Sv: Dressyr skoning=långa tår
Hög hov är en modenyck inom dressyr, speciellt internationellt, och så länge vinklarna är rätt tycker inte jag det är något fel. Men jag är ingen hovslagare.
Så vilket är det. Långa tår eller hög hov?
Det finns bara ett sätt att verka en häst korrekt om man vill ha en hållbar häst. För att snabba upp eller förlänga överrullningsfasen så kan man använda olika beslag, dvs skor. Men man ska
alltid och det kan inte nog understrykas, verka hästen med låg trakt och kort tå. Vi har travhästar själv och det är kort tå som gäller, men framförallt får inte trakten vara hög!
En hög hov gör att strålen saknar markkontakt. Om inte strålen har markkontakt så fungerar inte blodbumpen i benet, dvs elastiska putan som sitter inne i hoven. När benet sätts ner så ska elastiska putan med hjälp av strålens tryck mot marken pressas samman. Detta gör att blodcirkulationen i benet får en rejäl skjuts. Man brukar säga att hästen har fem hjärtan, ett i varje hov + det vanliga.
Har inte strålen kontakt med marken (hög hov) så finns det inget som tar emot hela hästens belastning när den sätter ner benet i marken, det blir vävnaderna i hovkapseln som får ta hela vikten istället. En hov som inte har tillräcklig blodcirkulation pga för dåligt tryck underifrån blir mindre och ibland förtvinar nästan strålen. Jag har tyvärr sett en ung häst som gått med för höga traker för länge och som fått avlivas pga detta!
Långa tår är helt suveränt om man vill ha problem med böjsenorna, eftersom belastningen blir på tok för stor på senorna pga hovvinkeln som bildas.
Det är så tragiskt att man inte tar reda på vad som är sunt för hästen och hur hoven fungerar, istället för att blint lyssna på sin hovslagare och på dessa modetrender som kommer och går. Man kan betala flera hundra tusen för en bra dressyrhäst, men man bryr sig inte om att lära sig det som är viktigt för hästen att fungera och hålla! Jag blir arg, för man utsätter sin häst för ett lidande!
Ett bra sätt att se om hästen är korrekt skodd, förutom att kolla hovvinkeln, är att se på hoven bakifrån när den står på golvet. Strålen ska vara absolut så nära marken som möjligt, det ska inte vara flera cm luft mellan stråle och mark.
Det finns bra böcker om hovvård att låna på biblioteket, läs och studera!