Dressyrarbete på en sne häst?

H

hon_med_skäcken

Jag har lånat en häst som jag mest tänkt hoppa och ha kul med undertiden min fölunge växer upp. Men man måste fortfarande rida dressyr för att kunna hoppa o.s.v.

Han har dock en missbildning i skelettet och är sne i vänstersidan. Veterinären sa att han gick att rida som vanligt bara han skoddes med suler på vänster fram och vänster bak. Detta kom dom på senare och han har ridits fel från början tror jag.:crazy: Han är ofta stel och ibörjan när jag red honom så vinglade han ganska mkt. Han har väldigt svårt för att jobba sig ner på tygeln så jag får rida han i minst en halvtimma innan han går ner på tygeln.
Han är mkt svårare i vänster varvet men jag rider på som vanligt och övar mkt på skänkelvikningar och öppna. Min tränare sa att det var bra för honom och hans snehet.

Finns det några mer träningstips som ni rekomenderar kanske? Han måste skävlklart oxå ha en chans även om han är sne..:cry:

HERINA099.jpg
 
Sv: Dressyrarbete på en sne häst?

Halloj!
Serpentiner är bra också! OCh massage. Och sen är det ju alltid bra om man själv försöker sitta så rakt och så mycket i balans som möjligt. Och sen är det ju super om man rider ut mycket - då blir hästen rakriktad automatiskt.
annars verkar du ju väl insatt i problemen så jag kan mest önska lycka till till din fina ridhäst!
 
Sv: Dressyrarbete på en sne häst?

Wow! Det här kändes på ett sätt lite roligt, även om det är tråkigt att häste när sne i kroppen. Jag har nämligen också en "sne" häst... ;)
Hon är inte exakt lika sne som din lånehäst, men hon har en bog (ett bogblad) som är mindre än det andra! Då kan det bli rätt snett, eftersom att hon dessutom är rätt duktig på att gå på frambenen...

Jag har försökt (som du) rida mkt öppna och skänkelvikningar, klättrat (alltid bra, för hela hästen, tycker jag), ridit samlande övningar över huvud taget, och volter/serpentiner/kringelkrokar i skogen mellan träden (både nyttigt, och lite roligare än att harva på ridbanan ;)) Skulle hemskt gärna låta henne träningssimma, men sådant lyx har man inte riktigt tillgång till... :(

Jag har fått höra att stoet jag rider KAN få liksidiga bogar, så småningom med mkt jobb, eftersom att bogbladen sitter ihop med musklerna... (kan inte den riktiga termen, men ungefär så...)
 

Liknande trådar

K
Ridning Hejsan, nu när jag skriver detta är jag rätt så desperat. Så döm mig inte ! :angel: Jag har en medryttarponny som jag rider och tar...
2
Svar
24
· Visningar
3 647
Senast: Jeenny914
·
H
Hästvård Ska försöka göra en lång historia kort :p För ca 2 månader sen gick jag omkull med min häst (landade på vänstersidan), dagen efter det...
Svar
9
· Visningar
1 290
Senast: Lavinia
·
Hästvård När gör ni (om ni gör) en första "helrenovering" på era unghästar? Dvs om inga direkta skador/fel märks? Har en treåring och vi var...
Svar
16
· Visningar
1 541
Senast: Totola
·
Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 405
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp