Sv: Dressyr tävling på gräs?
Jag har tävlat en hel del dressyr på gräs och jag måste säga att jag nog föredrar det, åtminstone med nuvarande hästen. Han är liten o tung och kommer till sin rätt lättare på ett stummare underlag, när han inte sjunker ner och "försvinner" och kallas markbunden.
Broddningen gör ingen skillnad för jag broddar vid tävling oavsett underlag numera, isbrodd 8 eller 11 mm, och det gör jätteskillnad. Däremot så tränar jag oftast dressyr på grus, även om jag rider en hel del på fälten hemma också.
Att det inte tävlas så mycket dressyr på gräs är väl ´just som någon skrev att det är svårt att få det att hålla, men även att få det så plant som man vill ha det. På en stoor hoppbana som man tycker så väldigt plan ut, slänger man ut ett dressyrstaket där och man plötsligt SKA följa spåret och inte som i hoppning välja väg själv, då är det sällan så plant längre.. Och när man rider dressyr så märker man minsta nivåskillnad jättetydligt om man ska utföra en rörelse, i hoppning är det inte lika känsligt. Självklart vill man ha det jämnt, men då man kan välja väg själv är det lättare att anpassa sig när man har en stor bana att rida på, än när man har sin lilla fyrkant som man ska följa vare sig man vill det eller ej.
Men jag tävlar hellre dressyr på gräs än djupa sand-/flisbanor, just för att mina lilla hästs (ponny bland hästar..) gångarter drunknar på en djup bana..