Dressyr tävling på gräs?

M

My Beauty

Sitter här och planerar vårens starter i dressyren. och då kom på att många tävlingar läggs på grusbanor...

Vf är det så...

Vf kan inte dressyren lika väl ligga på gräs som hoppning gör ibland... lr så är det kasnke ovanlig här där jag bor...

hur är det att rida ett dressyr program på gräs?

Lägg gärna in bilder på detta oxå...

Vad föredrar ni grus lr gräs?

Sv: Dressyr tävling på gräs?

Den största anledningen tror jag är vädret och sen så är det inte den svikt och mjukhet som där finns i andra riktiga underlag. Hoppningen har man nog det mer just för yterna.

Jag har tävlat på gräs en gång, en natinell ponnytävling på Tjolöholms slott, hur fint som helst :) Men man fick ju brodda o så, och det var lite stummare än vanligt underlag, och sen måste ju ridklubbarna söka dispans för att få ha det på gräs, kan se om jag kan scanna in bilder på dte ikväll =)

Problemet är väl att det är ont om gräsbanor som håller för så stora startfält, särsk om det är ett helt meeting. Fyrkantspår + medellinje blir väldigt nötta.
Det är svårt åxå med gräsbanor, för de är jobbiga att hålla helt jämna i underlaget (och är de inte precis plana vill inte dressyrtanterna rida där :devil: )

Jag rider ofta dressyr på gräs iom att jag rider fälttävlan, det man får tänka på är att brodda om gräset är långt och/eller fuktigt.

har tävlat på dressyr på gräs,var lite stummare än vanligt och man fick ju brodda ,men det var estetiskt mycket vackert

Har ni gräsbrodd eller..ja vad heter de nu då, inte isbrodd.. "vinterbrodd":confused:?? Tror aldrig att jag sett gräsbrodd, är den längre eller kortare än "vinterbrodd"??

Det är en fördel att använd gräsbrodd på gräs den är längre än isbrodden och utan den lilla "spetsiga kärnan" i som isbrodden har. Kan ju tro att den är framtagen just för att få bättre grepp på just gräs.

Själv rider jag mkt fälttävlan men föredrar när dressyren går på grus då jag upplever att min häst inte tar för sig lika väl på gräs.

Det är en fördel att använd gräsbrodd på gräs den är längre än isbrodden och utan den lilla "spetsiga kärnan" i som isbrodden har. Kan ju tro att den är framtagen just för att få bättre grepp på just gräs.

Själv rider jag mkt fälttävlan men föredrar när dressyren går på grus då jag upplever att min häst inte tar för sig lika väl på gräs.
Okay

Jag har hoppat några tävlingar på gräs och jag känner själv att jag håller igen i tempot och tycker det är små läskigt...
hästen bjuder men jag tycker det är läskligt... sen så är hon grymt het när det är gräsbanor...

Skulle nog ha problem i dressyren på gräs

jag kör med gräsbrodd. vanliga om det är normalt gräs, vid blötare/längre/halare gräs större lite spetsigare gräsbrodd.

Jag som i likhet med PF rider fälttävlan rider förhållandevis ofta dressyren på gräs och jag tycker inte det är så märkvärdigt alls, jag rider ofta på gräs hemma och inte broddar jag då?
På tävling har jag dock gräsbrodd, av lite olika utförande beroende på hur långt gräs det är och huruvida det är torrt eller blött.

Jag har tävlat en hel del dressyr på gräs och jag måste säga att jag nog föredrar det, åtminstone med nuvarande hästen. Han är liten o tung och kommer till sin rätt lättare på ett stummare underlag, när han inte sjunker ner och "försvinner" och kallas markbunden.
Broddningen gör ingen skillnad för jag broddar vid tävling oavsett underlag numera, isbrodd 8 eller 11 mm, och det gör jätteskillnad. Däremot så tränar jag oftast dressyr på grus, även om jag rider en hel del på fälten hemma också.
Att det inte tävlas så mycket dressyr på gräs är väl ´just som någon skrev att det är svårt att få det att hålla, men även att få det så plant som man vill ha det. På en stoor hoppbana som man tycker så väldigt plan ut, slänger man ut ett dressyrstaket där och man plötsligt SKA följa spåret och inte som i hoppning välja väg själv, då är det sällan så plant längre.. Och när man rider dressyr så märker man minsta nivåskillnad jättetydligt om man ska utföra en rörelse, i hoppning är det inte lika känsligt. Självklart vill man ha det jämnt, men då man kan välja väg själv är det lättare att anpassa sig när man har en stor bana att rida på, än när man har sin lilla fyrkant som man ska följa vare sig man vill det eller ej.
Men jag tävlar hellre dressyr på gräs än djupa sand-/flisbanor, just för att mina lilla hästs (ponny bland hästar..) gångarter drunknar på en djup bana..

Hej!

jag har inte tävlat på gräs, däremot tränade vi mycket dressyr på gräs när ridbanan var så dålig att häst vägrade gå på den. Jag tycker min tjej verkar föredra gräs framför "dålig" ridbana, och tyvärr är dålig ridbana det vi har just nu..

/ Lavinia, som rider på alla underlag i brist på annat

vet något ställe lr klubb som dom har dressy tävlingar på gräs? I västra götland, halland lr bohus län?

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
410
Senast: Unafraid
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 955
Senast: Mia_R
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 118
Senast: Barbabelle
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 574
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd