av bent branderup. Den är inte heller ordentligt riktad till tävlinsdressyren men har fortfarand väldigt mycket bra tips på tex markövningar och förklaringar till vad som händer under händelseförloppet hästen gör någonting! :banana:

Tror att jag ska gå till bibblan och låna lite böcker, hehe :angel: :p
Elin

Ridhandboken I och II, fast på tyska... =) (Fast det e samma sak på svenska naturligtvis,,,=) )

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
737
Senast: Ajda
·
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
4 5 6
Svar
108
· Visningar
6 256
Senast: Hippocampus
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
533
Senast: Mli
·
Hundhälsa Jag var inne på apotea nyss för att köpa en tandkräm till vår hund, men det finns ju MASSOR :eek:. Vilken sort rekommenderar ni :) ?
Svar
16
· Visningar
1 204
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka