Dressyravel

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pretty one
  • Startdatum Startdatum
Sv: Dressyravel

Men det var just infon jag vände mig emot. DP finns inte tillgänglig på Flyinge. Samba Hit är en hingst inte ett sto.

Vad gäller kostnader så kostade post förra året runt 250 kr o tåg 800kr per skick. Blir det några skick per brunst så blir det dyrt.
Fast det kan ju bero på vart i landet det skickas.
Men det var en upplysning som inte var riktad till dig utan till alla.

Jag hade min häst på Flyinge och då åkte Gränsbo dit med sperman helt gratis:) väldigt bra service tycker jag. Sedan är det ju lite svårt om man bor i norra delen av Sverige.

Men det var just infon jag vände mig emot. DP finns inte tillgänglig på Flyinge. Samba Hit är en hingst inte ett sto.

Vad gäller kostnader så kostade post förra året runt 250 kr o tåg 800kr per skick. Blir det några skick per brunst så blir det dyrt.
Fast det kan ju bero på vart i landet det skickas.
Men det var en upplysning som inte var riktad till dig utan till alla.

Vet mycket väl att Samba Hit är en hingst o har aldrig sagt att DP finns tillgänglig på Flyinge...:crazy: Och vilken fakta vänder du dej emot? Vad jag menade var att jag bad inte om några råd utan ren fakta om hingstarna o fick bla detta till mej ang dem.
Om det kostade 800 kr per skick med tåg så måste mitt skickats med buss för jag betala inga 800 kr. Hade inga problem med att det tog sej.

Jag vet att Samba Hit är en hingst, menade bara att han är helbror till stoet Poetin och någon kanske hade varit intresserad av honom...

Ja, jag har både ridit och kört in henne:bump:. Det går jättebra, hon brydde sig inte alls när jag red/körde henne första gången. Hennes gångarter är jättefina och hon är väldigt positiv och lätt att arbeta med:bump:. Min är som sagt pampig med riktig hingstnacke men är ändå näpen med vackert huvud och lätthet, ja som sagt en atletisk häst. Hon är inte som tex Robin Z utan mer modern sporthäst.

Ang DP, han är inte med på Flyinges hemsida men i deras hingstkatalog är han det.

Här är valet nästan givet, Weltmeyer. Då kombinationen Weltmayer och Rotspon (Rubinsteinlinjen) givit fantastiska hästar nere i Tyskland. Gå in och titta på Celle, så ser du en del hingstar med just denna kombination.

Precis som mitt sto, som ju är har W blodet i sig (Wehltrum).
R blodet verkar ge väldigt lätt arbetade hästar så S blodet kanske kan vara ok.
Jag skulle nog ändå fundera på någon Don Schufro hingst....gillar dessa skarpt.
Jag fick även rådet av ASVH, att ta Impuls på mitt sto men det var ju tur eftersom sperman var dålig i år. Avel är ju alltid ett vågspel, man vet aldrig vad som pluppar ut:smirk:

Har förmånen att utbilda ett -05 sto efter De Noir. Den bästa häst jag någonsin jobbat med, en riktig pärla! Har själv dräktigt efter Bocelli. Det stoet är lite litet så jag vågade inte ta ngt med anglo bakom på henne.

Har förmånen att utbilda ett -05 sto efter De Noir. Den bästa häst jag någonsin jobbat med, en riktig pärla! Har själv dräktigt efter Bocelli. Det stoet är lite litet så jag vågade inte ta ngt med anglo bakom på henne.

Jag trodde att Matcho inte gav litet utan höll storleken, men du har kanske rätt... Skall kolla runt på hästar med Matcho i stamtavlan för att se hur det ligger till. Tack för tipset!

Har inte hört att det ska bli litet men finns det anglo finns det ändå litet någonstans därbakom o genetik kan bita en i rumpan när man minst anar det:) Vågade inte ta risken för jag vill ha en stor häst, är lång. O min lilla underbara häst är bara 1.64 typ. Men 2.5 åringen landar nog på 1.68-1.70, men så är också alla hennes andra släktingar höga. Önskar jag hade ett högre sto extra att ta De Noir till, han är finfin! Alla (fanns inte så många men dock) hans treåringar fick diplom iår en dubbeldiplom tror jag.

Oj då....:crazy: kollade i flyinges katalog och DP var viist inte med...:crazy: Blandade ihop det lite, hans son Daytona var det visst som står där. Sorry.

Är det sant? :)
Jag ÄLSKAR Weltmeyer och skulle bli överlycklig om det var så att W x R blod var bra kombination!:banana: Sedan finns det ju variationer på det mesta så man går väl inte 100% säker med någon men ändå...
Tyvärr tar ingen in Weltmeyer längre :cry: men man kanske kan göra det igen om intresse finns? Någon som vet nåt om det? :confused:

Pärlan efter De Noir har även Weltmeyer i stamtavlan... He, he;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka