Dressyravel

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pretty one
  • Startdatum Startdatum
P

Pretty one

Hej allihopa :) Hoppas ni har synpunkter, goda som dåliga, ang en eventuell betäckning nästa år. Jag har ett vackert och feminint 3-års sto :love: I dagsläget 168 cm i mkh.
e: Rotspon (Rubinstein-Argentan)
ue: Cap Calando (Capitol I-Cor de la Bryére)
Hon är av god sporthäst modell av den mer kraftfulla sorten. Ingen "klump" men en vacker och pampig häst. Mycket lik sin pappa. Dock en annan färg men annars jättelik. Hon har en fantastisk svikt i sina gångarter. En mycket atletisk häst. Alla som ser henne tycker att hon är jättefin... :banana: Jag har eg tänkt att ha henne till tävling, men intresserad av avel som jag är så leker jag lite med tanken och undrar nu vad korsningen Don Frederico x Rotspon är en bra idé. DF rekommenderas ju annars till ston med mkt xx i sig men...:confused:

Tacksam för svar!
:):)Nina:):)

Sv: Dressyravel

Hej
Jag har ett sto som är efter Rotspon-Wehltrum och jag har valt Bocelli. Mitt sto är också ganska så biffig fast hon bara är 3-år. Jag funderade även på att ta Londonderry men valde Bocelli då han har levande föl avgift. Jag tror att Don Fredrico rekommenderas till ädla ston. Så det kanske blir för 'tungt' till ditt sto?
Skulle vara kul att se en bild på din Rotspon häst.

Kommer att följa denna tråden noggrannt. Jag skall kanske låna magen på ett sto som är Rotspon-Fullblod.
Men detta sto är raka motsatsen till era - ädel och liten, så då kanske jag skall kolla på Don Frederico...:idea:
Annars har även jag varit inne på Bocelli.

Senast ändrad:

Mitt sto är även det ganska liten o ädel, fick ett hingstföl i år e Bocelli och han kommer bli bra mycket större än sin mor. Jag hade inte alls valt bort Bocelli för den sakens skull om jag för övrigt ansåg att han passade mitt sto, då har har lämnat mkt bra avkommor.

Kul att veta! Bocelli är alldeles för bra för att välja bort lättvindigt - han får nog vara med i matchen ett tag till. Han passar stoet bra annars tyckerjag.

Det tycker jag allt att han kan få vara ;) Innan jag bestämde mej, var även lite inne på Don Romantic, pratade jag med Rose på Gränsbo o enl vad hon märkt var att Bocellis avkommor blir större än ex DR, trots att sistnämde är större än Bocelli, och det tycker jag att man märker nu på hans årskullar. Och som sagt, min hingstunge kommer bli stor o rejäl, med MKT bra gång, exteriör o underbart psyke.

Hej igen! :)
Ja, det är ju inte lätt det här med avel. Försökte att sätta in bild på min "Rosie" men det gick inget vidare.
Bild finns annars på Flyinges hemsida, under avkommor till Rotspon, där var hon ca 6 veckor... Cap Roszania heter hon, min kronjuvel :love: . Ska försöka fixa fram en bild på hur hon ser ut nu. Hon har blivit jättelik far sin nu... Alltså hon är inte GROV men som sagt en atletiskt kraftfull häst. Hon är jättesnäll, lättlärd, social, vacker, ståtlig med mkt bra gångarter. Löshoppar bra med men det kanske inte är så konstigt mtp mödernet
Hon blev delad 3:a på grevagårdens fölvisning av över 80 startande och fick därmed biljett till riksfinalen.:bump: Många avundsjuka blickar fick vi och funktionärena sa att detta var vinnarfölet. Men domarna hade lite svårt att ge rättvisa betyg då mamman var svårt halt och vi fick försöka visa henne ändå. Men domarna var imponerade ändå och sa att det var en mycket vacker och för framtiden intressant häst, men att de för dagen "bara" kunde ge henne 898888 = 49p. Så om det var hennes sämsta poäng kan jag ju inte vara mer än nöjd:) Tänk när det går bra!!:banana:!! Tyvärr kunde vi inte deltaga i treårstestet pga personliga problem med mig :( men eftersom hon inte ska säljas eller bli satt i avel det här året så var det ju inte viktigt, men det hade varit kul... Blir det betäckning nästa år och man lyckas få fram ett föl 2009 så ska jag behålla den själv...

Om jag nu struntar i mig själv en stund och kommer med hingstförslag så blir Don Primeros lista över förärvning av mkt bra dressyrhästar bara större och starkare. Används mkt i bla tyskland och finns ju nu tillgänglig via Flyinge. Han har ju "Golden Cross" i dressyrstam: Donnerhall x Pik Bube. Han och hans avkommor vinner allt möjligt åt både höger och vänster

Londonderry må vara vacker och ädel men då ska man ha ett sto med bra temperament, för vad jag har sett och hört så är han lite "spooky"...

Hohenstein är jättefin men tydligen inte den förädlare man kan tro, däremot hans son
Highcruiser spås en lyckad förärvning...
Likaså Sandakan (Sandro Hit x Donnerhall)

Någon som imponerar mig mycket är Emma Hindels nya stjärnskott Chequille. :) Det är en hingst med starka nerver och stor ridbarhet, utmärkta gångarter och hoppförmåga utöver det vanliga med god benteknik och stor kapacitet. Dessutom är han vacker. Komplett med andra ord. Chequille har också bevisat att han är en utmärkt förärvare. Hans avkommor är ”sportiga” av sällsynt god typ med elastiska rörelser. Vid de olika fölchampionaten har åtskilliga föl korats som vinnare. :banana:

Dionysos verkar vara en blivande höjdare.

De hingstar ni nämnde är ju inte heller så tokiga...

Nu blev det mycket på en gång... hoppas nån orkade läsa allt...:)

Kommer att följa denna tråden noggrannt. Jag skall kanske låna magen på ett sto som är Rotspon-Fullblod.
Men detta sto är raka motsatsen till era - ädel och liten, så då kanske jag skall kolla på Don Frederico...:idea:
Annars har även jag varit inne på Bocelli.

Kul med en Rotspon-fullblod, har vi också en här hemma i hagen, dock bara 1år än så får vänta lite innan det är dags att välja hingst åt henne.

Så här såg hon ut vid betessläppet i våras, fler bilder på vår hemsida se under min profil, Cittadella heter hon.
cittadellamaj07_2.jpg

Hon låter väldigt fin ditt sto!
Don Primero har utmärkt blup men jag har sett bild på många avkommor med ngt korta framben.
Londonderry är en förädlare.
Jag gillar Hohenstein skarpt men han är som du säger ingen förädlare om det är vad man är ute efter.
Highcruiser gillar jag inte.
Sandakan tror jag kan ge hästar med mkt nerv.
Chequille vet jag för lite om men jag har svårt att tänka mig honom som en förädlare.
Dionysos är snygg men jag tycker inte att han rör sig.

Don Romantic
Herzendieb
De Noir

är några av hingstvalen jag skulle kunna tänka mig på ett sådant sto.

OK.....

Florencio är ju en utmärkt förädlare men jag vet inte så mycket ang hans temerament och ridbarhet hos avkommorna....
Har en kompis som fick en Florencio x Sandro Hit hingstunge i våras. Har inte fått chansen att se honom än men tydligen gick det INTE bra på fölvisningen. Men det är nu det, han kanske blir bra när han har vuxit klart... Stammen är det ju inte fy skam på!

Samba Hit är ju helsyster med den tragiskt alltför tidigt avlidna Världsstjärnan POETIN...:(

De Niro har förärvt sig väl, men då är jag ju tillbaka på Donnerhall söner , och de är ju inte kända för förädling, så då kan jag ju lika gärna ta DF :love: i alla fall.....

Suck. Inte lätt det här.
Jag fullkomligt ÄLSKAR Wetmeyer men han är ju inte precis ngn förädlare han heller. Eller? :confused:

Kul med en Rotspon-fullblod, har vi också en här hemma i hagen, dock bara 1år än så får vänta lite innan det är dags att välja hingst åt henne.

Så här såg hon ut vid betessläppet i våras, fler bilder på vår hemsida se under min profil, Cittadella heter hon.

Verkligen jättefin! :love:

OK.....

De Niro har förärvt sig väl, men då är jag ju tillbaka på Donnerhall söner , och de är ju inte kända för förädling, så då kan jag ju lika gärna ta DF :love: i alla fall.....

Som Sar skrev så kolla på de Noir som har De Niro som far och den underbara anglon Matcho som morfar. Jag tror att de Noir kan förädla ditt sto. "Mitt" sto är redan väldigt ädelt och med de Noir tror jag att jag hade behållit ädelheten.

Jag ser nog faktiskt inte på Florencio I som en förädlare direkt. Jag tror man behöver både lite ädelhet och storlek på stoet för att det skall bli riktigt bra.
Vad gäller temperament på honom och hans avkommor har jag förstått att både det och ridbarheten är liksom hos många Florestanhästar alldeles fantastiskt.
Vi har fått vår första Florencioavkomma i år och det är den absolut härligaste, snällaste och mest lätthanterliga hingst vi någonsin fått.
Dessutom är han vacker som en dag och gick MYCKET bra på fölvisningarna.

Vi tvekade inte en sekund att betäcka om stoet med Florencio I.....

Det tycker jag allt att han kan få vara ;) Innan jag bestämde mej, var även lite inne på Don Romantic, pratade jag med Rose på Gränsbo o enl vad hon märkt var att Bocellis avkommor blir större än ex DR, trots att sistnämde är större än Bocelli, och det tycker jag att man märker nu på hans årskullar. Och som sagt, min hingstunge kommer bli stor o rejäl, med MKT bra gång, exteriör o underbart psyke.

Kan det vara för att de äger Bocelli själva medans de bara tar in Don Romantic??;)
De har ju samma far så nog kan det vara som de säger.
Hade själv valt DR till mitt sto förra året o ringde o bokade. Fick svaret att inte behövde det bokas...återkom vid brunst.
Sagt o gjort...när den dagen kom fick jag svaret att "de bara fått 3 strån o de stod med 8 brunstiga ston istallet". Fick byta snabbt till Bocelli för att inte missa brunsten.
Provade 2 brunster men det tog inte, bytte då till Figaro o det tog direkt.
Bocelli funkar inte på post så de skickar bara på tåg, så det medför en viss kostnad...bara för vetskap.
Tycker att alla 3 nämnda hingstarna är bra hingstval.

Om jag nu struntar i mig själv en stund och kommer med hingstförslag så blir Don Primeros lista över förärvning av mkt bra dressyrhästar bara större och starkare. Används mkt i bla tyskland och finns ju nu tillgänglig via Flyinge. Han har ju "Golden Cross" i dressyrstam: Donnerhall x Pik Bube. Han och hans avkommor vinner allt möjligt åt både höger och vänster

Är du riktigt säker på det?
Han står ju på Markebäck o jag var med ägaren o stuteriägaren på breeders för en månad sedan o inte nämndes det något om byte av station då iaf.
Har mitt Chapmansto dräktigt med DP. Fölar i mars.

Samba hit är väl ändå en hingst...

Senast ändrad:

Jag funderade lite på DP till mitt sto men det blev aldrig så. Men Don Schufro och DP har ju liknande stam. Gillar ridbarheten hos Don Schufro hästar.

Visst kan det vara så, men å andra sidan hade jag inte sagt något om önskningar eller vad jag hade för sto utan det var ett rent infosamtal. Hade inga problem med kvalitén på sperman men det åkte via tåg tror jag, reagerade inte på att det medförde någon större kostnad och det hade inte heller spelat någon roll om det kostade extra då jag var helt säker på vilken hingst jag ville ha.

Har du börjat att rida din häst? Hur går det i så fall? Min är väldigt lätt att ha att göra med (cool) och har hög ridbarhet. Min är inte Grov men är ganska så maffig redan. Nästan lite hingstnacke. Men hon är ju inte direkt trimmad eftersom hon ska ha föl så har hon redan några extra kilon.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka